Biografieën

Die Dreigroschenoper

Maarten Heijmans

Macheath
Acteur-zanger

Maarten Heijmans studeert in 2007 af aan de Amsterdamse Toneel- en Kleinkunst Academie. Kort daarna maakt hij samen met acteur Ian Bok de voorstelling De Huilende Kers, waarmee zij de publieksprijs op het Amsterdam Fringe winnen en op Prague – en Edinburgh Fringe te zien zijn.

Sindsdien heeft Maarten zich als allround acteur bewezen met een carrière in het theater, op televisie en in film en ook als zanger. In het theater was hij onder andere te zien bij Het Toneel Speelt, De Toneelmakerij en speelde hij de rol van Anton in Soldaat van Oranje, de hoofdrol in De Gelaarsde Poes en afgelopen zomer de rol van de verteller Hermes in de bejubelde musical Hadestown in Theater Carré. In 2014 schittert hij in de titelrol van Vaslav en wint in 2017 de Arlecchino voor zijn rol in Ibsen Huis van Internationaal Theater Amsterdam waar hij vanaf dat moment deel uit maakt van het vaste ensemble, tot vorig jaar. Hij vertolkt er spraakmakende rollen in onder meer Een klein leven, Flight 49 (nominatie Arlecchino), De Toverberg, De Wetten en Oer of andere tijden, welke in het najaar van 2025 nog te zien is.

Op televisie breekt Maarten door met zijn indrukwekkende vertolking van Ramses Shaffy in de dramaserie Ramses (2014), een rol die hem onder andere een Gouden Kalf, de Zilveren Nipkowschijf, de Prix Europa én de prestigieuze International Emmy Award voor beste acteur opleverde. Ook is hij te zien in series als KLEMArcadia s1/s2 en in films als Wat is dan liefde en Mijn vader is een vliegtuig. Sinds 2007 is hij een terugkerend personage in jeugdprogramma Het Klokhuis.

Daarnaast is Maarten ook zanger. In 2022 tourde hij door Nederland met Maarten Heijmans zingt Ramses Shaffy, waarin hij Shaffy-liederen met een frisse eigen muzikale bewerking bracht in uitverkochte zalen als Paradiso en Tivoli. Deze nummers bracht hij uit op zijn album RAMSES. Vorig jaar maakte hij de voorstelling Maarten zingt van alles samen met strijkorkest Kamerata Zuid waarin hij Nederlandstalige parels van artiesten als Theo Nijland en Maarten van Roozendaal in verrassende arrangementen ten gehore bracht. Deze show werd geselecteerd voor het Theaterfestival Amsterdam 2025 en keerde nog een keer terug in Theater Carré. In 2026 zal Maarten touren met zijn nieuwe show samen met Cor Bakker: Ramses enzo

Met Die Dreigroschenoper van Opera Zuid maakt Maarten Heijmans zijn operadebuut.

www.maartenheijmans.nl

Michael Wilmering

Macheath
Bariton

Michael Wilmering is een geboren bühnedier, voelt zich thuis op het operapodium én weet zijn publiek te roeren als liedzanger. Hij zingt vaak als solist bij orkesten, maakt zijn eigen voorstellingen, nam Die Winterreise op CD op, zoekt de grens op bij cross-over producties, is zijn eigen podcast begonnen – De gevoeligste snaar – en is elke maand te zien als gast aan de Hoge Tafel bij Podium Klassiek, waar hij telkens nieuwe onderwerpen onder de aandacht brengt.

Nadat Michael zijn bachelor en master cum laude afsloot, ontwikkelde hij zich verder als lid van de operastudio in Stuttgart. Hierna nam zijn zangcarrière een vlucht. Michael is een graag geziene gast bij De Nationale Opera – hij speelde in achttien producties waaronder in Carmen, Der Freischütz en Die Frau ohne Schatten – en bij Opera Zuid, waar hij schitterde in o.a. A quiet place, Die Zauberflote en L’Heure espagnole. Ook in het buitenland timmert hij aan de weg. Dit jaar zong hij op de Ruhrtriennale in We are the Lucky ones van Ted Huffman, Nina Segal en Philip Venables. Deze productie is genomineerd voor de Opera Awards. Michael maakte zijn debuut bij La Monnaie Brussel in Ali. Bovendien verzorgde hij een liedrecital in deze beroemde Belgische schouwburg. Ook keerde hij dit jaar terug naar Stuttgart waar hij Mahlers Lieder eines Fahrenden Gesellen zong samen met het Stuttgarter Ballett.

Vanwege zijn veelzijdigheid wordt Michael vaak gevraagd voor nieuw geschreven composities. Zo zong hij o.a. in, Caliban, Dennis & Katya, Otemba (Holland Festival) Fanny and Alexander, Ali (De Munt), The Convent (Opera Vlaanderen), prisoner of the state (O. Festival) en de eerdergenoemde We are the Lucky ones (DNO).

www.michaelwilmering.nl

Maartje Rammeloo

Polly Peachum
Sopraan

Sopraan Maartje Rammeloo heeft de afgelopen jaren vele opera rollen mogen vertolken in operahuizen in binnen- en buitenland.

Ze zong veelvuldig als solist bij de Nationale Opera in Amsterdam, bij het Aalto Theater Essen en bij o.a. Göteborg Operan (Zweden), De Nederlandse Reisopera en Festival Aix-en-Provence. Hierbij zong ze rollen als Marzelline (Fidelio), Pamina (Die Zauberflöte), Musetta (La Bohème) Cunegonde (Candide), Lucy (The Telephone), Adina (l’Elisir d’Amore) en La Comtesse Adèle (Le Comte Ory).

Daarnaast is Maartje ook op het concertpodium een veelgevraagd soliste en zong ze met o.a. het Radio Filharmonisch Orkest, Nederlands Philharmonisch Orkest en Cappriccio Stravagante waarbij ze werkte met dirigenten als Markus Stenz, Skip Sempé, Marc Albrecht, Tomáš Netopil, Anthony Hermus en James Gaffigan.

