Orphée aux Enfers – biografieën

Amel Brahim-Djelloul
Eurydice
Sopraan

Amel is een sopraan die haar eigen unieke pad volgt, verrijkt met haar Algerijnse-Franse achtergrond. Ze is afgestudeerd aan de CNSMD in Parijs, evenals aan William Christie’s “Jardin des Voix”. Ze was genomineerd in de categorie “Meest veelbelovende lyrische artiest” van de Victoires de la Musique classique 2007. Ze zong al snel vele rollen: Susanna (Le Nozze di Figaro) in Angers-Nantes Opéra en in de Opéra de Lausanne, Despina (Così fan tutte) in de Opéra de Nice, Servilia (La clemenza di Tito) in de Opéra de Paris en het Festival d’Aix en Provence, maar ook La Princesse (L’Enfant et les sortilèges), Ninette (L’amour des trois oranges) en Suor Genovieffa (Suor Angelica) in de Opéra de Paris, de titelrol van Messager’s Véronique in het Théâtre du Châtelet, Gabrielle (La Vie Parisienne) bij Angers-Nantes Opera, Nanetta (Falstaff) bij het Théâtre des Champs-Elysées, Adina (L’Elisir d’Amore) en Pamina (Die Zauberflöte) bij de Opéra d’Avignon, Andreloun (Mireille) bij de Chorégies d’Orange, Hébé, Fatime en Phani (Les Indes Galantes) bij de Opéra National de Bordeaux en het Concertgebouw in Brugge, of Drusilla, Amore en Valletto in verschillende producties van L’Incoronazione di Poppea (Opéra de Paris, Théâtre des Champs-Elysées, Berlin Staatsoper, Théâtre de la Monnaie in Brussel, Grand Théâtre de Genève, Opéra de Lille en Opéra de Dijon), om er een paar te noemen. Ze wordt regelmatig uitgenodigd door orkesten zoals Orchestre national de France, National Symphony Orchestra of Washington, Orchestre Philharmonique Royal de Liège, National Philharmonic Orchestra of Ukraine, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, Orchestre des concerts Pasdeloup, Orchestre Symphonique National Algérien, Orchestre National d’Ile de France, Orchestre Philharmonique du Maroc… En ensembles (Les Arts Florissants, Le Poème Harmonique, Les Paladins, Il Caravaggio, 2E2M, Mezwej, Les Talens Lyriques en Quatuor Debussy…). Ze zong tijdens de concerten: Les chemins qui montent, een programma gebaseerd op liederen uit Kabylië en composities van Thomas Keck, en Croisette, opgenomen met het Orchestre de Cannes en dirigent Benjamin Levy. We horen haar ook met de Paladins van Jérôme Correas, het Debussy Quartet en het Amedyez Ensemble. Amel verbreedt elk seizoen haar reeks persoonlijke projecten die vaak Oost en West met elkaar verbinden, zoals de programma’s L’Orgue du Sultan (met Achéron en Sultan Veld), Les 1001 Lunes de la Princesse Boudour (met Aymeric Lecerf en Nicolas Jouve), het recital Populaires (met Nicolas Jouve), Canciones (met C Barré) en haar mediterrane programma’s met het Amedyez Ensemble. Haar discografie omvat talrijke werken, zoals recitals met pianisten Anne Le Bozec (Les 1001 nuits) en Nicolas Jouve (Populaires), evenals een programma met werken uit het Arabisch-Andalusische erfgoed (Amel chante la Méditerranée) bewerkt door haar broer, violist en musicoloog Rachid Brahim-Djelloul, en uitgevoerd met het Amedyez Ensemble. Amel is artistiek leider van de vereniging Nour waarmee ze verschillende projecten opzet, van lesgeven tot het produceren van nieuwe shows en opnames. Ze wordt sinds 2010 vertegenwoordigd door RSB Artists.

