Love on stage
Liefde en verlangen zijn in Roméo et Juliette zo overweldigend en meeslepend, dat deze alleen nog maar een uitweg in de dood kunnen vinden. Hoe ervaren Anna Emelianova (Juliette) en Peter Gijsbertsen (Roméo) het om deze intense liefde publiekelijk te tonen?
Hoe bereiden jullie je voor op zo’n iconische rol?
Peter: ‘Twee jaar geleden was er al contact over deze rol en sindsdien lees en zing ik de partituur. Voor zo’n grote rol als deze was het fijn om de tijd te hebben om me echt in te leven in Roméo. Samen met Anna draag ik ten slotte een groot deel van de uitvoering op mijn schouders. Niettemin is de druk hoog. Publiek vergelijkt altijd. Daarom is het ook zo belangrijk dat je een rol niet uitvoert zoals anderen het deden of zoals het publiek het verwacht. We creëren onze eigen Roméo en Juliette.’ Anna: ‘Juliette is een van mijn droomrollen. Het grote aantal aria’s vraagt veel kracht van me. Technisch moet het goed en precies zijn en ik zoek natuurlijk verbinding met mijn eigen gedachten en gevoelens. De populariteit van deze opera veroorzaakt wel een gevoel van verantwoordelijkheid. Mensen zullen me vergelijken met eerdere Juliettes. Ik vind het belangrijk dat ze mijn interpretatie van Juliette waarderen.’
Hoe verplaatsen jullie je in die bijzondere liefde tussen Roméo en Juliette?
Peter: ‘Aan de liefde tussen Roméo en Juliette is eigenlijk niets speciaals. Het is de liefde zoals wij die allemaal ervaren. Je ontmoet elkaar en er is een vonk. Pats boem, je bent verliefd! Juist dat maakt dit verhaal speciaal voor iedereen. Vanaf het moment dat ik zing zorgt de prachtige muziek ervoor dat ik de liefde voel. Het zit in de noten, in mijn woorden en in wat ik terugkrijg van Anna. Haar ogen, haar stem.’ Anna: ‘Ik verbeeld me deze jeugdige liefde heel gemakkelijk, omdat ik zelf als jong meisje erg verliefd ben geweest. Ik herinner me de emoties en gedachten nog zo helder. Ik gebruik deze gevoelens om me in Juliette te verplaatsen. Dat werkt enorm goed. Maar het kan natuurlijk ook aan Peter liggen, haha. Het is moeilijk om niet verliefd op hem te worden, toch?’
Jullie switchen tussen publieke scènes waarin veel acteurs op het podium zijn naar privé scènes met slechts jullie tweetjes. Wat vraagt dat van een operazanger?
Peter: ‘Het ene moment is Roméo in gevecht met de Capulets, het andere moment ligt hij in bed met Juliette. De scènes laten verschillende kanten van Roméo zien; van een overdreven zelfverzekerde vechter naar een onzekere geliefde. Juist door die verschillende emoties en snelle overgangen tussen de scènes speel ik deze rol graag.’ Anna: ‘Ik hou van het sterke karakter van Juliette, ze is bepaald niet verlegen en weet wat ze wil. Dit zelfvertrouwen zie je het sterkst terug in de privé scènes. In de publieke scènes laat ze zich toch van de wijs brengen en worden de emoties haar te veel. Beide emoties zijn geweldig om te spelen.’
Herkennen jullie in je dagelijks leven het spanningsveld tussen publiek en privé?
Peter: ‘Mijn vrouw en ik hebben elkaar ontmoet op internet, heel publiek dus. Later trouwden we om onze directe omgeving te laten zien dat we voor elkaar kozen. Niet één foto van de huwelijksdag heeft het internet gehaald. Het bewijs dat je je leven heel publiek kunt leven en tegelijk heel privé kunt houden.’ Anna: ‘In Rusland is je familie enorm betrokken bij je privéleven. Ik spreek mijn moeder zo’n twee à drie keer per dag. Dat wordt van me verwacht en ook al stel ik soms grenzen, over het algemeen vind ik het wel schattig.’
Tot slot, wat is jullie favoriete scène?
‘De bedscène’, antwoorden Anna en Peter lachend in koor. Anna: ‘Vanwege het prachtige duet. Roméo en Juliette zijn emotioneel echt één, de scène is vrolijk en speels.’ Peter: ‘In het duet laten ze voor het eerst horen dat ze samen zullen zijn.’ Anna: ‘En het is natuurlijk heel comfortabel om midden in de uitvoering even onder een deken in bed te liggen.’
INFO & TICKETS: operazuid.nl/romeo-juliette
Interview: Manon Berns