Maartje boekte successen tijdens diverse (inter)nationale competities. Ze was o.a. finalist en prijswinnaar tijdens het IVC te Den Bosch, de Hans Gabor Belvedère Competition, het Montserrat Caballé Concours in Zaragoza, als ook de Wilhelm Stenhammar Competitie in Zweden.

Maartje studeerde aan het Fontys Conservatorium te Tilburg en werd gecoacht door o.a. Jard van Nes. Ze behaalde cum laude haar masterdiploma, met als specialisatie Operette en Klassiek Muziektheater. Ze volgde masterclasses bij o.a. Montserrat Caballé, Edith Wiens en Elly Ameling.

Afgelopen seizoenen maakte Maartje furore in de veeleisende hoofdrol van Kurt Weills Lady in the Dark bij Opera Zuid, als Liz Henson in de wereldpremière van de opera Dogville in Essen en als 1e Dame in Mozarts Die Zauberflöte, de nieuwe grote productie van de Theateralliantie. Daarnaast mocht ze in de huid kruipen van Violetta Valéry tijdens twee verschillende producties van Verdi’s La Traviata.

Dit jaar bracht ze, samen met dirigent Enrico Delamboye, haar eerste cd uit getiteld ‘Longing to be Loved’ met repertoire uit de Golden Age of Broadway.

www.maartjerammeloo.nl

Huub Claessens

Jonathan Jeremiah Peachum
Bas-bariton

De Nederlandse bas-bariton Huub Claessens, studeerde solozang bij Mya Besselink, saxofoon bij Norbert Nozy en opera in Maastricht. Hij studeerde cum laude af en ontving verschillende prijzen, zo werd hij o.a derde laureaat van de Koningin Elizabeth Wedstrijd voor Zang (Brussel) en ontving de Europese prijs voor het kunstlied. Tijdens de Salzburger Festspiele van 1986 nam Huub Claessens deel aan de wereldpremière van Penderecki’s Die Schwarze Maske. Hij hernam deze rol in de Weense Staatsopera en het Parijse Théâtre du Châtelet. Er volgden vele wereldpremières in München, Amsterdam, Lissabon, Warschau , Parijs en Berlijn.

Verder zong hij aan de Wiener Staatsoper, Badisches Staatstheater Karlsruhe, De Nederlandse Opera, Theatre Champs Elysees, De Vlaamse Opera, Madrid, Barcelona etc. Hij werkte mee aan talloze nationale en internationale radio-, televisie- en cd-opnames, waaronder de opera’s Don Giovanni, Così fan tutte en Le Nozze di Figaro van Mozart, de Lukas Passion van C.P.E.Bach, Monteverdi’s Maria vespers, Honnegers La Danse des Morts en bijvoorbeeld Lotario van Händel. Dit bracht hem naar alle grote steden in Europa en Japan maar ook naar Moskou, St Petersburg en New York.
Huub is ook een begenadigd saxofonist. Als solist trad hij op in onder andere de Musikverein in Wenen, de Kölner Philharmonie, de Mégaron in Athene, het Konserthus in Stockholm, de Birmingham Symphony Hall en in het Concertgebouw in Amsterdam. Ook als jazz-vocalist slaat hij steeds meer zijn vleugels uit. Hij werkte met het Metropool Orkest en zingt geregeld in Jazzland Vienna.

Lien Haegeman

Celia Peachum
Mezzosopraan

De Belgische mezzosopraan/alt begon haar opleiding bij Luciënne van Dijck aan het conservatorium in Antwerpen en rondde haar vorming tot operazangeres cum laude af bij Mya Besselink aan het conservatorium in Maastricht. Aansluitend studeerde zij nog twee jaar aan de Chapelle Reine Elisabeth in Brussel. Momenteel wordt Lien gecoacht door Gemma Visser.

Ze zong talloze rollen: 2e maagd (Elektra), Dorabella (Cosi fan Tutte), Hänsel (Hänsel und Gretel), Cloë (L’arbore di Diana), Carmen (Carmen), Mercedes (Carmen), 3e dame (Die Zauberflöte), Flosshilde (Rheingold), Waltraute (Die Walküre), Flora (La Traviata), La Ciesca (Gianni Schicchi), Larina (Evgeni Onegin), Florence Pike (Albert Herring), Prokne (Tereus), Bianca (The Rape Of Lucretia), Jitsuko (Hanjo), Mahjouba (Dunkelrot), Pasqualita (Dr. Atomic), Berhte (Blond Eckbert), Alt 6 (Le Vin Herbé), etc.

Deze rollen zong ze in operahuizen als Mannheim, Weikersheim, Kassel, Erfurt, Schwerin, Opera Zuid, Amsterdam, Bielefeld, Athene, Antwerpen, Nantes, Bern, Amsterdam, Saarbrücken, Aken, Palermo, Opera Compact en tijdens de Bregenzer Festspiele.

Ook als concertzangeres is Lien te horen in binnen- en buitenland. Het repertoire als alt reikt van barok tot hedendaagse muziek, van componisten als Bach, Mendelssohn, Mozart, Verdi, Dvorak, Mahler, Bruckner, Messiaen,…Ze zong o.a. in gerenommeerde concertzalen als Het Concertgebouw Amsterdam, De Doelen Rotterdam, Berliner Philharmonie en Wiener Musikverrein.

Ze had het voorrecht samen te kunnen werken met beroemde dirigenten als Adam Fisher, Hervé Nicque, Sr William Christie, Pietari Inkinen, Jan-Willem de Vriend, Ed Spanjaard en Jaap van Zweden.

Marcel van Dieren

Tiger Brown
Bariton

Bariton Marcel van Dieren studeerde aan het Fontys Conservatorium van Tilburg bij Frans Fiselier. Daarna werd hij gecoacht door de Amerikaanse tenor en zangdocent James McCray en vanaf 2008 door alt en fameus operazangcoach Gemma Visser.

Zijn operadebuut maakte Marcel in 2005 met de rol van Mister Astley in de Prokofjev opera De Speler bij Opera Zuid. Daarna heeft hij in meer dan honderd muziektheatervoorstellingen op de bühne gestaan. Hij speelde opera-, operette- en musicalrollen bij gerenommeerde gezelschappen en operahuizen in binnen- en buitenland, zoals De Nationale Opera, de Nederlandse Reisopera, Opera Zuid, Holland Opera, Opera Spanga en de Duitse theaters in Hagen en Wuppertal.

