Orphée | L’Amour | Eurydice
Christoph Willibald Gluck / Zbigniew Wolny
18.02.22 > 20.03.22
Regie Robin Coops
INFO
Covid-19 gooit roet in het eten wat betreft de voorstellingen op 11,12 en 13 maart in Maastricht, die we wegens ziekte moeten annuleren. De beoogde speelplek in Eindhoven, het Microlab op Strijp S, is door de gemeente aangewezen als opvanglocatie voor vluchtelingen uit de Oekraïne. We vinden het spijtig dat wij dus ook de voorstellingen op 18,19 en 20 maart in Eindhoven moeten afzeggen, maar hebben uiteraard alle begrip voor het besluit van het gemeentebestuur. Er wordt onderzocht of de voorstellingen in een later stadium kunnen worden hervat.
Liefde in tijden van virtual reality
In deze versie van de mythe worden Orpheus en Eurydice niet gescheiden door de dood, maar door een lot dat vele hedendaagse relaties treft: de geliefden zijn elkaar kwijtgeraakt. Ze communiceren niet meer direct met elkaar, alleen via sms met L’Amour, de personificatie van de liefde, die ook niet meer weet hoe diens rol als bemiddelaar nog naar behoren te vervullen.
Drie verschillende ervaringen
Het verhaal speelt zich zowel af in een huis in aanbouw, als in een virtuele wereld. Bij akte 1 betreed je een huis dat in de steigers staat en kijk je naar binnen naar Orphée en Eurydice. In de tweede akte volgt een van het publiek het verhaal van Eurydice en een deel het verhaal van Orphée. Het Eurydice-publiek treedt het huis binnen en staat om het decor heen, terwijl het Orphée-publiek het balkon op wordt geleid en aldaar een VR-bril krijgt aangemeten. Vervolgens stapt dit deel middels VR-technologie in het lichaam van Orphée, en dwaalt het letterlijk in zijn voetsporen door de virtuele wereld, waarbij het een deel wordt van de voorstelling: hun silhouetten zijn zichtbaar voor het Eurydice-publiek.
Na afloop van de voorstelling kun je individueel deelnemen aan de Amour-ervaring van 10 minuten.
De Liefde, in de persoon van Amour, weet niet meer op welke manier hij zijn ‘koppelwerkzaamheden’ moet uitvoeren en hij vraagt je een handje te helpen. Je krijgt een VR-bril op en Amour vraagt je een aantal dingen te doen. De muziek van Gluck wordt door de Nederlands-Poolse componist Zbigniew Wolny vertaald naar een intiem en rijkgeschakeerd arrangement voor tenor, gitaar en elektronica.
Samenwerken in talentontwikkeling
De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid beschouwen het als een belangrijk onderdeel van hun missie om artistiek operatalent in staat te stellen zich verder te ontwikkelen. De toekomst van de kunstvorm hangt immers mede af van de vraag hoe aan talenten een podium wordt geboden en hoe zij in staat worden gesteld te groeien. De drie huizen zetten hun middelen en ervaring in voor een samenwerkingsprogramma op lange termijn, gericht op talentontwikkeling in de Nederlandse opera- en muziektheater-sector.
Jaarlijkse coproductie
Het tastbare resultaat van de samenwerking wordt een jaarlijkse coproductie, die landelijke spreiding krijgt door een tournee. Orphée | L’Amour | Eurydice is de tweede coproductie. In 2021 werkten de drie gezelschappen samen bij de (online) opera L’elisir d’amore.
Talentontwikkeling wordt echter niet beperkt tot zangers: de drie gezelschappen constateren een grote behoefte aan ontwikkelingsmogelijkheden voor jonge theatermakers, componisten en artistieke teams binnen de opera.
Een productie die tot stand komt door een samenwerking met de Nederlandse Reisopera, De Nationale Opera en Opera Zuid op het vlak van talentontwikkeling, in coproductie met WeMakeVR en M31 Foundation.
Dit project is (mede) mogelijk gemaakt met financiële steun van Fonds 21 en het Prins Bernhard Cultuurfonds.
Met dank aan:
Vliegveld Twenthe Evenmentenlocatie, Stichting Bird Productions en International Film Festival Rotterdam.
CAST & CREATIVES
Zbigniew Wolny | Compositie / arrangementen |
Robin Coops | Regie / concept |
Avinash Changa | VR-regie |
Hélène Vrijdag | Libretto |
Willem Bruls | Dramaturgie |
Dunja Jocic | Choreografie Eurydice |
Maze de Boer | Decorontwerp |
Martijn Kramp | Kostuumontwerp |
Wijnand van der Horst | Lichtontwerp |
Jannes Noorman | Soundscape engineering |
Lucas van Lierop | Orphée (tenor en gitaar) |
Kalin Morrow / Tijana Prendovic | Eurydice (dans) |
Julia Akkermans | L’Amour (actrice) |
Zbigniew Wolny | Compositie / arrangementen |
Robin Coops | Regie / concept |
Avinash Changa | VR-regie |
Hélène Vrijdag | Libretto |
Willem Bruls | Dramaturgie |
Dunja Jocic | Choreografie Eurydice |
Maze de Boer | Decorontwerp |
Martijn Kramp | Kostuumontwerp |
Wijnand van der Horst | Lichtontwerp |
Jannes Noorman | Soundscape engineering |
Lucas van Lierop | Orphée (tenor en gitaar) |
Kalin Morrow / Tijana Prendovic | Eurydice (dans) |
Julia Akkermans | L’Amour (actrice) |
FOTO
MEDIA
‘Bij deze opera-aanrader mag je zelf kiezen: ga je naar Orphée of Eurydice?’ Recensie de Volkskrant, februari 2022. Bekijk hier het artikel.
‘Met VR-brillen, hoofdtelefoons en aria’s krijgen Orphée en Eurydice een stem.’ Recensie NRC, februari 2022. Lees hier de recensie.
‘Poëtisch, vindingrijk en filosofisch’ Recensie Theaterkrant, februari 2022. Lees hier het volledige artikel.
‘Orphée als belevenis via vr-bril’ Recensie Place de l’Opera, 7 maart 2022. Bekijk hier de recensie.