amelbrahimdjelloul.com

Roger Smeets
Jupiter
Bariton

De Nederlandse bariton Roger Smeets (geboren 1960) studeerde aan het Conservatorium Maastricht, waar hij nu regie en drama doceert aan de afdeling Klassieke Muziek. In 1989 won hij de Nederlandse Muziekprijs op het Internationaal Vocalisten Concours in ‘s-Hertogenbosch. Van 1983 tot 1986 werkte hij voor de operastudio (toen sectie Jong Talent) van de Nationale Opera Stichting in Amsterdam. Sindsdien trad hij regelmatig op bij DNO (nu Nationale Opera & Ballet) in producties als ParsifalIl Barbiere di SivigliaUn ballo in Maschera, La Traviata, Rigoletto, De Neus, Pique Dame, Capriccio, Tristan und Isolde, Salome, Dialogues des Carmélites, Madama Butterfly, Die Gezeichneten, Kát’a Kabanová, Die Frau ohne Schatten, La Fanciulla del West, Turandot, Les Vêpres Siciliennes, Billy Budd, Jevgeni Onjegin, De Speler Arabella, Lulu, en de wereldpremières van Gassir, de Held (Theo Loevendie), Rosa, een paardendrama (Louis Andriessen), HIER° (Guus Janssen) en Adam in Ballingschap (Rob Zuidam). Van 1986 tot 2013 was hij regelmatig te gast bij de Komische Oper Berlin. Hij zong de rollen van graaf Almaviva in Le Nozze di Figaro (1986), de titelrol in Don Giovanni (1987), Escamillo in Carmen (1991), Muze / Nicklausse in Les Contes d’Hoffmann (1993), Le Prince de Mantoue in Les Brigands (1994), Petrus in Der Gewaltige Hahnrei van Berthold Goldschmidt (1994), Tomski in Pique Dame (1997), Aristide / Pluton in Orphée aux Enfers (1999) en Mercutio in Romeo et Juliette (2001). Bovenstaande producties werden geregisseerd door Harry Kupfer. Hij zong ook de titelrol in Jevgeni Onjegin (1988, geregisseerd door Adolf Dresen), Ping in Turandot (1998, geregisseerd door Christine Mielitz), de titelrol in Stephen Sondheims musical Sweeney Todd (2004, geregisseerd door Christopher Bond), Fred Graham /Petrucchio in Cole Porters musical Kiss me, Kate (2008, geregisseerd door Barrie Kosky), le vice-roi in La Périchole (2010, geregisseerd door Nicolas Steman), Nerone in L’incoronazione di Poppea (2012, Monteverdi / Elena Kats- Chernin editie; geregisseerd door Barrie Kosky) en Papageno Die Zauberflöte (2012, geregisseerd door Barrie Kosky/Suzanne Andrade). Ook zong hij de rol van Fred Graham / Petrucchio in de productie van Kiss me, Kate van Oper Köln (2010). In 2001 vertolkte hij in Frankfurt am Main de rol van Achim in de wereldpremière van Gold, 92 Bars in a Crashed Car van Peter Greenaway. Roger Smeets speelde de rol van Junior in de Nederlandse première (1987) van Leonard Bernsteins A Quiet Place. In 1999 werd hij geëngageerd door de Nederlandse Reisopera in Enschede en vervulde hij diverse rollen waaronder Graaf (Count) in Reigen van Philippe Boesmans en Baron Tusenbach in Tri Sestri van Peter Eötvös. In 2001 zong hij ook de rol van Theseus in de wereldpremière van Creon van Huub Kerstens. Dit werd gevolgd door Baron Douphol in La Traviata (G. Verdi, 2003), Feldmarschall Dörfling in Der Prinz von Homburg (W.H. Henze, 2004), Pish Tush in The Mikado (AS Sullivan, 2004 en 2006), Sharpless in Madama Butterfly ( G. Puccini, 2004) en Mandarijn in Turandot (G. Puccini, 2006). Met Opera Zuid trad hij ook op als Graaf Almaviva in Le Nozze di Figaro (W.A. Mozart, 1991), Albert in Werther (J. Massenet, 1991) en Schaunard in La Bohème (G. Puccini, 1994). Hij was te gast in producties van de Komische Oper Berlin in Tokyo/Nagoya (1991, 1994 en 1998), Wenen (1992) en Bergen (Noorwegen, 1997). In 1993 zong hij de rol van Le prince de Mantoue in Les Brigands in Ludwigshafen. In 1996 was hij te gast op het Mozart OK festival in Bartlesville/Oklahoma (VS), en in 2006 bij de productie van Il Barbiere di Siviglia (G. Rossini) in Luxemburg. Ook zong hij in de wereldpremière van The Children of Uranium van Saskia Boddeke, Peter Greenaway en Andreá Liberovici in Genua (Festival della Scienza, 2005) en in Napels (2006). Ook in Rembrandts Spiegel van en met Saskia Boddeke en Peter Greenaway (muziek Vincent van Warmerdam) in Rotterdam 2007 en in Boedapest 2008. In 2009 speelde hij opnieuw de graaf in Reigen van Philippe Boesmans, dit keer geregisseerd door Harry Kupfer in het Amphithéâtre Bastille van de Opéra National de Paris. In 2012 zong hij de rol van Le Grand Prêtre in Alceste (CW Gluck), geregisseerd door Christof Loy, in Det Kongelige Teater in Kopenhagen. In 2014 zong hij in het Gran Teatre del Liceu in Barcelona, eveneens met Christof Loy, de rol van Graf Dominik in Arabella (R. Strauss). Naast bovengenoemde regisseurs heeft Roger Smeets ook gewerkt met Dario Fo, Klaus-Michael Grüber, David Alden, Graham Vick, Alfred Kirchner, Lev Dodin, David Pountney, Pierre Audi, Stanislas Nordey, Robert Wilson, Robert Carsen, Andreas Homoki, Willy Decker, Martin Kusej, Andrea Breth en William Kentridge. En met dirigenten als: Riccardo Chailly, Sir Simon Rattle, Semyon Bychkov, Gennadi Rozhdestvensky, Marc Albrecht, Hartmut Haenchen, Carlo Rizzi, Ingo Metzmacher, Yakov Kreizberg, Vladimir Jurowski, Reinbert de Leeuw, Kenneth Montgomery, David Robertson, Hans Vonk, Edo de Waart, Jaap van Zweden, Anton Kersjes, Yves Abel, Paolo Carignani, Ivor Bolton, Mariss Jansons, Yannick Nézet-Séguin, Iván Fischer, Lothar Zagrosek en Alberto Zedda. Roger Smeets speelt op verschillende cd- en dvd-opnamen van DNO-producties en televisiepremières (3Sat) van Komische Oper Berlin.

Mark Omvlee
Pluton
Tenor

Na het VWO, het propedeusejaar aan de Kleinkunst Academie en een jaar Schoolmuziek studeerde de tenor Mark Omvlee in 2003 af als student van Hein Meens aan het Conservatorium van Amsterdam. Later werd hij verder gecoacht door Gemma Visser. Hij volgde masterclasses over de muziek van Wagner bij o.a. Siegfried Jerusalem en Wolfgang Brendel en borduurde daarop voort in coachings van de heldentenor Robert Gambill in Berlijn. Nog voor zijn afstuderen werd Mark aangenomen bij Holland Opera waar hij zowel op buitenlocaties als in de theaters door heel Nederland diverse rollen zong. In 2006 debuuteerde hij bij Opera Zuid in de titelrol van Stravinsky’s Mavra. Vervolgens vervulde Mark als lid van het solistenensemble bij Opera Zuid tot en met 2012 diverse rollen. Na de rol van Lechmere in Owen Wingrave van Britten werd in hetzelfde jaar 2013 zijn Mime in Das Rheingold bijzonder goed ontvangen. Mede daardoor werd hij gevraagd mee te doen aan de Wagner Academy van het IVC en kwam zijn carrière op stoom met debuten bij Nationale Opera & Ballet, de Zaterdagmatinee, Vrijdag van Vredenburg en in Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk. In de laatste twee landen zong hij in de eerste uitvoering van de nieuwe opera Brokeback Mountain een van de twee hoofdrollen. Mark stond als operazanger inmiddels in dienst van de creatieve geesten van onder andere Gatti, Van Hove, Spanjaard, Castellucci, Albrecht, Visser, Dutoit, Rousset, Carsen, Rizzi, Stenz en vele anderen. Zijn carrière als concertzanger komt hiermee allerminst in de verdrukking. Zo zingt hij Mahlers Das Lied von der Erde en werken als de Nicolas Cantata van Britten. Na oneindig veel Bach nu vooral ook muziek van componisten uit latere periodes en concerten met opera-aria’s uit het ijzeren repertoire. Al laat hij zich nog wel met plezier strikken voor zijn favoriete oratoriumhoofdrol: als Evangelist in Bachs Johannes en Mattheus.

