Blauwbaards Burcht Biografieën

Thomas Oliemans

Hertog Blauwbaard
Bariton

De Nederlandse bariton Thomas Oliemans heeft zich de afgelopen jaren op vooraanstaande internationale opera-, concert- en festivalpodia gevestigd als een zanger met een uitmuntende muzikaliteit, intelligentie en meeslepende podiumprésence. Zijn debuut in de Metropolitan Opera New York vorig seizoen als Papageno werd geprezen door de critici; ‘a singular Papageno’ (New York Times) en ’the star of the show’ (New York Classical Review).

Vorig seizoen keerde hij terug naar De Nationale Opera Amsterdam als schoonvader in Saahiaroh’s Innocence en als Papageno in Die Zauberflöte. Hij trad ook op in recitals op het Oxford Lieder Festival samen met pianist Hans Eijsackers en in Nederland, waar hij zichzelf begeleidde op de piano.

Thomas Oliemans was te gast bij onder andere Metropolitan Opera New York, Royal Opera House Covent Garden, Staatsoper Berlin, Staatsoper Hamburg, De Nationale Opera Amsterdam, het Festival d’Aix-en-Provence en de English National Opera. Zijn repertoire strekt zich uit van Mozart tot de 21e eeuw zoals Papageno (Die Zauberflöte), Figaro en Il Conte di Almaviva (Le nozze di Figaro), Guglielmo, Don Alfonso (Cosi fan tutte), Mr. Redburn (Billy Budd), Schaunard, Marcello (La Bohème), Faninal (Der Rosenkavalier), Peter Besenbinder (Hänsel und Gretel), Valmont (Quartet), Le Témoin (L’Apokalypse Arabe) van Odeh-Tamimi, Pluto (Eurydice) en Die Liebenden blind van Trohjahn.

Thomas Oliemans heeft het genoegen gehad om samen te werken met dirigenten en ensembles als Daniel Barenboim, Ivor Bolton, Esa-Pekka Salonen, Yannick Nézet-Séguin, Natalie Stutzmann, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Philharmonia Orchestra, het Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Yomiuri Symphony Orchestra en vele anderen.

Als veelgevraagd concertzanger trad hij op in Oxford, Cambridge, Wenen, Zürich, Stuttgart, Bazel, Antwerpen, Londen, New York, Toronto, Tokio en Parijs met de pianisten Malcolm Martineau, Roger Vignoles, Graham Johnson en Paolo Giacometti. Zijn repertoire omvat de grote liederencycli van Schubert, Schumann, Brahms, Wolf en Mahler, Frans repertoire van Caplet tot Fauré, Debussy, Poulenc en Ravel tot talrijke werken uit de 21e eeuw. Thomas Oliemans is regelmatig te gast in het Concertgebouw Amsterdam en was er afgelopen seizoen Artist in Resident.

https://www.thomasoliemans.info

Deirdre Angenent

Judith
Mezzosopraan

Na Deirdre’s veelgeprezen vertolking van Judith in Blauwbaards Burcht in het Aalto Theater Essen in 2022, werd ze in december 2022 uitgenodigd door het Jerusalem Symphony Orchestra voor deze rol en in oktober 2023 zong ze deze rol opnieuw met de Bochumer Symphoniker. Het seizoen 2024- 2025 omvat naast Judith met Opera Zuid, de veeleisende rol van Marie in Wozzeck (Berg) in Essen, en Angela Rose in The Listeners (Missy Mazzoli- Duitse première), Essen. Daarnaast zal ze veel concert repertoire zingen.

In mei en juni 2024 viel ze in voor Venus in Tannhäuser, zowel in Schwerin (Dresden versie), maakte ze haar debuut in Badisches Staatstheater Karlruhe (Pariser versie), en debuteerde ze als Marie in Wozzeck (Berg). In het seizoen 2022-2023 was ze onder andere te horen in Verdi’s Requiem in Tonhalle Zürich en een Beethoven concert van de Philharmonie in Essen (9e symfonie en liederen). Ook zong ze een serie Tannhäuser voorstellingen (Venus) in Aalto Theater Essen, Duitsland. In juni 2022 viel ze in voor twee voorstellingen van Tannhäuser in de Wartburg in Eisenach, waar ze deze rol al meerdere keren eerder zong.

