Recensies Il Barbiere di Sivigilia

26 mei 2017

De Barbier van Sevilla flitst en sprankelt bij Opera Zuid ****- NRC Handelsblad, Mischa Spel, 22.05.2017

"... In de regie van Geert Lageveen en Leopold Witte is deze Barbiere een flitsende, sprankelende voorstelling geworden, die wordt gedragen door de energie van de jonge cast. ... Daarbij acteren de zangers met overgave en wordt er gewoon opvallend goed gezongen. Tenor Juraj Holly (26) is een veelzijdige, frisse Graaf, die zijn présence als dronken soldaat en verwijfde muziekleraar veelzijdig bijkleurt. Romie Estéves (Rossina) paart zwoele laagte aan heldere hoogte. Stefan Stoll is een lekker schmierende dokter Bartolo, inclusief gewenste, lenige mimiek. Dirigent Per-Otto Johansson leidt de philharmonie zuidnederland met flair. ...."

Het veelbelovende talent van Opera Zuid redt deze 'Barbier', die zich afspeelt in een decadent kuuroord *** - De Volkskrant, Frits van der Waa, 22.05.2017

"... Het resort ziet er schitterend uit. Boven een groot zwembad, niet dieper dan een voetbad overigens, hangen een soort zwevende kelken van textiel, die in allerlei kleuren worden belicht. De kostuums hebben ook van die glimtinten die we associëren met gelikte advertenties uit glossy's. ... Opera Zuid sukkelt achteraan als het gaat om subsidie, maar loopt voorop wat betreft veelbelovend operatalent. ... De ster van de avond is de Franse mezzo Romie Estèves, een bijzonder charmante Rosina. ... De Zuid-Afrikaanse bariton Luthando Qave [...] heeft een mooi bronzig stemgeluid. ... Graaf Almaviva (de Slovaakse tenor Juraj Holly) heeft het uiterlijk van een nerd, maar zingt allerbekoorlijst. Ook Stefan Stoll als Bartolo, Marcel van Dieren als Basilio en Veerle Sanders als Berta leveren prima prestaties. ... Memorabel is vooral het slot van het eerste bedrijf, waar de regisseurs de zangers in slow motion laten bewegen, wat een fantastisch contract oplevert met de rondtollende muziek."

Spetterende taferelen bij De Barbier van Opera Zuid  - Eindhovens Dagblad, Marjolein Sengers, 24.05.2017

"Kleur, feest, decadentie, omschrijvingen die blijven hangen na het zien van de première van de Barbier van Sevilla van Opera Zuid. ... De pittige Rosina (Romie Estèves), de wat gelikte graaf d'Almaviva (Juraj Holly), de bluffende Figaro (Luthando Qave), de welgedane Bartolo (Stefan Stoll) en de enigszins verlopen Basilio (Marcel van Dieren) zetten overtuigende, goed zingende en steeds vrijer spelende karakters neer. Met het zwembas als middelpunt van het podium was creatief gespeeld. Het eilandje stond voor bereikbaarheid en onbereikbaarheid, twee ingrediënten die duidelijk in deze opera verpakt zitten. Het podiumbeeld met veel glitter was aangenaam fris, [...].De begeleiding door philharmonie zuidnederland liep lekker."

Barbier van Sevilla redt het vooral door vertolker Figaro en philharmonie *** - Limburgs Dagblad/Dagblad de Limburger, Wim Hekking, 24-05.2017

"... Het duo [Geert Lageveen en Leopold Witte] situeert deze Barbier in een luxe kuuroord ('Spa Sevilla'), waar de upper class een leeg, decadent leventje leidt, met drank, seks en zo nu en dan een snuifje, rond een zwembad dat ongeveer het hele toneel beslaat [...]. ... Gelukkig zit er daarna wel behoorlijk wat humor in en kunnen we genieten van de stemmen van Romi Estèves (Rosina), Juraj Holly (de graaf), Stefan Stoll (Bartolo) en Marcel van Dieren (als de sjacherende muzieklereaar Basilio). Maar er zijn twee belangrijke redenen die het echt de moeite waard maken deze opera te zien. In de eerste plaats de geweldige Figaro, de Zuid-Afrikaanse Luthando Qave. ... De tweede reden is de philharmonie, dat onder leiding van Per-Otto Johansson alle radertjes, grapjes, finesses en subtiele muzikale en orkestrale details die Rossini in het orkest heeft gestopt, er feilloos en bijzonder verfijnd weet uit te halen."

Onderhoudende Barbier bij Opera Zuid - Place de l'Opera, Peter Franken, 24.05.2017

"... Dit werk staat of valt met de beschikbaarheid van zangers die beschikken over komisch talent en een zeer rappe tong. ... De man [Luthando Qave] heeft een enorm komische uitstraling, geholpen door een make-up die je al doet glimlachen zodra hij opkomt. ... Qave voldeed vocaal uitstekend, uiteraard direct al met veel succes in zijn introductieariea 'Largo al factotum', en wist op de momenten dat hij op het toneel stond de handeling aardig naar zich toe te trekken. ... Voor Rosina was de Franse mezzo Romie Estèves aangetrokken, een prima keuze. Estèves heeft een groot bereik in de laagte, maar weet ook goed raad met Rossini's kenmerkende capriolen in de hoogte. ... Hij [Stefan Stoll] wist uitstekend raad met de passages waarin Rossini erop gebrand lijkt te zijn de tong van zijn zangers te breken en gaf als acteur zijn tegenspelers prima weerwerk. ... Ook hij [Juraj Holly] wist zijn personage goed vorm te geven en kon tevens overtuigen als typische Rossini-tenor, [...]. ... Vaste waarde bij Opera Zuid is Marcel van Dieren, die de rol van Basilio voor zijn rekening nam. Hij excelleerde in de scène waarin hij Bartolo ervan probeert te overtuigen dat kwaadsprekerij de beste manier is om van Almaviva af te komen. Zeer goed gezongen en inventief uitgebeeld. ... Berta [Veerle Sanders] is in deze productie veelvuldig op het toneel, maar neemt nauwelijks deel aan de handeling, een soort edelfiguratie. Ook haar aria ‘Il vecchiotto cerca moglie’ stond volledig op zichzelf. Goed gezongen overigens. ..."

