Seizoen 2023/2024

Con gioia e con amore: met vreugde en met liefde!
Met vreugde en liefde brengen wij u ons nieuwe seizoen dat vreugde en liefde als centrale thema’s heeft. De wereld van opera is er een van magie, fictie, drama, vervoering, emotie en zinderende passie. Bestaat deze wereld alleen op het toneel, achter het fluwelen gordijn, in de coulissen? Of is de band tussen opera en onze eigen leefwereld een stuk hechter dan gedacht?
In één van de mooiste metaforen over kunst beschrijft de Amerikaanse auteur Thomas Williams hoe op een uitgestrekte vlakte in de schemering een klein vuurtje brandt. Aangetrokken door dit vuur komen uit alle mogelijke richtingen mensen samen; iedereen heeft zijn eigen brandstof meegebracht en gooit die in de vlammen. Het vuurtje laait op tot een immens vreugdevuur, waarvan de gloed de schoonheid van alle gezichten laat stralen. Deze parabel vat de essentie van opera: het samenkomen van de meest diverse disciplines en mensen om een vreugdevol vuur van verbinding te vieren.
De donkere vlakte uit Williams’ verhaal is helaas ook herkenbaar: we leven in ingewikkelde en uitdagende tijden waarin elke sprankeling van licht en elk vreugdevuurtje welkom zijn. En juist dáár ligt de mooie en belangrijke rol voor de kunsten. De functie van muziek, schreef de essayist en theaterauteur Karl Kraus, is ‘het denken te bevrijden uit de kramp van alledag, te ontspannen, zodat we ons opgeladen en met een frisse blik aan het leven kunnen wijden’, om ten volle onze rol als mens in de wereld te kunnen spelen.
Met humor brengen we steeds weer nieuwe gloed in de werkelijkheid. En dat doen we in het gezelschap van de ultieme grootmeesters van het komische opera-repertoire: Wolfgang Amadeus Mozart en Gioacchino Rossini. Mozarts tedere, schalkse en diepmenselijke humor zorgt voor een liefdesverklaring aan opera; de scherpzinnige lichtzinnigheid van Rossini’s doldwaze muziekhumor borrelt en bruist als een champagneroes.

Der Schauspieldirektor
Mozart schreef zijn briljante parel Der Schauspieldirektor ten tijde van Le nozze di Figaro. Deed hij dat om ruimte te geven aan zijn frustratie? Of wilde hij het publiek nu wel eens laten zien hoe het er écht aan toe gaat in het theater? Botsende ego’s, ruziënde diva’s, radeloze theaterdirecteuren, megalomane regisseurs, de spanning in de coulissen en de onophoudelijke zoektocht naar geld om de ‘unmögliche Kunst’ die opera is, toch mogelijk te maken: Mozart wist de harde realiteit ongenadig, liefdevol en humoristisch op toneel te brengen. Zanger, auteur, regisseur en fijnzinnig humorist Christopher Gillett creëert voor Opera Zuid een opera over het maken van opera, waarbij hij rijkelijk put uit zijn eigen carrière op het operatoneel. Deze satirische en vurige liefdesverklaring aan Mozart en aan opera vervoert u, onder de inspirerende leiding van Enrico Delamboye. Niemand minder dan Mozart-legende Sir Thomas Allen voert de prachtige cast aan!

La scala di seta / Il signor Bruschino
Regisseur Marcos Darbyshire creëert een liefdesbrief aan belcanto-grootmeester Gioacchino Rossini. Samen met ontwerpster Agnes Hasun, dirigent Sander Teepen en de jonge belcanto-specialist Pedro Beriso, schept hij een kostelijk tweeluik uit de speels huppelende kluchten La scala di seta (De zijden ladder) en Il signor Bruschino (meneer Bruschino), waarin er vooral genoten mag worden van het mooie zingen (‘bel canto’), de briljante humor van de piepjonge componist en van de haast culinaire delicatesse van de sprankelende muziek. Rossini had het unieke talent om de werking van het opera-genre zélf tot bron van spitsvondige humor en zelfironie te maken. Daarmee ligt dit tweeluik perfect in het verlengde van Mozarts opera-satire.

Een lied voor de maan
Ook in Mathilde Wantenaars prachtige partituur voor onze familieopera Een lied voor de maan komt Mozarts speelse en tedere humor om de hoek kijken! De Mol heeft medelijden met de maan, die steeds eenzaam aan de hemel moet staan. Hij wil de maan opvrolijken met een lied, maar pas als hij ontdekt hoe hij een vrolijke noot in zijn lied krijgt (door van de ‘mol’ een ‘kruis’ te maken!) verschijnt er een stralende glimlach in de maneschijn. In dit verhaal van Toon Tellegen is de kracht van kunst en humor onmis(ken)baar. Een betoverende opera voor ons allerjongste publiek, en voor iedereen die jong van hart is.

Samen voor jong talent
De nieuwe lichting jonge toptalenten van de Nationale Opera Studio, de stemmen van morgen, gaan op zoek, in het klassieke operarepertoire, naar de verbinding met de huidige wereld en de toekomst. Samen met aanstormend topregisseur Kenza Koutchoukali (die bij Opera Zuid prachtige projecten als Bonsai Garden en Goud! realiseerde) worden persoonlijke, poëtische en prikkelende antwoorden gegeven op de vraag naar de rol van opera in het bouwen aan de wereld van morgen. Opera als onvoltooid verleden toekomst. Na L’elisir d’amore, Orphée | l’Amour | Eurydice en Ändere die Welt!, zetten we onze samenwerking met de Nederlandse Reisopera en De Nationale Opera rond talentontwikkeling voort.

Buurt Opera Malpertuis
Het vreugdevuur laait tenslotte op in onze jaarlijkse community-opera: Buurt Opera Malpertuis (BOM). Met The Impossible Dream vierden buurtbewoners uit Malpertuis vorig seizoen de sterke verbinding die zij voelen met hun wijk. De persoonlijke verhalen van de bewoners en muziek worden bij deze unieke voorstellingen door regisseur Tamara Jongerden, zangcoach Ginette Puylaert en muzikaal leider Tim Sabel samengebracht. Dit jaar staat in dit muziek-theatraal feest de menselijke communicatie centraal, het laten klinken van elke stem in een meerstemmige werkelijkheid.

Wij hopen u komend seizoen weer talrijk te mogen ontmoeten rond ons vreugdevuur! Namens het hele team van Opera Zuid en al onze artiesten; Con gioia e con amore!

Waut Koeken
Intendant