In het seizoen 2020-2021 maakte ze haar debuut als Leonore in Fidelio in Metz, Frankrijk. Ook was ze te zien als Waldtaube (Gurre-Lieder), Fenena (Nabucco) in Aalto Theater Essen, Komponist (Ariadne auf Naxos) in Opéra de Lausanne, Judit (Blauwbaards Burcht), Venus (Tannhäuser) in Das Meininger Staatstheater en Bucheon Philharmonic Orchestra in Seoul, Zuid-Korea, en Vitellia (La Clemenza di Tito) met Het Orkest van de Achttiende Eeuw in Amsterdam, Nederland. Daarnaast was ze te horen tijdens het La Chaise-Dieu Festival, Frankrijk, met het Antwerp Symphony Orchestra in Beethovens Symfonie nr. 9 en in het Concertgebouw Amsterdam met Strauss’ Vier Letzte Lieder.

Deirdre studeerde summa cum Laude af aan de Dutch National Opera Academy in Amsterdam in 2010. Daarnaast heeft ze een bevoegdheid Nederlandse taal. Deirdre woont met haar gezin in Nederland (vlakbij Nijmegen).

https://www.deirdreangenent.com/

Duncan Ward

Muzikale leiding

De Britse dirigent Duncan Ward heeft zich gevestigd als een van de meest verrassende en veelzijdige dirigenten van zijn generatie. Hij is sinds 2020/21 chef-dirigent van Philzuid.

In het seizoen 2023/24 keerde Duncan terug naar het London Symphony Orchestra voor twee veelgeprezen projecten in het Barbican, met Abel Selaocoe en Isabelle Faust als solisten. Recente symfonische hoogtepunten zijn onder andere met Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, Finnish Radio Symphony, Dresden Philharmonic, Gürzenich-Orchester Köln, Trondheim Symphony, Orchestre Philharmonique du Luxembourg, Les Siècles, Luzern Symphony en Kammerakademie Potsdam. Duncan debuteerde bij de Opera van Zürich met A Midsummer Night’s Dream en keerde ook terug naar Oper Köln voor Peter Grimes.

Duncan keert in de herfst van 2024 terug naar Londen om een nieuwe productie van Britten’s Turn of The Screw te dirigeren bij de English National Opera. In 2024/25 debuteert hij ook bij Opera National de Lyon (Cosi fan Tutte), Stuttgart Staatsoper (Death in Venice), Rundfunk Sinfonieorchester Berlin, Osaka Philharmonic, Orchestre Symphonique du Quebec en het Schleswig-Holstein Festival Orchestra naast gastoptredens bij de Deutsche Kammerphilharmonie Bremen en NFM Wroclaw Philharmonic.

Duncan maakte zijn Noord-Amerikaanse debuut bij de Metropolitan Opera in 2022 met Die Zauberflöte. Hij dirigeerde de openingsceremonie van de Salzburger Festspiele met het Mozarteum Orchester, live uitgezonden op tv, naast gedenkwaardige concerten met de orkesten van Frankfurt Radio Symphony, Wien Radio Symphony, Balthasar Neumann en de NDR Elbphilharmonie.

Duncan is gepassioneerd door een enorm breed repertoire en voelt zich net zo thuis in het werken met historische ensembles zoals Les Siècles of Balthasar Neumann als met hedendaagse muziekspecialisten zoals Ensemble Modern of Ensemble Intercontemporain. Toegewijd aan verschillende liefdadigheidsprojecten op muziekgebied, was Duncan aan het eind van zijn tienerjaren medeoprichter van de WAM Foundation, waardoor jonge Britse musici les kunnen geven op scholen in heel India. Door zijn werk in India had Duncan het zeldzame voorrecht om persoonlijk te worden uitgenodigd om Indiase klassieke muziek te studeren met de grote sitarist Ravi Shankar. Hij heeft ook regelmatig samengewerkt met de Zuid-Afrikaanse non-profitorganisatie MIAGI, voor wie hij in 2018 een grote tournee leidde om de honderdste geboortedag van Nelson Mandela te vieren. Door zijn werk in India had Duncan het zeldzame voorrecht om persoonlijk te worden uitgenodigd om Indiase klassieke muziek te studeren met de grote sitarist Ravi Shankar.

www.duncan-ward.co.uk

Kenza Koutchoukali

Regie

Regisseur Kenza Koutchoukali verkent in haar werk de fantasiedimensie van de werkelijkheid. In seizoen 2018/19 was ze verbonden aan KASKO, huis voor muziektheater. De afgelopen jaren werkte Koutchoukali met componisten als Anne-Maartje Lemereis, Jan-Peter de Graaff, Leonard Evers en Mathilde Wantenaar aan verschillende vormen van opera en muziektheater.