Francis van Broekhuizen
Junon
Sopraan

Francis is een van de meest veelzijdige en geliefde sopranen in Nederland die haar overtuigend zangtalent combineert met een unieke en ontwapenende podiumpersoonlijkheid! Sinds 2005 is Francis freelance operazangeres. Ze studeerde in 2004 Cum Laude af aan het Conservatorium van Amsterdam en The Dutch National Opera Academy. In 2004 was Francis finaliste en prijswinnares tijdens het Cristina Deutekom Concours te Enschedé. Francis is voornamelijk werkzaam in Nederland, heeft als lid van het solisten ensemble veel rollen gezongen bij Opera Zuid, Opera Trionfo, Opera Spanga en de Nederlandse Reisopera. Zo was ze bijvoorbeeld te horen in o.a.: Suor Angelica, Rusalka, Die Lustige Witwe, Cendrillon, de Speler, Les Aventures du Roi Pausole, Mirandolina, Elektra, Donna Giovanna, Falstaff, Carmen en Owen Wingrave. Opera Spanga heeft ook twee opera speelfilms geproduceerd met Francis in belangrijke rollen: Donna Giovanna (2012) en Gianni Schicchi (2014). Begin 2018 heeft Francis de titelrol gezongen in Tosca van Puccini bij Weekendopera Utrecht o.l.v. Jan van Maanen. In 2020 en 2021 was Francis te zien in verschillende tv programma’s zoals De slimste mens en De Verraders. Van juli 2021 tot februari 2022 was Francis te zien als Moeder Overste in The Sound of Music in onder anderen het Circustheater en Carré. Daarnaast was ze te zien zijn als Hata in Bruid Te Koop bij de Nederlandse Reisopera. Onlangs speelde ze Mrs. Jones in Animal Farm bij De Nationale Opera. Ook is ze op tournee gegaan met Dominic Seldis en heeft ze een hele nieuwe kerstshow samen met Gregor in De Beurs van Berlage. Op 7 juni 2022 is een autobiografische bundel verhalen van Francis verschenen: Bij twijfel hard zingen door uitgeverij Luitingh-Sijthoff.

francisvanbroekhuizen.nl

Mathys Lagier
Orphée
Tenor

Mathys begon op zeer jonge leeftijd met muziek te maken. Hij leerde eerst viool spelen, voordat hij zich tot opera wendde. Hij heeft een masterdiploma in zang van het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse te Parijs. Hij maakte zijn professionele debuut bij verschillende Franse ensembles. In 2012 speelde hij in Pygmalion, geregisseerd door Raphaël Pichon, waarmee hij optrad op het Saint-Denis Festival en het Aix-en-Provence International Festival. In 2014 trad hij toe tot het Accentus-ensemble van Laurence Equilbey en nam hij deel aan concerten en opera’s in de Philharmonie de Paris, de Seine Musicale, de Opera van Rouen en het Mozarteum Grosser Saal in Salzburg. In 2022 trad hij toe tot het Ensemble Correspondances, onder leiding van Sébastien Daucé, voor verschillende reeksen concerten en uitvoeringen. Op het podium onderscheidt Mathys zich door zijn spontaniteit en dat hij graag het toneel deelt met anderen. Hij speelde Garde-Feu in 2018 in La Vie Parisienne, geregisseerd door Emmanuelle Cordoliani aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris. Datzelfde jaar nam hij deze rol op zich bij het gezelschap Théâtre du Petit Monde, in een versie geregisseerd door Nicolas Rigas, uitgevoerd op het Festival van Avignon. Als solist zong hij Dvoraks Stabat Mater met het OTrente kamerkoor tijdens de laatste ensembleconcerten van dirigent Marc Korovich, samen met Marie Perbost, Lila Hajosi en Yoann Dubruque. Hij is bij verschillende gelegenheden uitgenodigd door het Chœur de Paris, onder leiding van Till Ally, in sacrale muziekprogramma’s (Mozarts Requiem, Gounods St. Cecilia-mis). Met de Académie du Palais Royal zong hij in december 2019 de tenor-solopartij in de Mis in C van Mozart onder leiding van Jean-Philippe Sarcos. Hij is ook lid van het ensemble Le Palais Royal en nam deel aan het project Deux hommes et une femme, een lyrisch recital met orkest, tijdens verschillende concerten in semi-toneelversie aan het Conservatoire National d’Art Dramatique de Paris. In dit kader voerde hij aria’s, duo’s en trio’s uit Franse romantische opera’s uit en vertolkte rollen als Faust(uit Gounods Faust), Nadir (uit Les Pêcheurs de perles van Bizet), Piquillo (uit Offenbachs La Périchole) of Don José (uit Bizets Carmen). Onlangs werd hij samen met Clémence Danvy, Marion Vergez-Pascal en Adrien Fournaison uitgenodigd door het Chœur et Orchestre des Grandes Écoles om Mozarts Requiem uit te voeren onder leiding van Alizé Lehon. Gepassioneerd door het lied- en melodierepertoire, perfectioneerde hij zijn vaardigheden bij Anne Le Bozec en Jeff Cohen. In 2017 trad hij op in een recital in het Imperial Theatre van Compiègne en in Hôtel des Invalides voor het muzikale seizoen van het National Army Museum (Parijs). Met het Maja-ensemble, opgericht door pianiste Bianca Chillelmi, creëerde hij een vocaal kwartetprogramma op basis van liederen van Robert Schumann, Hugo Wolf en Johannes Brahms in de Armeens-Katholieke Kathedraal van het Heilig Kruis (2019) als onderdeel van het Young Talents-seizoen, en op het Festival du Mont Rome (2021). Mathys is sinds 2021 associate artist van het Musiques en Montravel Festival. Hij werkt samen met de cellist Armance Quéro bij de creatie en ontwikkeling van dit nieuwe muzikale evenement in een landelijke omgeving in St Méard de Gurçon (Dordogne). In deze context speelde hij in juli 2022 een recital van romantische aria’s uit Bizets Les Pêcheurs de perles (Ton coeur n’a pas compris le mien), Gounods Faust (Salut! Demeure chaste et pure), Puccini’s Tosca (El lucevan le stelle), Verdi’s La Traviata (Parigi o cara) en Rigoletto (Questa o quella). Op het gebied van opnames nam hij een programma op van Ravels Cantates gecomponeerd voor de Prix de Rome met het Chœur et Orchestre National des Pays de la Loire, en zong hij de solo-tenorpartij in de beweging L’Aurore onder leiding van Pascal Rophe. Omdat hij altijd geïnteresseerd is geweest in de overdracht van de lyrische kunst, is Mathys betrokken bij verschillende culturele en artistieke activiteiten. In samenwerking met Insula Orchestra, Accentus en dirigent Mark Withers is hij sinds 2018 betrokken bij verschillende participatieve projecten (Frankenstein – I am Robinson – The Night King). Vorig seizoen werkte hij aan het schrijven van Mechanic Humanity, een participatieve show die in mei 2022 in de Seine Musicale werd gecreëerd en geleid door Insula Orchestra en Mark Whiters, met een groep vluchtelingen.

