Biografieën
Le Villi & Silenzio
Sílvia Sequeira
Anna
Sopraan
Sílvia Sequeira was de winnares van de CICLO Lousada-wedstrijd in 2024. In april van datzelfde jaar won ze de eerste prijs én de publieksprijs op de Cascais Opera-wedstrijd in Portugal. Ook won zij de derde prijs, de Wagnerprijs en de publieksprijs op de ‘Concurso Tenor Viñas’ in Barcelona. In 2024 debuteerde ze als Matilde in Felizmente há Luar van Alexandre Delgado en ze maakte haar debuut als sopraansoliste II in de achtste symfonie van Mahler. Daarnaast werkte ze mee aan het War Requiem van Benjamin Britten en nam ze deel aan het Festival der Jungen Stimmen in Sigriswil.
Ze werd uitgenodigd voor verschillende concerten in Portugal, Italië, Nederland, Spanje, België, Zwitserland, Duitsland, Kroatië en Slovenië. In december 2023 debuteerde ze als Suor Angélica in Nederland. In september van dat jaar debuteerde ze als Donna Elvira (Don Giovanni) in Portugal tijdens het Óbidos Opera Festival. In mei 2023 vertolkte ze de rol van Maria Stuarda in een productie van De Nationale Opera in Nederland.
Ze won de Klara publieksprijs tijdens de Koningin Elisabethwedstrijd in België, ze was winnares van ARIA, behaalde de tweede prijs – voor de beste dramatische stem – en de publieksprijs tijdens de Ebe Stignani-wedstrijd, de derde prijs in de Vinceró-wedstrijd, de publieksprijs in de CICLO Lousada-wedstrijd en diverse Publieksprijzen op het IVC in 2022.
In 2021 won ze de tweede prijs bij de wedstrijd van de Portugese Rotary Foundation. Die zomer vertolkte ze voor het eerst de rol van Micaëla uit de opera Carmen van George Bizet in Weikersheim, Duitsland, onder leiding van Elijah Grandy. Haar internationale debuut maakte ze in 2019 met de opera Zanetto van Pietro Mascagni, waarin ze de rol van Silvia zong aan het Conservatorium van Maastricht.
Denzil Delaere
Roberto
Tenor
Denzil Delaere studeerde in 2013 af aan het Koninklijk Conservatorium te Gent, waar hij zang volgde bij onder meer Marcos Pujol en Gidon Saks en waar hij de Solistenprijs in ontvangst mocht nemen. Hij vervolgde zijn opleiding aan de International Opera Academy (IOA) te Gent bij Guy Joosten maar was tegelijkertijd verbonden aan de prestigieuze Muziekkapel Koningin Elisabeth.
Hij speelde sindsdien diverse operarollen, onder meer Goro (Madama Butterfly) en Narraboth (Salome) bij Opera Ballet Vlaanderen, Alfredo (La Traviata) bij het Zomeropera Festival te Alden-Biesen, Wirt (Der Rosenkavalier), in de regie van de Oscar-winnaar Christoph Waltz, Tamino (Die Zauberflöte), Borsa (Rigoletto), Bardolfo (Falstaff) en Antinoos in Hadrian, een opera van Rufus Wainwright, die te zien was in deSingel, Bozar Brussel en Tivoli Vredeburg Utrecht, samen met het Brussels Philharmonic.
Hij zong in de Opera van Luzern, in Grand Théâtre te Génève, De Munt in Brussel, Opéra National de Montpellier en Opéra Royal de Wallonie. Bovendien werkte hij met befaamde dirigenten als Alain Altinoglu, Stanislav Kochanovsky, Andrew Greenwood, Korneel Bernolet en Markus Stenz.
Ook noemenswaardig zijn de roldebuten die hij speelde bij de Nederlandse Reisopera als Rodolfo in de pocket-versie van Puccini’s La Bohème en als Hans in de Nederlandstalige versie van Smetana’s Verkochte bruid.
