What is it?
With Buurt Opera Malpertuis (BOM), we’re creating a performance full of music and theatre, where personal stories take centre stage. Will you be the star of the newest opera production by, for, and with the people of Maastricht?
Participants in BOM get to explore opera and music theatre, expressing their creativity alongside director Tamara Jongerden, vocal coach & co-director Ginette Puylaert, musical director Tim Sabel, and children’s répétiteur Tim Stoter.
BOM Kids offers theatre workshops for children: they sing, make music, act, and craft costumes and sets. They’ll also get the chance to join the final performance – together with the adults from BOM and musicians from the conservatoire!
Who is it for?
Everyone is welcome at BOM: young or old, with or without stage experience!
When does it happen?
Workshops and rehearsals take place on Thursdays. Adults rehearse from 10:45 to 13:00, and children from 16:00 to 17:30. Performances will take place in January 2026.
Where is it?
At Opera Zuid’s Studio Malpertuis, Malpertuisplein 60 in Maastricht.
Are you interested and want more information?
Send an email to buurtopera@operazuid.nl and we will contact you. For information about Buurt Opera Malpertuis 2024, visit this page.
IN GESPREK MET REGISSEUR TAMARA JONGERDEN
Quote opbouwwerker Manon Pachen:
‘Improviseren is een belangrijk aspect. Wanneer buurtbewoners de vrijheid krijgen om te doen en zeggen wat ze willen, ontstaan de mooiste dingen.’
Tamara Jongerden:
‘Zeker! Dit project drijft op input en improvisaties van de deelnemers. We hebben gesprekken over bepaalde thema’s die wij – Tim, Ginette en ik – aanreiken. Daarnaast doen we spel-, zang- en improvisatie-oefeningen, zodat je in een andere taal spreekt over hetzelfde thema. Ik heb bovendien gesprekken met de buurtbewoners, over hun leven, over wat hen bezighoudt, wat er speelt. In die persoonlijke interviews let ik heel goed op wát en hóe mensen vertellen. Ik noteer bijvoorbeeld hun frasering, het ritme en tempo waarin ze praten. Dus de teksten en bewegingsfrasen die in de voorstelling zitten, komen rechtstreeks uit deze interviews. Het creatieve team vertaalt de input van de deelnemers als het ware. We abstraheren en stileren tot een kunstvorm die de bewoners uitvoeren. En daar is improvisatie een belangrijk deel van.’
Tamara Jongerden:
‘De buurtbewoners komen door dit project veel meer in aanraking met opera dan ze gewend waren. Ze gaan opera ook meer waarderen. Doordat we samen-komen bij Opera Zuid zien ze wel eens repetities en ze worden uitgenodigd voor premières. Bovendien werken we in ons repetitieproces ook met operarepertoire. En natuurlijk kiezen de deelnemers zelf wat ze zingen tijdens de voorstelling, zoals bij The Impossible Dream, muziek van Weill en Offenbach.’
Quote deelnemer Thea:
‘Mijn deelname aan dit project heeft mij persoonlijk laten zien dat welke problemen ook op je pad komen, er altijd een plek is om trots op jezelf te zijn en plezier te hebben.’
Tamara Jongerden:
‘Mooi gezegd. We zijn natuurlijk echte mensen, met worstelingen, onvolkomenheden én kracht. Bij de buurtopera is het podium de plek om iets geheel eigens te delen met een publiek. Dat vind ik het mooiste aan BOM, dat de deelnemers echt authenticiteit in het muziektheater brengen. BOM is wat mij betreft waardevol voor alle betrokkenen. De buurtbewoners leren van alles over tekstbehandeling, acteren, samenspel, stemgebruik, muzikaliteit, maar ook over werkhouding op de vloer. Met die tools krijgen zij letterlijk en figuurlijk een stem op het podium.
Tamara Jongerden:
‘Voor (veel) deelnemers en bezoekers is de meerwaarde denk ik ook dat ze niet heel gemakkelijk in aanraking komen met het reguliere cultuuraanbod. Dat ze nu zien: hé, dat herken ik, of dat is óók theater. Dat vind ik goed. En ten slotte word ook ik geraakt. Het is een enorm wederkerig proces. Ik geef weliswaar leiding, maar ik leer van de deelnemers zoals zij van mij leren.’