Tot zijn belangrijkste successen op de operabühne horen grote rollen als Germont in LaTraviata (Verdi), Sharpless in Madama Butterfly (Puccini), Marcello in La Bohème (Puccini), Escamillo in Carmen (Bizet), Macbeth in Macbeth (Verdi), Tonio in I Pagliacci (Leoncavallo) en Michele in Il Tabarro (Puccini).

Ook op het concertpodium is Marcel van Dieren vaker te bewonderen. Zijn repertoire omvat onder meer alle grote Bach-oratoria en de Requiems van Fauré, Duruflé en Brahms. Marcel zong vele liederencycli in zeer diverse talen. Voorbeelden hiervan zijn Franse mélodies zoals Don Quichotte à Dulcinée (Ravel), maar ook de Songs of Travel (Vaughan Williams) en de beroemde Dichterliebe (Schumann). Naast zijn drukke uitvoeringspraktijk is Marcel actief als zangcoach.

https://www.marcelvandieren.com

Nikki Treurniet

Lucy Brown
Sopraan

Nikki Treurniet trad de afgelopen jaren op in de belangrijkste concertzalen en operahuizen van Nederland. Vier seizoenen lang was zij ensemblelid van de Staatsoper Hannover, waar zij haar repertoire uitbreidde met rollen als Susanna (Le Nozze di Figaro), Pamina (Die Zauberflöte), Despina (Cosi fan tutte), Iseut (le vin herbé) en Blanche (Dialogues des Carmélites).

In het huidige seizoen is zij te horen als Susanna in le nozze di Figaro met het orkest van de 18e eeuw, Lucy in Die Dreigroschenoper van Kurt Weill bij Opera Zuid, en als First Niece in Brittens Peter Grimes tijdens de ZaterdagMatinee in het Concertgebouw. Daarnaast zingt zij Händels Messiah met het Residentie Orkest en maakt zij haar debuut bij het Noord Nederlands Orkest in Mahlers Achtste Symfonie. In het voorjaar keert zij terug naar het Concertgebouw Kamerorkest voor Bach’s Matthäus-Passion.

Eerder was Nikki te gast bij de Komische Oper Berlin als Gretel in Hänsel und Gretel. Als graag geziene solist bij de ZaterdagMatinee, zong ze onder meer Ginevra Scotti in Schrekers Die Gezeichneten en Schumanns Szenen aus Goethes Faust.

Als licht lyrisch sopraan voelt Nikki zich thuis in repertoire van de barok tot de moderne tijd, met een bijzondere liefde voor het lied. Vanaf dit seizoen is zij tevens benoemd tot hoofdvakdocent zang aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

www.nikkitreurniet.com

Lucie van Ree

Die Spelunken-Jenny
Mezzosopraan

Lucie van Ree is een Nederlandse mezzosopraan die het publiek raakt met haar warme timbre, muzikaal inzicht en indrukwekkende podiumuitstraling. Ze schitterde in uiteenlopende opera- en muziektheaterproducties, waaronder Orlofsky in Die Fledermaus, de Foreign Singer in Postcard from Morocco en Zweite Dame in Die Zauberflöte. Ze heeft een bijzondere affiniteit voor nieuw gecomponeerde werken en kinderopera’s en vertolkte rollen in wereldpremières zoals Het Lijflied en Reinaert de V..
Haar recente vertolking van weduwe Popova in The Bear oogstte lovende kritieken: ‘Van Ree heeft een grote stem, breed en dramatisch gekleurd in alle registers, en kan alle grillen van haar personage zowel muzikaal als dramatisch moeiteloos aan’ (Place de l’Opera). Trouw noemde haar uitvoering ‘overtuigend, vol klinkend”, terwijl Theaterkrant haar karakterisering prijst als “ultiem, met grote overtuiging in alle amoureuze dubbelzinnigheden’.
In seizoen 2025/2026 is Lucie van Ree te zien in verschillende spraakmakende rollen, waaronder Jenny in deze Die Dreigroschenoper, maar ook speelt zij Louise Leo in La Révolution de Carmen (OPERA2DAY) en vertolkt zij de titelrol in Carmen bij Opera Compact. Over haar optreden als Louise Leo (Mercedes) schreef Place de L’Opera: ‘Schitterend optreden van een jonge Nederlandse mezzosopraan met een zeer persoonlijk timbre en een overweldigende toneelpersoonlijkheid’.
Lucie studeerde aan de Dutch National Opera Academy, waar ze in 2022 afstudeerde, en werkt sindsdien met toonaangevende dirigenten en regisseurs samen.

Kiki Géron

Ein Moritatensänger
Mezzosopraan

Kikki is een veelzijdige zangeres en actrice die folk vertolkt in de breedste zin van het woord. In 2025 produceerde ze met haar Brecht Trio en met ondersteuning van o.a. Music Stages Amsterdam en Opera Zuid Die Rundköpfe und die Spitzköpfe. Met dit stuk speelde ze onder meer op het Kurt Weill Fest (Dessau) en het Muziekgebouw aan ‘t Ij (Amsterdam). In 2022 creëerde ze in een productie van Opera Zuid Eternal Road: een liedrecital over het leven van Kurt Weill waarin zijn eigen composities leidend waren. Regie en script door Annemiek van Elst, vanaf 2026 als concertante te zien. In 2021 speelde ze in een productie van Music Stages (Amsterdam) Anna 1 in Die sieben Todsünden, onder andere in het Muziekgebouw aan ’t Ij, samen met musici van het Koninklijk Concertgebouworkest. Ze is met haar Brecht Trio tevens te boeken voor concerten.