Denzil werkte daarnaast onder andere samen met het Radio Philharmonisch Orkest (Hilversum), het Rotterdams Philharmonisch Orkest en met Franz Schreker in het Concertgebouw Amsterdam tijdens de Zaterdag-Matinee.
Zijn grote affiniteit met het concert- en oratoriumrepertoire deelt hij van jongs af met ‘La Chapelle Sauvage’ waarvan hij medeoprichter is. Het Ensemble spitst zich onder meer op uitvoeringen van Bachs Weihnachtsoratorium,
Magnificat, Kaffeekantate en Missa Brevis toe.
Ook de 20ste-eeuwse en hedendaagse componisten waaronder Olivier Messiaen, Alban Berg, Wolfgang Rihm, John Cage en de Belgen Wim Henderickx, Benjamien Lycke (in wiens wereldcreatie Acubens Denzil Delaere een hoofdrol zong) en Joris Blanckaert, genieten naast vele anderen zijn interesse.
Ivan Thirion
Guglielmo
Bariton
Ivan Thirion genoot zijn zangopleiding aan het Koninklijk Conservatorium van Brussel. Hij studeerde vervolgens bij Gilles Cachemaille aan het Conservatorium van Genève en aan het CNIPAL te Marseille. Aansluitend werd hij toegelaten tot de operastudio van Zurich. Zijn talent werd in het bijzonder beloond toen de Salzburger Festspiele hem aannamen voor hun ‘YOUNG SINGERS PROJECT’.
Zijn carrière nam een vlucht. Opéra Royal de Wallonie-Liège (ORW-Luik) nodigde hem uit om de rol van Papageno (Die Zauberflöte) te zingen, waarna diverse producties bij ditzelfde gezelschap volgden. Tijdens het huidige seizoen 2024-2025 treedt Ivan Thirion eveneens op in ORW-Luik, als Don Pedro de Hinoyosa in Offenbachs La Périchole en as Albert in Massenets Werther.
Andere recente engagementen zijn: Rodrigo, Marchese di Posa in Verdi’s Don Carlo op het Opera festival van Heidenheim, Bode en 2de zeeman in Tsaar Saltan (Rimski-Korsakow) bij Opéra national duRhin te Straatsburg, Matteo in de creatie van deFranstalige versie van Christian Josts Voyage vers l’espoir (originele titel Reise der Hoffnung)aan hetGrand Théâtre in Genève, Somarone in diverseproducties van Berlioz’ Béatrice et Bénédict aan deoperahuizen van Keulen, Genua en Lyon, en Ramiro(L’heure espagnole) en Le Chaten L’Horloge (L’Enfant et les sortilèges) aan de operahuizen vanAvignon en Tours. Eerder zong Ivan al rollen bij Opera Zuid, in de opera’s Fantasio en Werther.
Ivan Thirion is laureaat van de ‘Hans Gabor Belvédère International Singing Competition’ (Amsterdam, 2013). Hij ontving de tweede Prijs op de zesde editie van de ‘Internationale Opera Wedstrijd St-Petersburg’ en was finalist van de zesentwintigste ‘Eleanor McCollum Competition for Young Singers at the Houston Grand Opera’ (2014).
In juni 2017 kwam hem de eer te beurt België te vertegenwoordigen op het prestigieuze concours ‘BBC, Cardiff Singer of the world’. De eerste Belg in dertig jaar, die de finalerondes van deze gezaghebbende zangwedstrijd behaalde.
Jolanda Bazzi
Dans
Jolanda Bazzi is in 2021 afgestudeerd aan de Fontys Hogeschool voor de Kunsten in Tilburg, uitvoerend contemporary Urban.
Ze heeft prachtige projecten mogen doen. Zo mocht ze in Griekenland dansen voor de theaterproductie Metamorphosea en werd ze daar gescout om in Ierland een duet te dansen. Ook heeft ze onder andere gewerkt met Diego Sinniger, Alexandra Waierstall en Denden Karadeniz.