Na GOUD! (Evers), een kinderopera in coproductie van De Nationale Opera en Opera Zuid, maakte ze haar debuut op het grote podium met de productie van Hoe Anansi the stories of the world bevrijdde (Neo Muyanga, Maarten van Hinte en Shailesh Bahoran), en regisseerde ze samen met Antony Hermus in 2022 Blauwbaardsburcht (Bartók) op een off-site locatie. Onlangs regisseerde ze Elektrische Fische, een nieuwe kameropera van componiste Hannah Eisendle, voor de Weense Staatsopera in Oostenrijk. Momenteel werkt ze aan een nieuwe productie voor De Nationale Opera en het Amsterdams Andalusisch Orkest met componist Bushra El-Turk.

https://studioza.nl

Yannick Verweij

Decor-, kostuum- en lichtontwerp

Yannick Verweij (1994, Cabadbaran, Filippijnen) is scenograaf en theatermaker. Hij volgde een opleiding aan de HKU Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (BA Theatervormgeving, afstudeerrichting 2017) en aan de Hogeschool voor de Kunsten (KASK) in Gent (MA Drama, afstudeerrichting 2021). Hij deed ervaring bij internationale decorontwerpers als Clement & Sanôu, Michael Levine en videodesigner Finn Ross.

In de afgelopen jaren richtte Yannick zich op het ontwikkelen van nieuwe opera, waarbij hij zich verdiepte in de multidisciplinaire samenwerkingen. Yannick beoefend als maker diverse disciplines uit binnen de podiumkunsten waaronder als ontwerper (decor, kostuum, licht, video), maar ook als regisseur en schrijver. Sinds 2018 is hij ook werkzaam als docent voor diverse vakken bij de opleiding Theatre Design aan de HKU. Recente projecten zijn onder andere: ‘De Bananengeneratie’ – Theater Oostpool, producties bij Philharmonie de Luxembourg en La Biennale di Venezia (scenografie voor het Nederlandse Paviljoen).

Aankomende projecten zijn o.a. bij De Nationale Opera, Opera Zuid, De Toneelmakerij en Theater Oostpool.

https://yannickverweij.com

Wout van Tongeren

Dramaturgie

Wout van Tongeren volgde studies in theater en filosofie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, de Universiteit Utrecht en de Radboud Universiteit. Hij werkte als dramaturg met gezelschappen als Silbersee, Orkater en Mugmetdegoudentand. Sinds 2017 is hij verbonden aan Nationale Opera & Ballet. Bij Opera Zuid was hij eerder betrokken bij Die Zauberflöte (2019, regie Jorinde Keesmaat). Met regisseur Kenza Koutchoukali werkte hij sinds 2020 samen aan diverse producties. 

Lochlan Brown

Assistent muzikale leiding

Lochlan is een Australische pianist, componist en dirigent, momenteel gevestigd in Amsterdam. Onder zijn recente optredens als dirigent valt Candide bij de Litouwse Nationale Opera en de wereldpremière Anansi bij De Nationale Opera. Hij werkt ook regelmatig bij Opera Zuid en Nederlandse Reisopera. Lochlans interesse in theater begon als repetitor bij de West-Australische Opera en de Lisa Gasteen National Opera School in Brisbane, Australië. Vervolgens verhuisde hij naar New York om studies in orkestdirectie en collaborative piano aan de Mannes School of Music te volgen. Hij bracht zijn zomers door op het Miami Music Festival als repetitor en assistent-dirigent. Terwijl hij in New York was, speelde Lochlan voor verschillende producties bij Opera on Tap, Bare Opera, Long Island Opera en On Site Opera. Voor het seizoen 2018-2019 kreeg Lochlan de functie van Maestro Collaboratore aangeboden bij Teatro dell’Opera di Roma en het daaropvolgende seizoen sloot hij zich aan bij de De Nationale Opera Studio in Amsterdam. Als pianist heeft Lochlan opgetreden in Carnegie Hall, het Concertgebouw, op de Nederlandse televisie en radio, waaronder Podium Witteman en Mondo. Lochlan werkt ook graag in tv, film en musical. Hij heeft arrangementen en orkestraties gemaakt voor projecten die opera, hiphop, ballet, elektronica en andere cross-genre-elementen combineren – sommige hiervan zijn verschenen op het Opera Forward Festival. In 2021 en 2022 was hij de coach en assistent van Leonard Evers op de succesvolle tv-competitie show, ARIA, die terug zal keren voor een derde seizoen. In Lochlans eerste seizoen bij Opera Zuid assisteerde hij Enrico Delamboye bij een vernieuwende filmproductie van L’elisir d’amore. Vervolgens heeft hij bij Opera Zuid geassisteerd tijdens de producties van A Midsummer Night’s DreamLady in the Dark en Orphée aux Enfers.

