Info
I always feel very uncomfortable in the Final Scene.
But what can we do?
That is the way the opera is written.
We have no control over such things.
Vijftig jaar geleden was The Four Note Opera een plagerig commentaar op de conventies van de operawereld. Hoe zit dat vandaag de dag? Is het stuk zelf sleets repertoire geworden, of is de kritiek nog steeds relevant? Want hoeveel controle hebben zangers van nu eigenlijk over de rollen die ze zingen? En hoeveel zeggenschap hebben operamakers over hun eigen creatieproces?
Regisseur Kenza Koutchoukali dook met haar team en vijf zangers van De Nationale Opera Studio de repetitiestudio in om samen te onderzoeken wat nu eigenlijk de zeggingskracht is van opera als kunstvorm. Dit resulteerde in een spannende én grappige productie waarin de operaclichés elkaar afwisselen en waarin jonge zangers naar hun autonomie zoeken als marionetten van de muziek. Deze productie – die in première ging tijdens het Opera Forward Festival – werd door critici omschreven als dé verrassing van het festival en komt dit najaar terug in de theaters.
The Four Note Opera is een coproductie van De Nationale Opera met de Nederlandse Reisopera en Opera Zuid.