Jolanda houdt van afwisselende projecten en stijlen. Ze heeft in verschillende opera’s mogen optreden in binnen- en buitenland, waaronder de opera’s van het jaar Lady in The Dark van Opera Zuid en Doctor Atomic in Utrecht. Jolanda werkt op dit moment bij het Theatergezelschap Corpo Maquina. Naast optreden haalt ze ook veel plezier uit het geven van Floorwork-lessen met acrobatiek, het jureren op danswedstrijden en het choreograferen van turnoefeningen.
Joy Brueren
Dans
Joy Brueren is een danser in opleiding met een nieuwsgierige en open benadering van het dansvak. Ze begon haar educatie in Venlo bij de vooropleiding van ArtEZ, waar ze onder begeleiding van onder andere Myrthe van Opstal en Liesbeth Wiertz haar eerste stappen zette als danser.
Na het afronden van de vooropleiding stroomde Joy door naar de Folkwang Universität der Künste in Essen. Hier ontwikkelt ze zich nu verder tot uitvoerend danser, met aandacht voor zowel techniek als persoonlijke expressie.
In haar prille carrière werkte ze al samen met choreograaf Christina Martinez en het gezelschap DE LooPERS. Haar volgende project is deze samenwerking met Opera Zuid, in Le Villi & Silenzio.
Gijs Hanegraaf
Dans
Gijs Pieter Hanegraaf is een freelance danser, jurist en bestuurder bij verschillende culturele organisaties. Al op een jonge leeftijd (11) studeerde Gijs aan de dansvakopleiding. Hij begon zijn danscarrière bij het dansgezelschap Introdans om vervolgens als freelancer voor verschillende choreografen te werken. Hij werkte voor David Middendorp, Krisztina de Chatel, Didy Veldman, Dance Theater Luxembourg, Opera Zuid en anderen.
De afgelopen seizoenen was Gijs te zien bij Opera Zuid in de producties Lady in the Dark (2022) en Orphee aux Enfers (2023) als dance captain.
Benjamin Herder
Dans
Benjamin Adriaan Herder begon zijn danstraining bij de amateurdansschool Studio26 in Velp. Op zestienjarige leeftijd vertrok hij naar Schotland voor een driejarige professionele dansopleiding te Ballet West Scotland. Hier behaalde hij zijn BA Dans.
Zijn professionele dansloopbaan begon bij het dansgezelschap van Isabelle Beernaert. Hier heeft hij gedanst in de danstheaterproducties NuDa Veritas, Oxytocin en Particles of God.
Naast zijn passie voor cultuur en dans heeft hij ook een grote interesse in natuur en milieu. Om die reden studeerde hij gedurende zijn werkzaamheden bij Isabelle Beernaert aan de Open Universiteit Milieu-natuurwetenschappen. Dit heeft uiteindelijk uitgemond in het behalen van zijn BSc Milieu-natuurwetenschappen.
Alice de Maio
Dans
Geboren in een klein dorpje in Zuid-Italië, begon Alice op vijfjarige leeftijd met dansen. In 2016 verhuisde ze naar Nederland om haar professionele opleiding te starten aan Codarts Hogeschool voor de Kunsten, waar ze een breed scala aan disciplines bestudeerde, waaronder ballet, moderne dans, theater en muziek.
Na haar afstuderen in 2019 trad Alice veelvuldig op in heel Europa, waar ze samenwerkte met diverse choreografen en regisseurs zoals William Cardoso, Alexis Blake, Zino Schat, Samir Calixto, Maura Morales en anderen. Haar tourervaring omvat optredens op gerenommeerde locaties zoals het Korzo Theater in Den Haag, het Stedelijk Museum in Amsterdam, het KW Institute in Berlijn, het Kunsthaus Zürich en Opera Zuid in Maastricht.
Met een sterke basis in fysieke expressie blijft Alice de raakvlakken tussen emotie, vorm en podiumaanwezigheid verkennen.
Sinds 2024 ontwikkelt Alice ook haar eigen lijn handgemaakte tassen, vervaardigd uit gerecyclede materialen. Dit project breidt haar artistieke expressie uit naar het domein van duurzaam design, waarbij ze haar passie voor ambacht combineert met een toewijding aan bewuste creativiteit.
