Info
Tussen schemering en dageraad verandert het koninkrijk van feeënkoning Oberon in een speelgrond voor liefde. Met een druppel toversap beïnvloedt Oberon het liefdesleven van zijn onderdanen en echtgenote Titania. Verliefdheid, ontrouw, extase, verdriet en verzoening vullen de nacht.
Benjamin Britten schreef de magische opera A Midsummer Night’s Dream, naar de romantische komedie van Shakespeare. Zij leggen onze diepste verlangens en angsten bloot. De ingehouden stijlbeheersing van Britten maakt uiteindelijk een ongehoorde uitspatting in het bos mogelijk. Regisseur Ola Mafaalani ontdekt de sensualiteit in deze partituur en gooit alle remmen los.
Het theater van Mafaalani is een feest voor de vijf zintuigen. Niet alleen ogen en oren, maar ook de tast, reuk en smaak worden getrakteerd. Volgens Mafalaani, ook wel de keizerin van de theatrale fantasie genoemd, heeft opera de taal om alle zintuigelijke ervaringen te verbeelden. ‘Het kinderkoor komt niet gewoon op en zingt, maar bakt en kookt al zingend. Als je die kinderen bezig ziet, ervaar je zelf weer even die volle onvoorwaardelijke liefde voor alles om je heen. Het is mijn behoefte om A Midsummer Night’s Dream jouw eigen liefdesrelatie te laten zijn.’
Ola Mafaalani, die met dit werk haar debuut maakte bij Opera Zuid, ziet in deze opera de getuigenis van hoe wreed we zijn uit naam van de liefde. ‘We kunnen het leven van onze partner tot een hel maken en toch zeggen “Ik hou van je”. Maar deze woorden brengen een verplichting met zich mee. Dat geldt voor al je relaties.’
Samen met een topcast van voornamelijk Nederlandse en Britse solisten, een kinderkoor van kleine feeën, chefkok André Amaro en aerial kunstenaar Dreya Weber (bekend van P!nk) gingen Mafaalani en gelauwerd muzikaal leider Karel Deseure een zwoele midzomernacht in.
A Midsummer Night’s Dream was een coproductie met Female Economy. In samenwerking met Amaro Creative Industries en philharmonie zuidnederland.