Thomas Morris
Opinion Publique / Bacchus
Tenor

Thomas is geboren te Parijs, waar hij parallel aan zijn studies moderne letterkunde en slavische talen aan de Sorbonne, door professor Georgette Rispal als zanger werd opgeleid. Hij behaalde zijn 1ste prijs zang aan het Conservatorium van zijn thuisstad. Als laureaat van verschillende belangrijke zangwedstrijden, waaronder de prestigieuze “Grand prix de la musique française Henri Sauguet/Yves Saint-Laurent”, ontplooide hij snel een internationale loopbaan als karaktertenor. Een stemvak waarin hij zich van meet af aan verdiepte en het verschil wist te maken. Daarvan getuigen niet alleen de vele opnames van integrale opera’s waaraan hij gestaag meewerkte maar evengoed de talloze operaproducties waarin hij Europa wijd opdook aan de zijde van vermaarde dirigenten als Michel Plasson, Frédéric Chaslin, Vladimir Jurowsky, Jesus Lopez-Cobos, Daniele Callegari, Jeffrey Tate en regisseurs als Pier Luigi Pizzi, Yannis Kokkos, Claude Santelli, Robert Carsen, Georges Lavaudant, Valérie Lesort, Julien Leroy en Michel Fau. Jacques Offenbach vormt een rode draad in Thomas zijn loopbaan. Zijn affiniteit en grondige kennis van diens oeuvre heeft ervoor gezorgd dat hij ook in recente jaren niet weg te denken is in belangrijke nieuwe producties van onder meer La vie parisienne (Bobinet) bij Opéra du Rhin te Straatsburg, Geneviève de Brabant (Narcisse) aan de Opéra van Montpellier, Fantasio (Marinoni) bij Opera Zuid, Orphée aux Enfers (Pluton/Aristée) aan de Opéra Royal de Wallonie Luik en La Périchole (o.a. Tarapote, 1er notaire) aan de Opéra Comique te Parijs. Recent werd Thomas gevraagd voor de rollen van Monsieur Triquet in Jevgeni Onegin, bij Opéra royal de Wallonie Luik, Schmidt in Werther bij Opéra Nice Côte d’Azur en zong hij mee in een operarevue met excerpts uit Le carrosse du Saint-SacrementFra DiavoloLes brigandsLes mamelles de TirésiasLa chanson de Fortunio, naar aanleiding van het ophefmakende Concert de gala pour salle vide (Concert voor een lege zaal) aan de Opéra comique van Parijs. Een productie als reactie op de tweede corona-lockdown. Thomas is van alle markten thuis. Zo wordt hij systematisch gevraagd deel te nemen aan (muziek) theater producties en filmopnames. Zo werkte hij regelmatig samen met bekende regissseurs als Agnès Varda, Jean-Michel Ribes en Macha Makeïeff en nam deel aan wereldcreaties van componisten als Georges Aperghis, Frédéric Chaslin, Roger Calmel, Marcello Panni, Gilbert Amy, Aribert Reimann en Isabelle Aboulker.

thomasmorris.sitehappy.com

Jeroen de Vaal
Mercure
Tenor

Jeroen de Vaal studeerde aan het conservatorium te Utrecht bij Eugénie Ditewig; op dit moment wordt hij gecoacht door Tamar Niamut (Vox Building) en Valentin Jar. De tenor stond op het podium van de bekende operahuizen van Amsterdam, Antwerpen/Gent, Brussel, Luxemburg, Lyon en zong in Wenen, zowel aan de Wiener Kammeroper, als ook aan het Theater an der Wien. Hij werkte met dirigenten als Jaap van Zweden, Hartmut Haenchen, William Christie, Ivor Bolton en Karel Deseure. Ook werkte hij met regisseurs zoals Pierre Audi, David Boesch, Klaus Guth en Laurent Pelly. Jeroen de Vaal is een veelgevraagd concertzanger en is regelmatig te horen in J.S. Bach’s grote oratoriumwerken. Ook staan oratoriumcomposities van Haydn, Mozart, Gounod, Rossini en vele anderen op zijn repertoirelijst. Jeroen zong eerder bij Opera Zuid, onder andere in Bernsteins A Quiet Place en Offenbachs Fantasio.