Kikki maakt in haar thuisstad Keulen deel uit van de bluegrassscene, die workshops en jamsessies organiseert voor bluegrassliefhebbers uit het hele land. Met de band Bluegrass Cash, waarmee ze repertoire van June Carter en Johnny Cash zingt, treedt ze op op podia in Duitsland en Nederland. Met de band The Polly Dartons speelt ze bluegrass en folkmuziek van vrouwelijke artiesten: zowel die van muzikanten waar de vrouwen naar opkijken als hun eigen muziek. In 2024 bracht ze haar eerste Limburgse nummer Heem uit. In 2021 maakte ze deel uit van het Katharsis Kollektiv, waarmee ze het toneelstuk Gastfrau – Zwischen Heim und Weh op de planken bracht, een theaterstuk over vrouwelijke gastarbeiders in Duitsland, dat later door Schauspiel Köln opgenomen werd. Ze werkt als zangdocente (och i Mechelen, Limburg, ich han noch e bietje plek) leidt het ‘Cologne Cowboy Choir’ en leidt groepsworkshops met focus op zang en interpretatie, voor koren en zangers. Ze studeerde Muziektheater Klassiek (bachelor) en Muziektheater Regulier (master) aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten.

www.kikigeron.nl

Jacques de Faber

Hakenfingerjakob
Tenor

De Nederlandse tenor Jacques de Faber studeerde aan de conservatoria van Maastricht (bij Axel Everaert), Rome (bij Anna Maria Ferrante) en studeerde voor zijn masterdiploma aan het Utrechts Conservatorium (bij Jón Thorsteinsson).

Hij zong onder meer bij het Brussels Operette Theater, De Nederlandse Reisopera, Barok opera Amsterdam, Opera Nijetrijne en M31 in samenwerking met De Nationale Opera.

Bij Opera Zuid vertolkte hij de meeste van zijn rollen, waaronder Kuligin in Káťa Kabanová (Janáček), Yamadori in Madama Butterfly (Puccini), Douphol in La Traviata (Verdi), Le Dancaïre in Carmen (Bizet), Dr. Blind in Die Fledermaus (Strauss jr.), Max in Fantasio (Offenbach), Monostatos in Die Zauberflöte (Mozart) en Dormont / Commissario in La scala di seta / Il signor Bruschino (Rossini).

Naast operazanger is Jacques, sinds de corona crisis, ook gymdocent op twee basisscholen in Rotterdam. Als alle kinderen hun gymkleding compleet hebben moet meester Jacques een stukje opera zingen.

www.jacquesdefaber.nl

Pim van Drunen

Filch
Tenor

Van kinds af aan staat Pim van Drunen op de planken. Zo speelde hij al op jonge leeftijd mee in professionele musicalproducties, waaronder de titelrol in Ciske de Rat. Tijdens zijn studie aan het conservatorium in Tilburg ontdekte hij zijn passie voor het klassieke repertoire. Bij zangdocent Harry Ruijl behaalde hij zowel zijn bachelor- als masterdiploma Klassiek Muziektheater: een klassieke zangopleiding met ook veel aandacht voor acteren.

Met zijn kenmerkende hoge tenorstem vertolkte Pim uiteenlopende operarollen bij gezelschappen als De Nationale Opera, Opera Zuid, Opera Spanga, Orkest de Ereprijs en Opera Nijetrijne. Daarnaast zingt hij regelmatig in de koren en ensembles van De Nationale Opera, Opera Vlaanderen, De Nederlandse Reisopera en Consensus Vocalis.

Als veelgevraagd solist treedt Pim op met een breed repertoire, van oude tot hedendaagse muziek, in zowel intieme als grootschalige concerten.

Een groter publiek leerde Pim kennen toen hij de finale bereikte van het tweede seizoen van het televisieprogramma ARIA (Omroep MAX/NPO 1). In 2025 verscheen hij opnieuw op tv, als de zingende boekhouder Andreas in Flikken Maastricht.

Bij Opera Zuid was Pim o.a. te zien als Bolletje/Drolletje (Het Lijflied) en Bruschino Figlio (La Scala di Seta/Il Signor Bruschino).

www.pimvandrunen.com

Tim Stoter

Münzmatthias
Tenor

Tim Stoter groeide op in Sevenum, waar hij zijn eerste muziek- en theaterlessen volgde. Toen hij met twee middelbare schoolgenoten in 2018 zijn eigen Bennie de Musical produceerde en regisseerde, ontdekte hij een passie voor het lesgeven. Daarop besloot hij in 2019 te starten aan de opleiding Docent Muziek aan het Conservatorium van Maastricht, waar hij in 2024 afstudeerde.

Tijdens zijn studie volgde Tim zanglessen bij Yolande Eymael, waar hij ook voor het eerst in aanraking kwam met klassiek zingen. Sinds 2022 studeert hij bij de bekende zangpedagoge Gemma Visser.

Tim is veelgevraagd zangsolist bij orkesten en koren. Zo was hij eerder te horen met The New Symphonics en het Limburgs Jeugd Symfonie Orkest, waarbij hij als solist al mocht werken met dirigenten als Maurice Luttikhuis en Sander Teepen. Hij speelde en zong eerder in professionele theaterproducties als de Tent van Bell (2022), Lady in the Dark (Opera Zuid, 2022), Orphée aux Enfers (Opera Zuid, 2023), Het was Zondag in het Zuiden (Toneelgroep Maastricht, 2023 & 2024), Fairy Jungle (Opera Compact, 2024) en Le Villi & Silenzio (Opera Zuid, 2025). 

Daarnaast is Tim sinds 2022 frontman van de Limburgse dialectpopband De Herfshane Band. Met die band en hun eigen (dialect)muziek, opent hij Pinkpop 2026. In 2025 richtte hij nog een popformatie op: Fourtune. Ook daarmee schrijft hij eigen muziek; elektronische nederpop met een zachte g.

Als muziek- en theaterdocent is Tim op dit moment verbonden aan Theaterschool de Zuiderlingen, Kaleidoscoop Maastricht en aan Buurt Opera Malpertuis van Opera Zuid.

Tabea Tatan

Lucy Brown (understudy)
Sopraan

Tabea Tatan studeerde Muziektheater Klassiek aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg. In deze periode vertolkte ze rollen als ‘Jeanny’ in Kurt Weills Down in the Valley, ‘Despina’ in Mozarts Cosí fan tutte, ‘Papagena’ in Die Zauberflöte en ‘Gabriele’ in de operette La vie Parisienne.