Bo Nijssen
Dans
Bo Nijssen is een 23-jarige danseres en performancekunstenaar uit Nederland. Ze zit momenteel in haar laatste jaar van de opleiding Expanded Contemporary Dance aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Haar passie ligt in het vertellen van verhalen door middel van beweging, waar emotie en narratief samenkomen in het fysieke lichaam. Hoewel ze is opgeleid in klassieke en moderne dans, richt Bo zich nu vooral op fysiek theater, hedendaagse dans en improvisatie. Ze verweeft verschillende stijlen – ballet, moderne dans, hiphop, house, flying low en jazz – tot een dynamische en vloeiende bewegingsvorm.
De afgelopen jaren had Bo de kans om samen te werken met inspirerende choreografen zoals Horácio Macuacua, Saido Lehlouh, Elisa Zuppini, Andreas Hannes en Liat Waysbort.
Naast haar uitvoerende werk houdt ze zich actief bezig met artistiek onderzoek, waarin ze de raakvlakken onderzoekt tussen dans en andere disciplines zoals muziek, stem, film, schrijven en beeldende kunst. Bo’s reis als danser is er een van voortdurende ontdekking – een zoektocht naar manieren om diverse invloeden te verenigen in een expressieve en samenhangende vorm. Met haar werk wil ze de kracht van het lichaam inzetten om verhalen te vertellen, emoties op te roepen en verbindingen te creëren die sociale en culturele grenzen overstijgen.
Tom van de Ven
Dans
Geboren op 9 maart 1995 in Nederland, is Tom van de Ven een veelzijdig kunstenaar en professioneel actief binnen het kunstmanagement. Met een lengte van 1,89 meter heeft hij een diepe verbondenheid met de podiumkunsten, die de drijvende kracht vormt achter zijn creatieve reis.
In zijn professionele loopbaan was Tom van 2016 tot 2020 werkzaam als solist bij Tanz Luzerner Theater, waar hij het publiek wist te betoveren met diverse optredens. Sinds 2020 is hij als danser verbonden aan Aterballetto Fondazione Nazionale della Danza, waar hij zichzelf én de danswereld blijft verrijken. In het veelbewogen jaar 2023 begon Tom aan een opwindende creatieve reis met de Griekse Nationale Opera, waar hij choreografisch werk van Diego Tortelli herinterpreteerde en herstructureerde, en Philip Kratz assisteerde bij een nieuwe creatie bij Tanz Mainz.
Toms opleidingsachtergrond getuigt van toewijding. Hij behaalde een Bachelor in Performing Arts aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten, en voltooide tevens de Vooropleiding Dans aan Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zijn honger naar kennis bracht hem ertoe een Masteropleiding in Arts & Culture Management te volgen aan de Rome Business School/VUI, die hij in 2022 afrondde.
Toms talent als danser blijkt uit zijn indrukwekkende oeuvre. Hij heeft zijn vaardigheden laten zien in uiteenlopende choreografieën en werkte samen met gerenommeerde kunstenaars zoals Ohad Naharin, Marcos Morau, Johan Inger, Jiří Kylián, Felix Landerer en anderen.
Rolf Kuijpers
Dans
Rolf begon zijn dansopleiding op zevenjarige leeftijd bij het vooropleidingstraject Boys Action in Groesbeek. Vervolgens stroomde hij door naar het selectietraject van ArtEZ in Arnhem, waar hij tot zijn twintigste studeerde. In 2023 behaalde hij zijn Bachelor in Danseducatie aan ArtEZ, waarbij hij een sterke technische basis opbouwde in Jazz, Ballet, de Limón-techniek en floorwork. In zijn laatste jaar liep hij twee stages: één bij Zero Dance Theatre, een dansgezelschap onder leiding van Denden Karadeniz dat moderne danstechnieken combineert met urban elementen, en de andere bij Opera Zuid voor de opera Orphée aux Enfers.