Anna Emelianova
Minerve
Sopraan

Sopraan Anna zingt opera en liederen. Ze werkt samen met verschillende ensembles en orkesten, daarbij heeft ze ook gezongen in een aantal oratoria. Haar kristalheldere stem gesteund door haar gegronde techniek en haar natuurlijke manier van acteren vinden altijd een warm onthaal bij het publiek. Anna begon haar studie op zeer jonge leeftijd aan de beroemde Gnennins Staats Muziek School in Moskou. Eerder volgde ze pianolessen maar later maakte ze de overstap naar zanglessen. Haar passie voor opera werd gewekt aan het Stanislavsky Opera Theater waar ze in het kinderkoor zong en de kans kreeg om grote operasterren te horen en met hen op het toneel te staan. Anna behaalde haar bachelor aan de Gnessins Muziekacademie met een drietal specifieke kwalificaties op het gebied van zang: concert en opera, kamerensemble en zangdocent. Ze wilde altijd al haar master in het buitenland behalen en daarom zette ze haar studie voort in Nederland waar ze cum laude het masterprogramma solo- en operazang wist af te sluiten. Tijdens haar studie won ze een stipendium voor deelname aan een programma voor jonge hoogopgeleide artiesten: de Mediterranean Opera Studio in Italië, waar ze ook optrad tijdens het Ravenna opera festival. Direct na haar studie werd Anna uitgenodigd om te komen zingen voor Opera Zuid. Voor dit gezelschap heeft ze inmiddels veel rollen gezongen. Haar repertoire bevat belangrijke operarollen waarmee ze heeft opgetreden in Nederland, Duitsland, België, Rusland en Luxemburg. Op het operatoneel vertolkte ze Clorinda in La Cenerentola (Rossini), Gilda in Rigoletto (Verdi), Musetta in La bohème (Puccini), Susanna in Le nozze di Figaro (Mozart), Sophie in Werther (Massenet), Princess Elsbeth in Fantasio (Offenbach), Juliette in Romeo et Juliette (Gounod), Snow Maiden in Snow Maiden (Rimsky-Korsakov), Despina in Cosi fan tutte (Mozart) en Micaela in Carmen (Bizet). In 2019 debuteerde Anna bij de Nederlandse Reisopera als Tatjana in een pocketeditie van Tsjajkovsky’s Jevgeni Onegin. Anna geeft tevens solorecitals met uiteenlopende programma’s en is ook regelmatig te horen op diverse muziekfestivals. Ze zingt in oratoria, geeft piano- en zangles en werkt als gastartiest mee aan diverse projecten. Anna woont in Maastricht sinds ze in 2012 in Nederland aankwam en is volledig onderdeel geworden van het culturele leven. Zo nu en dan is ze er op straat te horen als ze het carillon van het Stadhuis van Maastricht bespeelt, een van haar hobby’s.

annaemelianova.com

Marina Ruiz
Vénus
Sopraan

Van jongs af aan was Marina gepassioneerd door zang en theater. En lyrische kunst kwam al snel op haar pad. Ze studeerde aan het Conservatoire National Supérieur de Musique in Parijs waar ze in 2016 afstudeerde. Hoewel ze bekend repertoire beheerst, zoals stukken van Mozart, Puccini, Verdi en Massenet, staat ze ook open voor verschillende stijlen en genres. Ze zingt vaker barokmuziek – met name bij het Royal Palace met Court-Circuit, het T&M-gezelschap of het Maja-ensemble. Ze speelde in 200 Motels van Franck Zappa in de Philharmonie de Paris en de Zénith de Strasbourg. Ze speelde laatst op het Festival des Flâneries Musicales in Reims en vervolgens in het Théâtre National du Luxembourg, met Eva Barthas en haar ensemble in de creatie Opus Lunae. Ze speelde in de titelrol van de operette Gilette de Narbonne van Edmond Audran in het Auguste theater in Parijs. Ze speelt ook de prinses in La Botte Secrète van Claude Terrasse in Parijs en een fragment uit Puccini’s La Bohème in de voorstelling Les vies dansant in Parijs.

Olivier Hernandez
John Styx
Tenor

Na 13 jaar zingen in het koor van zijn middelbare school, perfectioneerde Olivier Hernandez zijn techniek in verschillende Parijse conservatoria, aan het Royal College of Music in Londen en aan het Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse in Lyon waar hij in 2003 zijn afstudeerprijs behaalde, in de klas van Brian Parsons. Tegelijkertijd volgde hij een theateropleiding in Parijs in de klas van Annie Lavedan en volgde ook de Périmony-cursus. Hij bloeide op tijdens vele jaren in het gezelschap van Cie les Brigands waarbij hij optrad met enkele pareltjes uit het lichte en soms vergeten Franse repertoire. Zoals Geneviève de Brabant (rol van Sifroy), Les Brigands (Gloria-Cassis), Croquefer (Ramas’Ta Tête), L’Ile de Tulipatan (Romboidaal), La Grande Duchesse de Gérolstein (Prins Paul). En ook: La Cour du Roi Pétaud door L. Delibes (Pitois), Toi c ‘est moi door M. Simons (Bob), Phi-phi door H.Christiné (Ardimédon), Au temps des croisades door C.Terrasse (Thierry), enz… Hij heeft ook veel Mozartrollen in zijn repertoire (alle tenorrollen in Die Zauberflöte en Le nozze di Figaro in het bijzonder), graaf Almaviva in Rossini’s Il barbiere di Siviglia, Fra Lorenzo in Guiterrero van Halévy, Paris en Ménélas in Belle Hélène (Offenbach), Goro en Yamadori in Madame Butterfly (Puccini), de verleider in The Seduction of the Lady (R.Wargo)… Ook speelt hij in meer ‘out of the box’ muziektheater producties zoals in de wereldpremière van Jerusalem Madness van Suleiman Al-Qudsi (Dino) aan het Institut du Monde Arabe in Parijs, met als achtergrond het Israëlisch-Palestijns conflict. Il Promo Omicidio van A.Scarlatti (Adam) in Les Subsistances in Lyon, gebaseerd op een werk van improvisaties met een enscenering door Bruno Meyssat (dm M.Giardelli). Cyrano de Bergerac naar E.Rostand, met extra muziek van Cie Bernard Rozet (acteur en zanger) in La Bâtie d’Urfé. Wereldpremière van Terre et Cendres van Atik Rahimi (libretto gebaseerd op zijn boek) op muziek van Jérôme Combier (rol van Mourad) in de Opéra de Lyon, die zich bezighoudt met het conflict in Afghanistan. Carmen for Men met de Cie Artem na Bizet (Don José), voor cello en fanfare met aanvullende muziek van Weill, Rigoletto (de hertog van Mantua) met de Cie Les Grooms, enz… Op een meer klassieke manier geeft hij recitals met pianiste Sylvaine Valespir (liederen, melodieën Frans en Napolitaans); hij zingt als concertsolist de belangrijkste werken van het sacrale repertoire: de Passies volgens Mattheüs en Johannes van Bach, het Requiem en de Kroningsmis van Mozart, Haydns Die Schöpfung en Die Jahreszeiten, Rossini’s Petite messe solennelle, Weills Berliner Requiem… Olivier speelde op het festival van Aix-en-Provence (La Traviata van Verdi, rol van Gaston de Létorières). Hij speelde ook in verschillende operahuizen uit Lille (Dido en Aeneas door Purcell, de zeeman), uit Limoges (La Princesse de Trébizonde door Offenbach, Sparadrap), uit Metz (O Mon Bel Inconnu door R.Hahn, Lalumette), uit Saint-Etienne (Patoussalafoi, show voor kinderen op muziek van M.Franceschini) en ook in de operahuizen van Dijon, Reims, Toulon, Vichy, de Koninklijke Opera van Versailles, enz. Hij is ook al tien jaar een vaste gast in de Opera van Rennes, waar hij vandaan komt, Hij heeft hier rollen gezongen van de aalmoezenier (Dialogues des Carmélites van Poulenc), Lucas (Le Médecin van Gounod) en Remendado (Carmen van Bizet)… Zijn carrière bracht hem ook naar Zwitserland, Luxemburg en Zuid-Korea en tot… Tahiti!