Na het afronden van haar master keerde de Duitse sopraan en actrice terug naar Duitsland, waar ze in diverse hoofdrollen te zien was zoals onder andere ‘Ottilie’ in de operette Im weißen Rössl, ‘Eliza’ in My Fair Lady of ‘Irene Molloy’ in Hello Dolly. In 2018 won ze met haar liedprogramma de Willem Twee Talentprijs in ‘s-Hertogenbosch en in 2020 was ze halve finaliste bij de gerenommeerde crossover competitie de ‘Lotte Lenya Competition’ in New York City. De Lotte Lenya Competition inspireerde haar om zich meer en meer te specialiseren in het crossover muziektheater vak om haar artistieke kracht, de combinatie van klassieke zang, acteren en dans verder te verdiepen. Haar passie voor de klassieke muziek leidde haar ook naar het concert vak, waar ze als soliste in diverse oratoria te horen was. De tijd van de pandemie gebruikte zij vooral voor verdere artistieke training op het gebied van (film)acteren.
In 2024 maakte ze zowel haar debut bij de Vereinigte Bühnen Bozen in Italië (als ‘Grizette Dodo’ in Lehars Die Lustige Witwe) als ook bij De Nationale Opera Amsterdam, waar zij onder de leiding van Barrie Kosky en Lorenzo Viotti de rol van ‘Ida’ in de operette Die Fledermaus vertolkte. Met de rol van ‘Lucy Brown’ maakt zij haar rol debut bij Opera Zuid.

Enrico Delamboye

Muzikale leiding

Enrico Delamboye begon op jonge leeftijd met pianolessen. Later studeerde hij aan het Conservatorium Maastricht piano bij Joop Celis en orkestdirectie bij Jan Stulen. Al tijdens zijn opleiding maakte hij – in 1999 – zijn operadebuut, met Brittens The Rape of Lucretia aan het Hessisches Staatstheater Wiesbaden. Zijn carrière nam een vlucht en vele muziektheaterproducties volgden, in operahuizen als het Staatstheater Wiesbaden en Mainz, de Oper Köln, de Volksoper Wien, de Komische Oper Berlin en Theater Basel.

Enrico was hoofdvakdocent orkestdirectie aan het Conservatorium Maastricht en van 2009 tot 2019 chef-dirigent van het Theater Koblenz. Hij werkte met tal van symfonieorkesten (o.a. ook veel bij omroepen) en bij operagezelschappen, vooral in het Duitstalig gebied. Tegenwoordig is hij eerste gastdirigent bij het WDR Funkhausorchester te Keulen en als docent verbonden aan de International Opera Academy te Gent.

Servé Hermans

Regie

Servé Hermans studeerde aan de Toneelacademie Maastricht en begon zijn carrière als acteur bij regisseur Johan Simons. Bij ZT Hollandia en NTGent vertolkte hij in ruim tien jaar meer dan dertig rollen. In 2015 werd hij samen met Michel Sluysmans artistiek leider van Toneelgroep Maastricht. Hermans regisseerde meer dan 25 producties waaronder King Lear, Pinkpop, Dagboek van een Herdershond en Sonja. Onder leiding van Hermans en Sluysmans groeide het gezelschap uit tot een toonaangevende speler in de Nederlandse en Vlaamse theaterwereld. Naast toneel- en musicalproducties regisseerde Hermans films, tv-series en theaterconcerten. Hij was curator van een aantal tentoonstellingen en regisseerde Koningsdag 2022.

In november 2023 stopte Hermans als directeur-bestuurder, maar blijft hij als maker verbonden aan Toneelgroep Maastricht. Daarnaast legt hij zich toe op het regisseren en produceren van diverse producties binnen zijn eigen productiebedrijf.

In 2025 werkt Hermans onder de vlag van Toneelgroep Maastricht aan het toneelstuk Sonja (regie).Hij regisseerde en produceerde het succesvolle theaterspektakel Het Geluk van Limburg (Toneelgroep Maastricht, Servé Hermans en Huub Stapel). Voor het gezelschap regisseerde hij onlangs ook De Keizer van Maastricht voor Heiligdomsvaart 2025. Hermans produceert het concert Lucas en Arthur Jussen in Carmina Burana en regisseerde de musical Brel (Albert Verlinde en Bram Verhaak).

Met Die Dreigroschenoper maakt Hermans zijn operadebuut.

Amber Vandenhoeck

Decorontwerp

Amber Vandenhoeck is een Belgische scenografe, gevestigd in Antwerpen. Ze studeerde In Situ Arts en Scenografie aan de Koninklijke Academie van Antwerpen en begon haar professionele carrière in 2009 via een langdurige samenwerking met het dansgezelschap Peeping Tom, waar ze de scenografische taal ontwikkelde voor producties als A LouerVaderMoederLa Visita en hun nieuwe werk Chroniques (2025).

Haar recente opera- en theaterwerk omvat onder andere Maria Stuarda (Staatsoper Hamburg, 2025), Griselda (Royal Danish Opera, Kopenhagen, 2025), Melancholy of Resistance (David Marton, Staatsoper Berlin, 2024), Aus dem Leben (Schauspielhaus Hamburg), BOY (Opera Ballet Vlaanderen), L’elisir d’amore en Goud! (Opera Zuid en De Nationale Opera), La voix humaine / L’heure espagnole (Opera Zuid) en A Tale of Two Cities (Lost Dog Dance), On the Road (Münchner Kammerspiele / David Marton).

Sinds 2020 werkt ze samen met het dansgezelschap Kor’sia, met wie ze GiselleMont VentouxKafka (Wiesbaden ’24) en Bronia (Ballets de Monte-Carlo ’25) creëerde.