Na zijn studie richt Rolf zich op het verfijnen van zijn pedagogische vaardigheden bij Boys Action, waar hij breakdance, floorwork, moderne dans en acrobatiek integreert in zijn lessen en creatieve praktijk. Naast zijn werk als docent is hij ook actief als freelance danser. Onlangs trad hij op in Oasis van Zero Dance Theatre. Momenteel is hij understudy tijdens de tournee van Le Villi & Silenzio.
Karel Deseure
Muzikale leiding
De Belgische dirigent Karel Deseure staat bekend om zijn gepassioneerde aanpak, zijn interpretatieve flair en artistieke veelzijdigheid.
Afgelopen seizoenen was hij onder andere te gast bij orkesten als Liverpool Philharmonic, het Scottish Chamber Orchestra, l’Orchestre Philharmonique Royal de Liège, l’Orchestre de Chambre de Lausanne, het Nationaal Ballet, Borusan Istanbul Philharmonic, l’Orchestre National des Pays de la Loire, Belgian National Orchestra, het Noord Nederlands Orkest en Phion.
Hij is ook erg actief als operadirigent. Hij dirigeerde producties bij onder andere Opera Ballet Vlaanderen (Der Silbersee en Pêcheurs de Perles), de Nederlandse Reisopera (Hänsel und Gretel), l’Opéra de Toulon (Così fan tutte) en Opera Zuid (La Bohème, Un Ballo in Maschera, A Quiet Place, A Midsummer Night’s Dream)
Volgend seizoen keert hij terug bij Opera Ballet Vlaanderen voor de balletproductie Rites (met onder andere Le Sacre du Printemps en La Valse). Ook maakt hij zijn debuut bij Manchester Camerata en Opera North en keert hij onder andere terug bij l’Orchestre National de Cannes en het Nationaal Ballet in Amsterdam.
In 2012 won Deseure de dirigentenprijs van het Anton Kersjes Fonds en in 2018 won hij de Schaunard Award voor de operaproducties die hij dat jaar in Nederland dirigeerde.
Hij studeerde dwarsfluit aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Hij volgde masterclasses bij Bernard Haitink, Peter Eötvös en Jorma Panula.
Sinds 2019 is hij ook docent orkestdirectie aan het Conservatorium van Amsterdam.
Dreya Weber
Regie & choreografie
Dreya is actrice, schrijver, producer, regisseur en aerialist. Ze produceerde en speelde in The Gymnast, The Aerialist en A Marine Story, die samen maar liefst 48 filmfestivalprijzen in de wacht sleepten. Haar werk op het toneel omvat onder andere de rol van Puck in A Midsummer Night’s Dream en Lady in the Dark bij Opera Zuid, Fellini en Divina Commedia bij het NNT (nu NITE) onder regie van Ola Mafaalani, en Comedy of Tenors, The Cocoanuts, As You Like It en Comedy of Errors bij het Public Theatre in New York.
Dreya’s luchtchoreografie is te zien in Magic Mike Live in Londen, Las Vegas en binnenkort ook in New York. Zij bedacht en creëerde P!NKs iconische luchtact op Glitter in the Air tijdens de Grammy’s, evenals luchtacts voor internationale tournees van onder anderen Taylor Swift, Madonna, Katy Perry, Rihanna, Michael Jackson en Cher. Haar solovoorstelling Hexen; an Ancestral Witch Play ging recentelijk in première in Los Angeles.
Karmit Fadael
Compositie & tekst (Silenzio)
Karmit Fadael haar muziek kan worden beschreven als intens en onbehaaglijk welluidend, beheerst op de rand van een fatale explosie. Uitgebeend, minimalistisch spelend met enkele instrumenten en enkele tonen die in de kamermuziekstukken haast per ongeluk muziek lijken te worden.
Karmit is een Nederlands-Israëlische componist, groeide op in Nederland en aan haar muzikale basis ligt de viool. Op de middelbare school begon ze per toeval met componeren. Hierna volgde een studie aan het Haags conservatorium bij Caliope Tsoupaki, Guus Janssen en Martijn Padding. Al tijdens haar studie trok ze de aandacht met korte, verinnerlijkte werken voor ensemble en symfonische bezettingen. Inmiddels heeft ze voor vele symfonische orkesten en kamermuziek-ensembles geschreven. Daarnaast ontving zij coaching van onder meer Hans Abrahamsen.