https://www.lochlanjbrown.com

Joep Hupperetz

Assistent regie

Joep Hupperetz is een dramaturg en theaterprofessional, die in 2021 zijn Master of Arts in Theatre Studies behaalde aan de Universiteit van Amsterdam. Al tijdens zijn studie deed hij actief ervaring op in verschillende vakgebieden binnen de opera- en theaterwereld, waaronder belangrijke functies bij Opera Zuid, waar hij werkzaam was als tweede regie-assistent en assistent-dramaturg. Hij was ook dramaturg en librettist voor de productie IDIOSYNCRATICtijdens het Opera Forward Festival, waar hij zijn vermogen toonde om zowel klassieke als hedendaagse verhalen vorm te geven.

Hoogtepunten in Joep’s carrière omvatten twee seizoenen (2017-2019) als producent voor JONG DeLaMar, evenals zijn voortdurende rol als vaste dramaturg bij Opera Zuid, waar hij sinds 2020 deel van uitmaakt. Zijn werk daar omvat gevierde producties zoals Kurt Weill’s Lady in the Dark (Winnaar Opera van het Jaar 2022, Place de l’Opera), Eternal Road (een liederabend over Kurt Weill voor Théâtres de la Ville Luxemburg), en Christopher Gillett’s bewerking van Der Schauspieldirektor (2023), die in 2025 te zien zal zijn op het Buxton International Festival.

Naast zijn werk bij Opera Zuid, heeft Joep zijn veelzijdigheid als dramaturg laten zien in diverse projecten, waaronder een nieuwe bewerking van Salieri’s Armida bij Opera Nijetrijne (2023). Vooruitkijkend zijn zijn aankomende samenwerkingen onder andere met regisseur en choreograaf Dreya Weber voor Le Villi & Silenzio (mei 2025) en de première van Die Rundköpfe und die Spitzköpfe in Muziekgebouw aan ’t IJ (maart 2025).

joephupperetz.com

Cédric Rath

Assistent dramaturgie (stagiair)

Cédric Rath, geboren in 2000, is een Utrechtse musicoloog met een sterke focus op Nederlandse muziekgeschiedenis, muziektheorie en sonologie. Na ook Liberal Arts te hebben gestudeerd aan de ArtEZ University of the Arts en het University College Maastricht, verdiept hij zijn kennis tijdens de Research Master Musicology aan de Universiteit Utrecht, waar hij de raakvlakken tussen theaterwetenschap en muziekgeschiedenis onderzoekt. Naast zijn academische werkzaamheden aan het departement Media- en Cultuurwetenschappen (UU) is Cédric ook actief als componist en pianist voor film en theater.

Justas Čeponis

Repetitor

Justas Čeponis is repetitor bij het Litouwse Nationaal Opera en Ballet Theater. Hij treedt ook regelmatig op als solist en in kamermuziek. Hij heeft het podium gedeeld met gerenommeerde partners, waaronder de Britse cellist Nicholas Jones en vooraanstaande zangers zoals Asmik Grigorian, Olga Peretyatko, Vida Miknevičiūtė en Edgaras Montvidas.

In het operatheater werkt hij nauw samen met gewaardeerde dirigenten zoals Maestro Sesto Quatrini, Marcello Bufallini, Modestas Pitrėnas en Rafael Sanchez Araña. Ook werkt hij met operaregisseur Dalia Ibelhauptaitė bij de Vilnius City Opera. Samen vertegenwoordigen zij Litouwen op EXPO 2020 in Dubai, samen met de Vilnius City Opera en het Litouwse Staats Symfonie Orkest. In 2023 begon Justas te samenwerken met de Nederlandse Reisopera in Enschede aan de opera Powder Her Face van Thomas Adès.