Haar werk is zowel grafisch als architecturaal geïnspireerd, met een nadruk op surrealistische en hyperrealistische ruimtes. Haar visuele taal verweeft realistische elementen met een droomachtige, associatieve beeldtaal, geworteld in een sterke visuele en conceptuele basis.

www.ambervandenhoeck.be

Lobke Houkes

Kostuumontwerp

Lobke Houkes is decor- en kostuumontwerper en kunsteducator. Ze studeerde decor- en kostuumontwerp aan de Toneelacademie Maastricht. Voor haar afstudeerwerk werd ze genomineerd voor het Harry Wich Stipendium. Ze behaalde haar diploma in Fine arts and Design in Education aan de Institute of Arts Maastricht en vervolgens haar masterdiploma in kunsteducatie aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten. In 2020 werkte ze als ontwerper met sopraan Nienke Nasserian aan de muziektheaterproductie Mtoto. In 2022 ontwierp ze het decor en de kostuums voor de kinderopera Het Lijflied van Lucas Wiegerink, in regie van Alma Terrasse, een coproductie van Opera Zuid en De Nationale Opera. In 2023 ontwierp ze de kostuums voor A Fairy Queen van Barok Opera Amsterdam. Ditzelfde jaar was ze vormgever bij de voorstelling Ik ben hier; een samenwerking tussen Zout Speelt en Toneelgroep Maastricht. Voor Zout Speelt ontwerpt ze in 2025 de vormgeving voor Het Leven Lang Liefhebben en Lust Liefde Leeftijd. In ditzelfde jaar werkt ze als vormgever voor de voorstelling Carel van Collectief Ludvik en als kostuumontwerper voor de voorstelling De keizer van Maastricht in regie van Servé Hermans.

Naast haar werk als theatervormgever werkt Lobke ook als theatermaker. In die rol is ze betrokken bij het project Zuidzone van Het Laagland theater en werkte ze eerder als maker en/of ontwerper mee aan verschillende voorstellingen. In 2021 maakte ze, in samenwerking met Puck Brouwers, haar eigen muzikale kindervoorstelling Toen de zebra wilde weten waar het einde van de wereld was. Tot slot is ze ook werkzaam als illustrator. Als zodanig tekende ze voor de boeken Toen de zebra een giraf wilde zijn en andersom en Spieren op wielen.

www.lobkehoukes.com

Uri Rapaport

Lichtontwerp

Uri Rapaport maakte kennis met het theater via de amateurtoneelvereniging waar zijn moeder acteerde. In 1978 begon zijn professionele carrriere bij de Stadsschouwburg Utrecht en Globe. Hij vervulde daar diverse technische functies en was mede-coördinator van de grote verbouwingen.

Vanaf 1995 richtte hij zich volledig op het ontwerp en begon eerst samen met Reinier Tweebeeke een eigen bedrijf. Hij werd gelijktijdig ook lid van het artistieke team van de paardenkathedraal Utrecht samen met Dirk Tanghe en Paula Bangels en deed dat tot 2008. Inmiddels heeft Uri meer dan 800 lichtontwerpen voor theatervoorstellingen op zijn naam staan variërend voor toneel-, dans-, mime-cabaret-voorstellingen maar ook circussen, musicals en opera’s en werkte voor vrijwel alle grote gezelschappen in Nederland, waaronder Toneelgroep Maastricht, Het zuidelijk Toneel, Nationale toneel NNT, de Nederlandse Opera, Opera2day, Opera Geneve, Festival oude muziek, maar ook vele vrije producenten én in het buitenland.

Recente producties zijn; Dagboek van een herdershond, Zondag in het Zuiden, Het Geluk van Limburg, Sonja, Het Pauperparadijs, 14 de musical, Willem 2, La révolution de Carmen, Bach de Apocalyps, Don Quichot, Legende, Laika. Daarnaast werkt hij aan veel verschillende evenementen, waaronder de opening van stadions, musea, gala’s, en aan opdrachten in de architectuur. Bovendien geeft Uri gastcolleges op diverse kunstopleidingen én speelde hij in een eigen voorstelling genaamd Licht.

Website Uri Rapaport

Joep Hupperetz

Dramaturgie

Joep Hupperetz is een dramaturg en theaterprofessional die in 2021 zijn Master of Arts in Theatre Studies aan de Universiteit van Amsterdam behaalde. Al tijdens zijn studie deed hij waardevolle ervaring op binnen de opera- en theaterwereld, onder andere als regieassistent en assistent-dramaturg bij Opera Zuid. Daarnaast was hij dramaturg en librettist voor de productie IDIOSYNCRATIC tijdens het Opera Forward Festival van De Nationale Opera. Tussen 2017 en 2019 werkte Joep twee seizoenen als producent bij JONG DeLaMar.

Sinds 2020 is hij verbonden aan Opera Zuid als vaste dramaturg, waar hij meewerkte aan producties zoals Kurt Weills Lady in the Dark (Winnaar Opera van het Jaar 2022, Place de l’Opera), Eternal Road (een Liederabend over Kurt Weill voor Théâtres de la Ville Luxemburg) en Christopher Gillett’s bewerking van Der Schauspieldirektor. Afgelopen seizoen werkte hij als regieassistent voor Kenza Koutchoukali bij Bartóks Blauwbaards Burcht (Winnaar Opera van het Jaar 2024, Place de l’Opera) en als dramaturg voor Le Villi & Silenzio.

Naast zijn werk bij Opera Zuid toont Joep zijn veelzijdigheid als dramaturg in verschillende projecten, zoals een nieuwe bewerking van Salieri’s Armida bij Opera Nijetrijne (2023), en bewerkte hij Brecht’s Die Rundköpfe und die Spitzköpfe voor Het Brecht Trio/IJ Salon/Kurt Weill Fest Dessau. Afgelopen zomer beleefde de Opera Zuid productie van Der Schauspieldirektor haar internationale première tijden het Buxton International Festival (UK).

Tijdens seizoen 25/26 werkt Joep als dramaturg mee aan de wereldpremière van Atman! (Leonard Evers/Bart Moeyaert), en werkt hij als dramaturg/regie-assistent mee aan Les Enfants Terribles van Phillip Glass. Beide producties zijn een co-productie van Opera Zuid met De Nationale Opera en de Nederlandse Reisopera.

joephupperetz.com

Ludo Costongs

Dramaturgie & vertaling dialogen

Ludo is huisdramaturg van Toneelgroep Maastricht. Samen met regisseur Servé Hermans creëerde hij o.a. de theatervoorstellingen Sonja, King Lear, La Superba, Emma, Ich bau dir ein Schloss, Eyes wide shut en Othello; de film (R)Evolutie; de musicals Het geluk van Limburg, Het was Zondag in het Zuiden en Dagboek van een Herdershond bij Toneelgroep Maastricht, Grease bij Albert Verlinde Theater; en de voorstellingen Jedermann (stirbt) en (R)Evolution bij Stadttheater Ingolstadt (Duitsland).