‘Als persoon ben ik emotioneel, eigenwijs, rationeel maar ook kalm. Deze eigenschappen kun je herkennen in mijn muziek. In mijn werk probeer ik intensief samen te werken met musici. Op deze manier hoop ik het publiek te kunnen betoveren met de kracht van mijn noten.’
In haar muziek is ze middels melodieën, harmonieën en structuren op zoek naar vele soorten klankcombinaties. Waarin ze graag ‘oude’ technieken met ‘nieuwe’ elementen combineert. Daarnaast is zij grootliefhebber van boventonen en niet westerse toonladders. Tijdens haar studie schreef ze voor uiteenlopende ensembles en ontving zij masterclasses van o.a. Michael Pisaro, Kate Moore, Mary Oliver, Geza Szilvay (oprichter vioolmethode ’Colourstrings’). Zij nam op viool deel aan de Dutch Impro Academy en speelde in het Jong Metropole (projectorkest NJO: Muziekzomer). In 2018 won zij met unanimiteit het ‘Tromp Compositie Concours’. Vervolgens, in 2022, werd haar de ‘Friesche Emmy’ toegekend en in 2023 ontving ze als jongste winnaar ooit ‘het Gouden Viooltje’. In 2021 was ze de allereerste stipendant van het stipendium: ‘Jonge Componist’ van de Vrienden van het Radio Filharmonisch Orkest. Daarnaast ontving ze opdrachten van onder meer de NTR:Zaterdagmatinee, Het Radio Filharmonisch Orkest, het Residentie Orkest, Amsterdam Sinfonietta/de Cello biënnale, Gaudeamus en November Music. Haar werken worden over de hele wereld uitgevoerd. Waaronder de in Nederland prominente zalen als het Concertgebouw, Muziekgebouw aan ’t IJ en TivoliVredenburg.
Rick van Veldhuizen
Tekst (Silenzio)
Rick van Veldhuizen (hij/hem, 1994) is componist, schrijver en tekstdichter. Zijn muziek en teksten vermengen allerhande verschillende invloeden en laten zich niet in één genre of taal vangen. Al in zijn studietijd toont hij een grote fascinatie voor het vertellen van verhalen in muziek en tekst. Deze verhalen gaan vaak over de intiemste en duisterste kanten van het leven. Seksualiteit, ontsporing en verval zijn terugkerende thema’s in zijn werk.
In 2016 studeerde Van Veldhuizen cum laude af aan het Conservatorium van Amsterdam, waar hij studeerde bij Joël Bons en Willem Jeths. Ook sloot hij dat jaar een bachelor studie Nederlandse Taal en Cultuur af aan de Universiteit Leiden. In 2017 en 2018 volgde hij lessen in reine intonatie en microtonaliteit bij Marc Sabat in Berlijn, die hun sporen op zijn muziek hebben nagelaten. Verder volgde hij gastlessen bij onder anderen Olga Neuwirth en Carola Bauckholt.
Sindsdien kreeg hij opdrachten van onder meer het Koninklijk Concertgebouworkest (mais le corps taché d’ombres), het Nederlands Kamerorkest (Ausschweifungen), De Nationale Opera, Ensemble Intercontemporain en Amsterdam Sinfonietta, en werkte samen met toonaangevende solisten zoals Lucie Horsch, Katharine Dain, Shane van Neerden en Polly Leech.
