Interview met muzikaal leider Philipp Pointner
Samen met regisseur Julien Chavaz heeft muzikaal leider Phillipp Pointner het ritme en de structuur Roméo et Juliette aangepast aan hedendaagse normen. ‘In deze nieuwe structuur is Roméo et Juliette nog nooit uitgevoerd. Het resultaat zal voor het publiek zeer interessant en spannend zijn.
Hoe typeer je de muziek die Gounod schreef voor deze opera?
‘De opera Roméo et Juliette kenmerkt de overgang naar impressionistische muziek. Nieuw is de manier waarop de muziek de relatie tussen Roméo en Juliette belicht. De vier duetten die Roméo en Juliette samen zingen, laten het proces van verliefd worden horen. Al luisterend ontdek je de unieke kleuren en ingrediënten van de liefde, als in een aquarel. De gevechtsscène is daarentegen juist heel heroïsch. Ook zijn er facetten uit de opera comique, waar om gelachen zal worden. Doordat Gounod motieven uit alle tijden samenvoegde, is een soort patchwork opera ontstaan.’
Samen met Julien Chavaz heb je het ritme en de structuur van Gounods opera aangepast. Waarom?
‘We moeten loyaal blijven aan de grote meesters door hun muziek met respect te spelen, maar we moeten niet angstig zijn hen te helpen in onze tijd. Ten overvloede waarschijnlijk; ik verander niets aan de muziek van Gounod, alleen de structuur van de opera is anders.’
Wat is de belangrijkste verandering?
‘De belangrijkste? Gounod schreef Roméo et Juliette als een nummeropera, waarbij na elke scène ruimte is voor applaus. Onze versie van Roméo et Juliette is meer doorlopend. De vijf aktes zijn bij ons samengevoegd tot twee delen. Om deze akten ononderbroken te laten zijn, heb ik nieuwe muzikale overgangen gecreëerd. Uiteraard gebruik ik hiervoor Gounods muziek. Nu is er meer flow en minder verlies van drama. Na Juliettes aria is er overigens wel ruimte voor applaus, maar niet op plekken waar het de opera niet dient.’
Deze herschrijving vraagt om een intensieve samenwerking met de regisseur. Hoe gaat dat in zijn werk?
‘Vanwege Covid hebben we heel wat gezoomd het afgelopen jaar. Het is een veeleisend proces waarin je telkens samen beslist welke delen van de partituur je wel of niet gebruikt. Ook tijdens de repetities is er nog veel overlegd en veranderd. Het resultaat zal voor het publiek zeer interessant en spannend zijn, want in deze structuur is Roméo et Juliette nog nooit uitgevoerd! Natuurlijk is dat een risico. Maar het voelt goed. Mijn instinct zegt me dat we iets goeds gemaakt hebben.’
INFO & TICKETS: operazuid.nl/romeo-juliette
Interview Manon Berns