Philzuid

Orkest

Wij laten iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven.

Dat is onze missie, dat is waar wij voor gaan en wat we voor jou willen betekenen. Philzuid is een orkest ván en vóór iedereen. We verleggen voortdurend onze grenzen door op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen waarmee we mensen van alle leeftijden raken in hoofd, hart en ziel. Vanuit Eindhoven en Maastricht zijn wij verbonden met alle inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, maar ook ver daarbuiten, in binnen- en buitenland. Onder leiding van intendant Stefan Rosu en met chef-dirigent Duncan Ward laten wij iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven. Wij zijn hét symfonieorkest van het Zuiden.

Continu vernieuwen zit in ons bloed: We zijn geluksmakers

Een belangrijke kernwaarde voor Philzuid is ‘vernieuwen’. Wij zijn een veelzijdig orkest dat continu bezig is met vernieuwen. We staan bekend om onze grote symfonische concerten met bekende muziekwerken in alle concertzalen in Zuid-Nederland en daarbuiten, maar we zijn ook makers. We zoeken steeds weer onze grenzen op. We bedenken en creëren nieuwe concertformules op onverwachte locaties. We doen onderzoek naar veranderingen in de wereld van de klassieke muziek binnen het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). Het MCICM is een interdisciplinair onderzoekscentrum waarin het orkest, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool samenwerken. Het orkest vervult daarin een laboratoriumfunctie, het brengt nieuwe ideeën direct in praktijk.

Ook zijn wij trots op ons uitgebreide educatieve programma’s. Kleine ensembles met musici uit het orkest reizen naar basisscholen om leerlingen heel dichtbij en betrokken live klassieke muziek te laten ervaren. In de theaters of concertzalen ontmoeten leerlingen het hele symfonieorkest en doen ze mee in voorstellingen. Voor het voortgezet onderwijs maken we op programma’s waarbij scholieren live klassieke muziek ervaren en in contact komen met onze musici.

Wij zijn geluksdelers door te verbinden

We zijn verbinders op alle fronten. Een tweede kernwaarde in onze organisatie. We spelen in op maatschappelijke onderwerpen en gebeurtenissen. We hebben een levendige band met de Zuid-Nederlandse samenleving. We zijn er in de eerste plaats voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. In deze regio, het grootste deel van Nederland, zijn we niet meer weg te denken met grote publieksevenementen als Opera op de Parade en Opera Sing Along in ’s-Hertogenbosch. Wat dacht je van het Liberation Concert in Margraten of onze spraakmakende optredens op festival Cultura Nova in Heerlen en natuurlijk de populaire Vastelaovend- en Carnavalsconcerten in Limburg en Brabant. Van grote betekenis zijn ook de verschillende samenwerkingen, zoals met hedendaags muziekfestival November Music in ’s-Hertogenbosch, met amateurmusici en met aanstormend talent van de conservatoria van Maastricht en Tilburg in de Orkestacademie. Ook maken we verbinding met het bedrijfsleven, zoals tijdens inspirerende business-events zoals onze Philinspired en diverse op maat gemaakte arrangementen.

We zijn geluksbrengers en willen verrassen

Daar staan wij voor opgesteld. Met elk concert, elke uitvoering, elk project willen we verrassen en mensen een beetje geluk laten beleven. Verrassen is ónze derde kernwaarde. Iedereen die een concert bezoekt, ervaart emotievolle momenten. Het zijn momenten van verbazing en verwondering, van innerlijke rust tot inspiratie en van bezinning tot het krijgen van extra energie. Ons doel is dat iedereen deze geluksmomenten gaat voelen met onze muziek. En hoe mooi is het dat het eerste woordje van onze oude naamgeving philharmonie eenzelfde klank heeft als het Engelse woordje Feel. Het woord ‘Phil’ spreek je uit als ‘Feel’. Door achter het woord ‘Phil’ allerlei gevoelens te plaatsen, kan iedereen zelf invullen hoe een geluksmoment beleeft en gevoeld wordt: Van Phil Good, Phil Amazing, Phil Nice, Phil Wonderfull, tot Phil Relaxed, Phil Special. Kortom, een eindeloze inzetbaarheid van woorden die geluksmomenten van mensen beschrijven als zij onze muziek beleven. Deze ambitie heeft geleid tot het aanpassen van onze naamgeving van philharmonie zuidnederland naar Philzuid!

philzuid.nl