Wat is het?
Met Buurt Opera Malpertuis (BOM) maken we een voorstelling vol muziek en theater, waarin persoonlijke verhalen centraal staan. Schitter jij binnenkort in de nieuwste operaproductie van, voor en door inwoners van Maastricht?
Deelnemers van de BOM maken kennis met opera en muziektheater en uiten hun creativiteit samen met regisseur Tamara Jongerden, zangcoach & coregisseur Ginette Puylaert, muzikaal leider Tim Sabel en kinderrepetitor Tim Stoter.
Bij de BOM kids krijgen kinderen theaterles: ze zingen, maken muziek, spelen toneel en knutselen kostuums en decors. Bovendien mogen ze meedoen aan de buurtopera, samen met de volwassenen van de BOM en muzikanten van het conservatorium!
Voor wie is het?
Iedereen kan meedoen aan de BOM: jong en oud, met of zonder podiumervaring!
Wanneer is het?
Workshops en repetities zijn op donderdagen. Volwassenen repeteren van 10.45 tot 13.00 uur en kinderen van 16.00-17.30 uur. De voorstellingen zijn in januari 2026.
Waar is het?
In Studio Malpertuis van Opera Zuid, Malpertuisplein 60 in Maastricht.
Heb je interesse en wil je meer informatie?
Stuur een mail naar buurtopera@operazuid.nl, dan nemen wij contact met je op. Voor informatie over Buurt Opera Malpertuis 2024 ga je naar deze pagina.
IN GESPREK MET REGISSEUR TAMARA JONGERDEN
Quote opbouwwerker Manon Pachen:
‘Improviseren is een belangrijk aspect. Wanneer buurtbewoners de vrijheid krijgen om te doen en zeggen wat ze willen, ontstaan de mooiste dingen.’
Tamara Jongerden:
‘Zeker! Dit project drijft op input en improvisaties van de deelnemers. We hebben gesprekken over bepaalde thema’s die wij – Tim, Ginette en ik – aanreiken. Daarnaast doen we spel-, zang- en improvisatie-oefeningen, zodat je in een andere taal spreekt over hetzelfde thema. Ik heb bovendien gesprekken met de buurtbewoners, over hun leven, over wat hen bezighoudt, wat er speelt. In die persoonlijke interviews let ik heel goed op wát en hóe mensen vertellen. Ik noteer bijvoorbeeld hun frasering, het ritme en tempo waarin ze praten. Dus de teksten en bewegingsfrasen die in de voorstelling zitten, komen rechtstreeks uit deze interviews. Het creatieve team vertaalt de input van de deelnemers als het ware. We abstraheren en stileren tot een kunstvorm die de bewoners uitvoeren. En daar is improvisatie een belangrijk deel van.’
Tamara Jongerden:
‘De buurtbewoners komen door dit project veel meer in aanraking met opera dan ze gewend waren. Ze gaan opera ook meer waarderen. Doordat we samen-komen bij Opera Zuid zien ze wel eens repetities en ze worden uitgenodigd voor premières. Bovendien werken we in ons repetitieproces ook met operarepertoire. En natuurlijk kiezen de deelnemers zelf wat ze zingen tijdens de voorstelling, zoals bij The Impossible Dream, muziek van Weill en Offenbach.’
Quote deelnemer Thea:
‘Mijn deelname aan dit project heeft mij persoonlijk laten zien dat welke problemen ook op je pad komen, er altijd een plek is om trots op jezelf te zijn en plezier te hebben.’
Tamara Jongerden:
‘Mooi gezegd. We zijn natuurlijk echte mensen, met worstelingen, onvolkomenheden én kracht. Bij de buurtopera is het podium de plek om iets geheel eigens te delen met een publiek. Dat vind ik het mooiste aan BOM, dat de deelnemers echt authenticiteit in het muziektheater brengen. BOM is wat mij betreft waardevol voor alle betrokkenen. De buurtbewoners leren van alles over tekstbehandeling, acteren, samenspel, stemgebruik, muzikaliteit, maar ook over werkhouding op de vloer. Met die tools krijgen zij letterlijk en figuurlijk een stem op het podium.
Tamara Jongerden:
‘Voor (veel) deelnemers en bezoekers is de meerwaarde denk ik ook dat ze niet heel gemakkelijk in aanraking komen met het reguliere cultuuraanbod. Dat ze nu zien: hé, dat herken ik, of dat is óók theater. Dat vind ik goed. En ten slotte word ook ik geraakt. Het is een enorm wederkerig proces. Ik geef weliswaar leiding, maar ik leer van de deelnemers zoals zij van mij leren.’