Sophie Collin
Cupidon
Sopraan

Sophie rondde eind augustus 2022 haar master operazang af in de klas van Axel Everaert. In het seizoen 2022-2023 maakt Sophie deel uit van twee producties bij Opera Zuid: ze vertolkt de rol van Cupidon in Orphée aux Enfers en de gesproken rol van De Moeder in Lady in the Dark. Daarnaast zong ze Gherardino in Gianni Schicchi bij Zomeropera te Alden Biesen en de sopraansolo in Carmina Burana in Eschweiler. In maart 2022 maakte ze haar debuut als Olympia in Les contes d’Hoffmann aan het Conservatorium Maastricht. In november 2021 trad ze op als Despina in Così fan tutte bij een project van de directie klas aan het Conservatorium van Maastricht. Sophie kreeg de kans om haar debuut te maken als Frasquita in Bizet’s opera Carmen bij Opera Spanga in juli 2021. Voordat de pandemie van het Coronavirus begon, zou ze Zerlina spelen in Don Giovanni in februari 2020 in het Theater Rudolstadt in Duitsland. In 2019 maakte ze haar debuut als Papagena in Die Zauberflöte bij de Lyric Opera Studio Weimar. Ook speelde ze Zosia in de Koncertowa, in Łódź, in de Poolse opera Flis van Stanisław Moniuszko via de EOA (European Opera Academy). Sinds haar aankomst in Maastricht in 2017 zingt Sophie regelmatig in bejaardentehuizen. Voor deze optredens trad ze op met gitaar, piano en andere zangers. Momenteel maakt ze deel uit van twee ensembles: Duetto Paradiso met bariton Kyle Bejnerowicz en Sound of Musicals met tenor Dean Parker. Van nature nieuwsgierig, heeft Sophie zich beziggehouden met andere muzikale studies. Ze behaalde in 2013 een bachelordiploma in musicologie aan de universiteit van Nice en in 2017 een masterdiploma in beleid en strategieën voor media en creatieve industrieën aan de universiteit van Keulen, Duitsland. Haar masterscriptie was gericht op de rekrutering van operazangers in Franse operahuizen.

sophiecollin.com

Tom Jansen
Apollon
Bariton

Tom Jansen (1992) studeerde af aan de opleiding Muziektheater van het ArtEZ conservatorium te Arnhem. Tijdens zijn opleiding liep hij stage bij Theatergroep Kwatta en Tafel van Vijf Muziektheater. Na zijn afstuderen in 2015 ontwikkelde Tom een steeds grotere liefde voor klassiek muziektheater en opera. Met Frans Fiselier en zijn huidige coach Hans Pieter Herman werkte hij aan een vol baritongeluid. Dit leverde hem verschillende beurzen op om verder te studeren in Berlijn. Tom speelde rollen bij onder andere Holland Opera, Kasko en Theater Babel. Bij Silbersee was hij te zien in LEV en Kaapdiegoeiekoop op festival Oerol. Met Consensus Vocalis reisde hij afgelopen seizoenen het land door in voorstellingen van de Nederlandse Reisopera. Sinds 2019 is Tom daarnaast verbonden aan het koor van De Nationale Opera. Op het internationale toneel maakte Tom zijn debuut in Duitsland in de titelrol van Mozart’s Le nozze di Figaro, in Italië als Guglielmo in Così fan tutte en in Zwitserland als de vader in Hänsel und Gretel en de titelrol in Puccini’s Gianni Schicchi.

tom-jansen.com

Benjamin Prins
Regie

Benjamin Prins (geboren in Lisieux, Frankrijk, 1982) regisseert sinds 2012 internationaal bekende opera’s. Onder zijn laatste producties vallen: Die Glückliche Hand door Schönberg en Gianni Schicchi door Puccini, Würzburg Opera House (2021). Fantasio van Offenbach bij Opera Zuid, Keulen Philharmonie (2019). Vous qui savez ce qu’est l’amour, door Romie Estèves naar Mozart, Théâtre de l’Athénée (2019). Werther door Gounod, Nationale Opera Brunswick (2017). Die lustigen Weiber von Windsor door Nicolai, Operagebouw van Dessau (2017). Cosí fan tutte van Mozart, Operagebouw van Erfurt (2016). A kékszakállú herceg vára van Bartók, Operagebouw van Dessau (2016). Faust van Gounod, Operagebouw van Erfurt (2015). The beggar’s opera van Britten, Nationale Opera van Montpellier (2013). Na het behalen van een bachelor in rechten-politieke wetenschappen en een master in linguïstiek aan de Universiteit van Montpellier, koos hij ervoor om zijn kennis van de Duitse taal, cultuur en muzikale en theatrale canon te vergroten en werd hij toegelaten tot de prestigieuze Oostenrijkse Universiteit voor muziek en podiumkunsten van Wenen. Hij studeerde cum laude af met als hoofdvak muziektheaterregie (Prof. Reto Nickler). Van 2005-2012 werkte Prins samen met enkele van Europa’s meest geprezen meesters van opera en theater als assistent-regisseur, in meer dan zestig producties, in Frankrijk en in het buitenland, waaronder: Olivier Py: Hamlet in het Theater an der Wien, La forza del destino in de opera van Keulen en Il trovatore in het operafestival van München. Johannes Weigand: Stiffelio bij het Fenice van Venetië. Andrej Serban: Manon in de Weense Staatsopera. David Pountney: Der Kuhhandel bij de Volksoper Wenen. Waut Koeken: La Vie Parisienne in de Opéra National du Rhin in Straatsburg. Guy Montavon: La fille du régiment in de Shanghai Opera. Na een schrijversresidentie aan de Cité internationale des arts voltooide hij zijn opleiding tot leraar Alexandertechniek ® aan het Training Centre van Agnès de Brunhoff in Parijs. Hij werkt nu als Operndirektor en hoofdregisseur bij Theater Nordhausen vanaf seizoen 2022-2023. Zijn interesse in academici leidt er ook toe dat hij regelmatig masterclasses in de podiumkunsten geeft en pedagogische producties dirigeert samen met Opera Fuoco (David Stern), met onder meer Luxembourg Philharmonie (Stefan Gehmacher/Pascal Sticklies) en Le Parlement de Musique (Martin Gester) en anderen. Hij spreekt vloeiend Frans, Engels, Duits en Italiaans.