Ludo werkte als dramaturg tevens intensief samen met regisseurs Inez Derksen, Lennart Monaster en Lotte Lohrengel (Het Laagland), Kiki Jaski (Groenteman & Vrouw), Tarkan Köroğlu (Theater EA) en Hans Trentelman (Het Vervolg / Toneelgroep Maastricht).

Sinds 2012 is Ludo als docent dramaturgie verbonden aan de Toneelacademie Maastricht.

Martin Michel

Choreografie & beweging

Martin Michel volgde zijn opleiding aan de Australian Ballet School en begon zijn carrière als danser bij de Victoria State Opera, de Australian Opera, het Australian Ballet en het Queensland Ballet. Vanuit deze ervaring met opera en ballet groeide hij uit tot een veelzijdig choreograaf en regisseur die zich beweegt tussen opera, musical en muziektheater.

Na zijn verhuizing naar Europa bouwde Martin een toonaangevende carrière op, vooral in Nederland en Vlaanderen. Hij tekende voor de regie en choreografie van een breed scala aan producties, variërend van klassiek repertoire tot moderne creaties. Naast zijn vele musicals (40-45, Mamma Mia, Goodbye Norma Jeanne, Merrily We Roll Along, Grease, Hairspray, Fame, Footloose, Dreamgirls, Kinky Boots, The Producers ) werkte hij mee aan operaproducties, waaronder Orfeo ed Euridice op Paleis Soestdijk, waar zijn expertise in beweging en enscenering een belangrijke rol speelde. Bovendien werkte Martin aan Opera Zuid-producties, waaronder La Traviata en Madama Butterfly.

Zijn werk werd herhaaldelijk bekroond: zo ontving hij de John Kraaijkamp Musical Award voor beste regie en choreografie (Merrily We Roll Along en Footloose) en meerdere Vlaamse Musicalprijzen (Fame, Footloose, Ganesha, Lelies). In recentere jaren tekende hij voor producties als Zondag in het Zuiden, Het Geluk van Limburg, Nureyev,  Rocky Horror Show,  en Piaf (2023, DeLaMar Theater). In 2024 regisseerde hij Saturday Night Fever en Josphine B. Een Leven in Revue.

Dankzij zijn achtergrond in zowel opera als musical is Martin Michel een veelgevraagd maker die genres weet te verbinden, met producties waarin beweging, muzikaliteit en theatraliteit altijd centraal staan.

Pilo Pilkes

Ontwerp kap & grime

Na de opleiding etaleren-decoreren aan het Nimeto in Utrecht en grafisch ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam is Pilo Pilkes het theater ingerold. Aanvankelijk met het ontwerpen en uitvoeren van kostuums, decor en grafisch werk. Na een opleiding bij pruikenmaker Sjoerd Didden kwamen daar ook het ontwerpen en uitvoeren van haarwerk en grime bij.

In het theater werkte hij onder andere voor gezelschappen als De Trust/Theatercompagnie, Tryater, HNT, NNT, Het Toneel Speelt, De Appel, de Venlose Revue, de Passiespelen Tegelen en voor de voorstellingen Anne en De Stormruiter.
Ook is Pilo werkzaam voor televisie. Hij werkte mee aan Wilhelmina en Ramses, aan de film Nachtrit, Simon en aan werk van Peter Greenaway.
Eerder deed hij de regie voor barokmuziektheater I Piccoli Hollandesi, en voor zijn eigen gezelschap Plamour schreef en regisseerde hij Naaiatelier de Dekmantel en Het Einde der Meiden
Bovendien werkte hij aan musicals als Sweeney Todd, De Tweeling en Moeder ik wil bij de Revue. Pilo is samen met alle creatives van Soldaat van Oranje genomineerd voor de Wijnberg scenografieprijs 2011.
Daarnaast geeft hij les in haarwerk/pruikenmaken aan de opleiding Mask in Amsterdam.
Ook het genre opera is niet onbekend voor Pilo. Hij werkte eerder al voor Opera2day, en voor Opera Zuid, onder meer aan de voorstellingen Un ballo in Maschera (2018), Orphée aux Enfers (2023) en Le Villi & Silenzio (2025), waar hij het kap & grime ontwerp voor maakte.

Lochlan Brown

Assistent muzikale leiding & koorleiding

De Australische dirigent en pianist Lochlan Brown staat bekend om zijn stilistische veelzijdigheid en multidisciplinaire projecten, variërend van opera, muziektheater, cabaret, jazz en televisie. Hoogtepunten van dit seizoen zijn onder meer het dirigeren van twee wereldpremières: Anansi (Neo Muyanga) bij De Nationale Opera en Hagar (Jan-Peter de Graaff) bij de Nederlandse Reisopera. Hij werkt regelmatig samen met artiesten buiten de traditionele operawereld en creëert spannende en genre-overschrijdende voorstellingen, zoals het veelgeprezen Lennox van de Nationale Opera; een unieke fusie van opera, hiphop en spoken word.

Als repetitor en zangcoach wijdde Lochlan zijn opleiding en vroege carrière aan de belcanto- en verismo-tradities. Hij studeerde in Italië en New York onder begeleiding van Giovanni Reggioli, Joseph Colaneri, Ubaldo Fabbri en Sesto Quatrini. Dit leidde ertoe dat hij twee seizoenen lang een functie bekleedde als maestro collaboratore bij het Teatro dell’Opera di Roma. Lochlan is nu veelgevraagd vanwege zijn coachingvaardigheden in het Italiaanse repertoire. Hij dirigeerde La Traviata en Un ballo in maschera bij Alden Biesen Zomeropera en in 2026 keert hij terug naar zijn geboortestad Perth om La Traviata te dirigeren bij de West Australian Opera.