Opera Zuid brengt Barbier van Sevilla als wervelende revue - Brabant Cultureel, Camiel Hamans, 24.05.2017

"... Het regieduo Geert Lageveen en Leopold Witte, [...], accentueert het luchtige karakter van de Barbier, waardoor de voorstelling veel weg heeft van een wervelende revue. Van Rosina, de huwbare jonge dame om wie het verhaal draait, wordt daarom een Joke Bruijs-achtige type gemaakt, hetgeen haar Franse vertolkster Romie Estèves niet slecht af gaat. Graaf Almaviva, stralend neergezet door de Slovaakse Juraj Holly, [...]. ... Temeer daar de Barbier, speels gepresenteerd door de Zuid-Afrikaanse bariton Luthando Qave in goede samenwerking met de Duitse bas Stefan Stoll, die dr. Bartolo voor zijn rekening neemt, gemakkelijk de lachers op zijn hand weet te krijgen. Ontdekking van de avond is evenwel Veerle Sanders. Met de enige aria die haar personage Berta mag laten horen, doet zij verlangen naar een Rosina gezongen door haar."

Weergaloze Figaro duikt op in mondain kuuroord - Chapeau Magazine, Maarten van Laarhoven, 24.05.2017

"... Onder leiding van de Vlaamse theatermaker Waut Koeken, die Van Kralingen in februari dit jaar opvolgde [...] heeft Opera Zuid opnieuw een sprankelende, eigentijdse productie neergezet, die nog meer dan in voorgaande opera's wordt gekenmerkt door prachtig spel en zeer krachtige stemmen. ... Schijnbaar moeiteloos en met een grote mate van natuurlijkheid zet de niet al te grote Qave een weergaloze Figaro neer. De schitterende stem die uit zijn beperkte gestalte tevoorschijn blijkt te komen, zet je al na tien minuten op het puntje van je stoel. Indruk maken ook de twee andere debuterende solisten bij Opera Zuid: de Slowaakse tenor Juraj Holly (Il Conte d'Almaviva) en de frêle Française Romie Estèves, die de rol van de innemende Rosina voor haar rekening neemt. ... Opera Zuid heeft zichzelf overtroffen."

Seks, Drugs & Rock-'N-Roll op zijn Rossiniaans - Theaterkrant, Oswin Schneeweisz, 25 mei 2017

"... Toch verdient het gezelschap alle lof voor deze Barbier: er wordt uitstekend gezongen en gemusiceerd. ... Meteen aan het begin wordt het toneel al bevolkt door laveloze feestgangers met rare glittermutsjes en korte rokjes. Daarmee is de toon gezet: dit wordt lachen, gieren en brullen ofwel seks, drugs & rock-'n-roll op zijn Rossiaans. ... Muzikaal is deze Barbier het meest overtuigend. Niet alleen dankzij het uitstekend spelend orkest in de bak (philharmonie zuidnederland onder leiding van Per-Otto Johansson), maar ook dankzij de vocale prestaties van de solisten. De Franse sopraan Romie Estèves liet een even kwetsbare als krachtvolle Rosina horen en de Figaro bleek in handen van de Zuid-Afrikaanse Luthando Qave zowel in de lage als in de hoge registers verleidelijk en overtuigend. Voeg daarbij de uitstekende vocale prestaties van tenor Juraj Holly (de graaf) en Stefan Stoll (Bartolo) en je hebt een productie die ondanks alle regie-technische stoplappen toch de middelmaat ontstijgt."

Een lust voor oor en oog - 8Weekly, Kim Saris, 02-06-2017

" ... De Il Barbiere di Sivilgia die theaterduo Geert Lageveen en Leopold Witte (bekend van Carmen) hebben neergezet, is actueel, verrijkend en boeiend tot de laatste minuut. Het sprankelende decor van Marc Warning zuigt de toeschouwer naar zich toe en houdt haar welwillend drie uren vast in haar greep. ... Het totaalplaatje klopt helemaal: iedere noot wordt zuiver ten gehore gebracht, het arsenaal aan attributen is ongekend, zowel decor als kostuums zijn een lust voor het oog (o.a. een minizwembad in de grond en kauwgom-roze kledij) en er is telkens sprake van actie, actie, actie. ... Het is uiteindelijk één groot samenspel en het ensemble dat samen het stuwende koor voorstelt, vormt een perfecte aanvulling op het decor. De intrede van het personage Figaro is magistraal en de oren van het publiek luiken open: wát een energie, zowel fysiek als vocaal. ... Hun stemmen [Luthando Qave en Romie Estèves] vloeien op prachtige wijze samen en worden gestuwd door het meerstemmige geluid van het koor. Deze opera doet door haar eigentijdse, actuele uitstraling denken aan een musical: deze commedia dell'arte is even komisch en kleurrijk. Dit zorgt ervoor dat de opera toegankelijk is voor zowel oud als jong publiek. Grappig, actueel en boeiend: dit soort moderne bewerkingen stemt de geëngageerde operabezoeker vrolijk."

Barbier_03
Barbier_04

SPEELLIJST