benjaminprins.com

Marloes en Wikke
Decorontwerp

Wij zijn Marloes van der Hoek en Wikke van Houwelingen. We werken samen, maar we denken apart. In de paradox ligt onze inspiratie. We zijn altijd op zoek naar beelden die voor wrijving zorgen omdat het niet perfect past. Als het goed is klopt er iets niet. We zoeken schoonheid in het lelijke, leegte in de overvloed, inhoud in vorm, de veruiterlijking van een binnenwereld en de videoclips in een oude toneeltekst. Het liefst laten we een ruimte tijdens de voorstelling volledig transformeren. We hopen dat de kijker meemaakt wat wij zelf ervaren bij het ontwerpen: een gevoel van verovering. Ruimtes die veroverd moeten worden, zijn bij uitstek geschikt om het denken los te woelen. In 2006 studeerden we tegelijk af aan de master scenografie en sindsdien werken we met elkaar en met verschillende regisseurs en ontwerpers, voornamelijk in het theater. Daarnaast maakten we installaties voor het Centraal Museum en het Nieuwe Instituut en geven we les op verschillende academies. Wikke ontving de Charlotte Köhlerprijs voor theatermakers en beeldend kunstenaars van het Prins Bernard Cultuur fonds.

marloesenwikke.nl

Marrit van der Burgt
Kostuumontwerp

Marrit van der Burgt (Leeuwarden) is sinds 1984 aan het werk als kostuumontwerpster en hoofd van de kostuumafdeling van het Appeltheater in den Haag. In 2000 wordt ze zelfstandig kostuumontwerpster. Voor de marathon voorstelling Casanova van Aus Greidanus in het Appeltheater ontwerpt ze nog 300 kostuums. De kostuums werden in vele kranten geroemd. Ze werkte lange tijd samen met regisseur Erik Vos en decorontwerper Tom Schenk. Ze ontwierp o.a. Antonius en Cleopatra voor het Appeltheater. Verder werkte ze met vele bekende regisseurs in binnen- en buitenland. Ze ontwierp o.a. de kostuums voor de internationaal bekroonde films Nightwatching en Goltzius and the pelican company van Peter Greenaway. Voor Nightwatching kreeg ze een nominatie voor beste costumedesign. Verder maakte ze nog vele andere filminstallaties en andere projecten met hem. Ook ontwierp ze nog verschillende internationale en Nederlandse films, met o.a. Ben Sombogaart, Johan Nijenhuis, Steven de Jong, Shariff Nasr en Isabella Constatini. Ze kleedde de musicals De Jantjes van Joop vd Ende aan, in regie van Dick Hauser en Anatevka met Anatol Preissler. In 2018/19 ook kostuums voor de twee musicals Junglebook en Madagascar ontworpen, voor het Luisenburg Festspiele, Wunsiedel. Junglebook (regie Simon Eichenberger) won de 2e prijs van beste musical openluchttheaters Duitsland. Verder maakte ze de kostuums van vele opera’s en operette’s in binnen- en buitenland o.a. Lohengrin van Wagner in Landestheater Innsbruck met David Prins. Der Bettelstudent met Anatol Preissler in de Volksoper Wenen. Don Giovanni met Frank B. Gottschalk in Odessa (Ukr.) en met Sybrandt vd Werf in Amsterdam (DNOA). De Zigeunerbaron met Marc Krone in Cherkassie (Ukr.) Bij Opera Zuid maakte ze Tsar Saltan met Sybrandt vd Werf en Rusalka met David Prins. Nozze di Figaro met Daniel van Klaveren. Het werk van Marrit van der Burgt kenmerkt zich door de toepassing van vaak ongebruikelijke, liefst doorleefde materialen, en het uitbundige, of juist subtiele gebruik van kleuren op het podium of voor de camera. In haar werk is ze het krachtigst wanneer zij, in samenwerking met de regisseur, ter plekke kan improviseren, (na een gedegen voorbereiding) zodat de regisseur optimale vrijheid houdt zijn creativiteit te gebruiken. Ze is vooral gespecialiseerd in periode kostuums, historische kostuumdrama’s, en Fantasy. Nadat zij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (richting Mode/Monumentaal) afrondde, begon zij haar loopbaan in het kostuumatelier van het Nederlands Dans Theater. Vervolgens werd zij hoofd van het kostuumatelier en ontwerpster bij Toneelgroep de Appel. Gedurende zeven jaar heeft zij ook lesgegeven aan de Artemis Academie Kunsten in Rotterdam ook gaf zij les op het postacademische jaar scenografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten.