Lochlans samenwerkingen met Opera Zuid in de afgelopen jaren omvatten bekroonde producties als Blauwburcht Burcht en Lady in the Dark. Gedreven door zijn passie voor het opleiden en ontwikkelen van jonge artiesten, richtte hij in 2025 het Netherlands Lyric Opera Festival op, met een nieuwe productie van Gianni Schicchi, en bracht hij tientallen zangers in contact met agenten, castingdirectors en andere vertegenwoordigers uit de sector om hen te helpen hun carrière te lanceren.

www.lochlanjbrown.com

Margot van Deursen

Assistent regie

Margot behaalde haar masterdiploma Onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, maar vond haar weg naar het theater, de televisie en film.

Ze werkte als productieassistent aan de webserie Zuipkeet (2021) en de speelfilm (R)Evolutie (2021), beide geproduceerd door Toneelgroep Maastricht en Pupkin. Sinds september 2021 is zij werkzaam als artistiek assistent bij Toneelgroep Maastricht. Als regieassistent was zij betrokken bij de spektakelmusicals Dagboek van een Herdershond (2022), Het was Zondag in het Zuiden (2023) en Het Geluk van Limburg (2025), en bij de theatervoorstelling Sonja (2025). 

Roos Rol

Assistent regie

Na een eerste talenopleiding aan de Universiteit van Toulouse, besloot Roos haar liefde voor muziek te volgen en zang te studeren aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen. Tijdens deze zangopleiding ontdekte ze haar passie voor het werk achter de schermen. Bij Opera Zuid kreeg ze de kans om een stage te doen die bepalend werd voor het vervolg van haar carrière. Sinds 2022 werkt ze als regieassistent én als voorstellingsleider in verschillende operahuizen, met regisseurs als Alma Terrasse, Anna Pool, Benjamin Prins, Milo Rau, Fabrice Murgia, Isabel Schröder, Rafael Villalobos, Maëlle Dequiedt, Johan Simons en Susanne Kennedy. 

Theaterkoor Opera Zuid

Koor

Theaterkoor Opera Zuid is een projectkoor dat bestaat uit een veelzijdige groep zangers; van recent afgestudeerde talenten tot ervaren koorleden die al aan meerdere producties van Opera Zuid meewerkten. Deze vaste kern behoort tot de beste operakoorzangers van Zuid-Nederland en wordt aangevuld met jonge, getalenteerde zangstudenten en young professionals. Hierbij is er grote aandacht voor talentontwikkeling en doorontwikkeling.
In Die Dreigroschenoper vertolken een aantal koorleden kleine rollen, in de bende van Macheath en als bende sekswerkers.

Philzuid

Orkest

Wij laten iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven.

Dat is onze missie, dat is waar wij voor gaan en wat we voor jou willen betekenen. Philzuid is een orkest ván en vóór iedereen. We verleggen voortdurend onze grenzen door op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen waarmee we mensen van alle leeftijden raken in hoofd, hart en ziel. Vanuit Eindhoven en Maastricht zijn wij verbonden met alle inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, maar ook ver daarbuiten, in binnen- en buitenland. Onder leiding van intendant Mette Laugs en met chef-dirigent Duncan Ward laten wij iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven. Wij zijn hét symfonieorkest van het Zuiden.

Geluk inspireert ons
Wie onze concerten en activiteiten meemaakt, geniet van muziek en ervaart emotievolle momenten. Bezoekers vertellen ons blijdschap en verwondering te ervaren, momenten van innerlijke rust of inspiratie, vreugde of troost en geluk. Dat woord ‘geluk’ als veelomvattend begrip inspireert ons. Geluk heeft een positieve invloed op welzijn en levenstevredenheid. Geluk ervaart iedereen op een eigen manier. Muziek heeft het vermogen te emotioneren, te verbinden en positieve emoties te stimuleren. Wij bieden deze momenten van geluk. 

We zijn geluksdelers door te verbinden
We zijn verbinders op alle fronten. We spelen in op maatschappelijke onderwerpen en gebeurtenissen. We hebben een levendige band met de Zuid-Nederlandse samenleving. We zijn er in de eerste plaats voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. In deze regio, het grootste deel van Nederland met meer dan 4 miljoen inwoners, zijn we niet meer weg te denken met grote publieksevenementen en festivals. We vieren en herdenken met traditionele programma’s als de Kerst- en Nieuwjaarsconcerten, Vastelaovend- en Carnavalsconcerten en Liberation concert. Van grote betekenis zijn ook de verschillende samenwerkingen met amateurmusici en met aanstormende talenten van de conservatoria van Maastricht en Tilburg in onze Orkestacademie. Ook maken we verbinding met het bedrijfsleven en netwerkorganisaties tijdens inspirerende business events zoals onze Philinspired en diverse op maat gemaakte arrangementen voor diverse vormen van partnerships.

Continu vernieuwen zit in ons bloed: we zijn geluksmakers
Een belangrijke kernwaarde voor Philzuid is ‘vernieuwen’. Wij zijn een veelzijdig orkest dat continu bezig is met vernieuwen. We staan bekend om onze grote symfonische concerten met bekende muziekwerken in alle concertzalen in Zuid-Nederland en daarbuiten. Wij begeleiden operaproducties door het hele land. Maar we zijn ook makers. We zoeken steeds weer onze grenzen op. We bedenken en creëren nieuwe concertformules op onverwachte locaties. Wij trots op onze educatieve programma’s. Kleine ensembles met musici uit het orkest reizen naar basisscholen om leerlingen live klassieke muziek te laten ervaren. In de theaters of concertzalen ontmoeten jaarlijks duizenden leerlingen van het primaire, voortgezet en speciaal onderwijs het hele symfonieorkest en doen ze actief mee in onze voorstellingen.

We zijn geluksbrengers en willen verrassen
Daar staan wij voor opgesteld. Met elk concert, elke uitvoering, elk project willen we verrassen en mensen een beetje geluk laten beleven. Verrassen is ónze derde kernwaarde. Iedereen die een concert bezoekt, ervaart emotievolle momenten. Muziek maakt ons mentaal, fysiek en emotioneel sterker. En hoe mooi is het dat het eerste deel van onze naam klinkt als ‘feel’. Dit leidt tot een eindeloze reeks van woorden die geluksmomenten beschrijven van mensen die onze muziek beleven: Philgood, Philamazing, Philnice, Philwonderfull.

philzuid.nl