Willy Laury
Choreografie

Willy Laury komt uit Parijs in Frankrijk. Hij heeft les gehad aan The Juilliard School, S.U.N.Y. Purchase en MCS Acteerstudio NYC in Amerika. Hij heeft gewerkt bij de volgende gezelschappen: Alvin Ailey Amerikaans danstheater, Morfoses, Ballet X, Michael Clark Company, Incidence Choréographique van de Opéra National de Paris en Sleeping Beauty Dreams. Onder zijn commerciële werk valt: Baileys van Benjamin Millepied, Marc Martinon als model, Aramis door Karl Edwin Guerre “Guerreisms”, Ellie Goulding – American Express ONSTAGED en Eikichi Yazawa – Still Rockin ‘Tour. Hij heeft als freelancer gewerkt bij het Francesca Harper-project en Emery LeCrone dans. Hij heeft opgetreden bij Ever After – Disney Company – Andy Tennant, The Way She Moves – Jonathan Bernstein / Suzanne Mizner,  Castor & Pollux – Theater des Champs Elysées, AURUM I / A Memory Film,  AURUM IIAURUM 2.0 en Halston Ryan Murphy / Daniel Minahan / Suzanne Mizner.

willylaury.co

Julian Mailwald
Lichtontwerp

Julian Maiwald (1981) is een scenograaf en lichtontwerper in de theater en dans. Vaak neemt hij decor- en lichtontwerp voor zijn rekening, maar ook los van elkaar ontfermt hij zich graag over de disciplines. In deze functies werkt hij regelmatig met regisseurs als Erik Whien, Casper Vandeputte en het collectief Nineties Productions bij verschillende gezelschappen in heel Nederland. In zijn werk streeft hij naar een toneelbeeld waarin ruimte een atmosfeer mee kunnen ademen met de voorstelling, die de voorstelling visueel stuwen zonder zich los te zingen van het geheel. De theatrale ruimte en het bespelen ervan zijn onlosmakelijk aan elkaar verbonden en hebben elkaar daarom ook altijd nodig. In zijn werk gaat Julian Maiwald daarom ook altijd op zoek naar de kern van de vertelling, en geeft rekenschap aan de theatrale situatie: een bijeenkomst van performance en toeschouwer. Oorspronkelijk uit Duitsland, begon hij in 2003 een studie aan de theaterschool in Amsterdam en werkt sindsdien in Nederland.

benjaminprins.com

Lysanne van Overbeek
Regie-assistent

Lysanne is een Nederlandse theater- en operaregisseur gevestigd in Londen. Aankomend werk omvat Tchaikovsky’s Iolanta en Will Todd’s Alice’s Adventures in Wonderland voor If Opera. Regiecredits zijn onder andere: Opera Gala (Clonter Opera), Tutankhamun’s Shoes (English Touring Opera), Dido & AeneasRita (IF Opera), Double bill: Orfeo et Euridice / Zanetto (Grimeborn, OFFIES Finalist 2022), The Tales of Hoffmann (Opera Integra), La TraviataRigoletto (Brent Opera), I Capuletti e i Montecchi (Grimeborn, The Arcola), The Magic Flute (Opera Integra), Lady of Stavoren (Over the Pond Productions). Als assistent-regisseur heeft ze o.a. La Rondine (IF Opera), Little Women (Opera Holland Park), La BohemeThe Golden CockerelAmadigiETO at Home (English Touring Opera), Il Ritorno d’Ulisse in PatriaAnna BolenaAlcina (Longborough Festival Opera), Street Scene (Koln Oper), Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Kiez Oper), Das RheingoldThe Rape of LucretiaThe Cunning Little Vixen (Grimeborn, The Arcola).

lysannevanoverbeek.com

Lochlan Brown
Assistent dirigent

Lochlan is een Australische pianist, componist en dirigent. Momenteel gevestigd in Amsterdam. Onder zijn recente optredens als dirigent valt Candide bij de Litouwse Nationale Opera en de wereldpremière Anansi bij De Nationale Opera. Hij werkt ook regelmatig bij Opera Zuid en Nederlandse Reisopera. Lochlan’s interesse in theater begon als repetitor bij de West-Australische Opera en de Lisa Gasteen National Opera School in Brisbane, Australië. Vervolgens verhuisde hij naar New York om studies in orkestdirectie en collaborative piano aan de Mannes School of Music te volgen. Hij bracht zijn zomers door op het Miami Music Festival als repetitor en assistent-dirigent. Terwijl hij in New York was, speelde Lochlan voor verschillende producties bij Opera on Tap, Bare Opera, Long Island Opera en On Site Opera. Voor het seizoen 2018-2019 kreeg Lochlan de functie van Maestro Collaboratore aangeboden bij Teatro dell’Opera di Roma en het daaropvolgende seizoen sloot hij zich aan bij de De Nationale Opera Studio in Amsterdam. Als pianist heeft Lochlan opgetreden in Carnegie Hall, het Concertgebouw, op de Nederlandse televisie en radio, waaronder Podium Witteman en Mondo. Lochlan werkt ook graag in tv, film en musical. Hij heeft arrangementen en orkestraties gemaakt voor projecten die opera, hiphop, ballet, elektronica en andere cross-genre-elementen combineren – sommige hiervan zijn verschenen op het Opera Forward Festival. In 2021 en 2022 was hij de coach en assistent van Leonard Evers op de succesvolle tv-competitie show, ARIA, die terug zal keren voor een derde seizoen. In Lochlans eerste seizoen bij Opera Zuid assisteerde hij Enrico Delamboye bij een vernieuwende filmproductie van L’elisir d’amore. Vervolgens heeft hij bij Opera Zuid geassisteerd tijdens de producties van A Midsummer Night’s Dream en Lady in the Dark.

lochlanjbrown.com

Brit Gennissen
Assistent decorontwerp

Brit is al van jongs af aan gefascineerd door opera. Mede door een eindeloze fantasie heeft zij altijd de behoefte gevoelt om te creëren. Dit resulteerde als eerst in het afstuderen als grafisch ontwerper. Al snel ontstond het verlangen om met creatieve professionals te werken op een set. Dit zette haar ertoe om de voor haar bekende theaterwereld in te stappen. Ze behaalde in 2019 haar bachelor in Theatre Design aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Al tijdens haar studie assisteerde ze decor-ontwerper Barbara Ehnes in het Thalia Theater, Hamburg. En werkte ze met Lieven Slabbinck bij Divi-Divi, gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van special effects voor theatrale beelden en het veilig gebruik van (vuur-)effecten. Als freelance kunstenaar, vormgever en ontwerper werkte zij onder meer voor de NOS, festival Maas!, aan de interactieve installatie Possiball voor theaterfestival 2turvenhoog en nam zij deel aan de Prague Quadrennial of Performance Design and Space. Door het toepassen van multi disciplinaire vaardigheden experimenteert ze met visuele en ruimtelijke aspecten die kenmerkend zijn voor haar als ontwerper. Daarnaast heeft ze een visie om zich te richten op het ontwikkelen van vernieuwende opera. Brit werkte eerder bij Opera Zuid aan Roméo et JulietteA Midsummer Night’s Dream & Lady in the Dark.

www.britgennissen.nl