Bretta Gerecke
Decor- & lichtontwerp
Bretta Gerecke is decor- kostuum- en lichtontwerper voor theater, circus en opera. Ze is resident designer bij Catalyst Theatre (Canada), co-creëert nieuw werk en tourt door Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Ze ontwerpt voor Cirque du Soleil, The Royal Shakespeare Company, The National Theatre, The Stratford Shakespeare Festival, Birmingham Rep, Edmonton Opera, Calgary Opera, Vancouver Opera, The Citadel Theatre en The Grand Theatre. Ze heeft meer dan vijfentwintig onderscheidingen ontvangen waaronder Avenue Magazine’s Top 40 under 40, Global Television’s Woman of Vision, IPL Bet Emerging Artist en nominaties voor de Lucille Lortel Award. Ze vertegenwoordigde onlangs Canada op de Scenography Quadrennial in Praag en haar kostuumontwerpen zijn tentoongesteld in Moskou, Peking, Taipei, de VS en Canada. Naast haar carrière als lichtontwerper is zij een marathonloper en archeologisch illustrator.
Marrit van der Burgt
Ontwerp kostuums, kap & grime
Het werk van Marrit van der Burgt kenmerkt zich door de toepassing van vaak ongebruikelijke, liefst doorleefde materialen, en het uitbundige, of juist subtiele gebruik van kleuren op het podium of voor de camera. In haar werk is ze het krachtigst wanneer zij, in samenwerking met de regisseur, ter plekke kan improviseren, (na een gedegen voorbereiding) zodat de regisseur optimale vrijheid houdt zijn creativiteit te gebruiken.
Nadat zij de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (richting Mode/Monumentaal) afrondde, begon zij haar loopbaan in het kostuumatelier van het Nederlands Dans Theater. Vervolgens werd zij hoofd van het kostuumatelier en ontwerpster bij Toneelgroep de Appel. Na de Appel was Marrit vijftien jaar de vaste kostuumontwerper van filmregisseur en installatie-, opera-, en theatermaker Peter Greenaway.
Daarnaast gaf zij les aan de Artemis Academie Kunsten in Rotterdam en op het postacademische jaar scenografie aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten.
Ze werkt op dit moment met name voor opera, film, musical en toneel, in binnen- en buitenland, onder andere met befaamde regisseurs en decorontwerpers. Ze maakte kostuums voor onder meer Lohengrin van Wagner in Landestheater Innsbruck met David Prins, Der Bettelstudent met Anatol Preissler in de Volksoper Wenen, Don Giovanni met Frank B. Gottschalk in Odessa (Ukr.) en met Sybrandt van der Werf in Amsterdam (DNOA) en De Zigeunerbaron met Marc Krone in Cherkassie (Ukr.).
Bij Opera Zuid was ze eerder kostuumontwerper voor Tsar Saltan met Sybrandt van der Werf, Rusalka met David Prins, Le Nozze di Figaro met Daniel van Klaveren en Orphée aux Enfers met Benjamins Prins.
Joep Hupperetz
Dramaturgie
Joep Hupperetz is een dramaturg en theaterprofessional, die in 2021 zijn Master of Arts in Theatre Studies behaalde aan de Universiteit van Amsterdam. Al tijdens zijn studie deed hij actief ervaring op in verschillende vakgebieden binnen de opera- en theaterwereld, waaronder belangrijke functies bij Opera Zuid, waar hij werkzaam was als tweede regie-assistent en assistent-dramaturg. Hij was ook dramaturg en librettist voor de productie IDIOSYNCRATIC tijdens het Opera Forward Festival, waar hij zijn vermogen toonde om zowel klassieke als hedendaagse verhalen vorm te geven.
Hoogtepunten in Joeps carrière omvatten twee seizoenen (2017-2019) als producent voor JONG DeLaMar, evenals zijn voortdurende rol als vaste dramaturg bij Opera Zuid, waar hij sinds 2020 deel van uitmaakt. Zijn werk daar omvat gevierde producties zoals Kurt Weills Lady in the Dark (Winnaar Opera van het Jaar 2022, Place de l’Opera), Eternal Road (een liederabend over Kurt Weill voor Théâtres de la Ville Luxemburg), en Christopher Gilletts bewerking van Der Schauspieldirektor (2023), die in 2025 te zien zal zijn op het Buxton International Festival.
Naast zijn werk bij Opera Zuid, heeft Joep zijn veelzijdigheid als dramaturg laten zien in diverse projecten, waaronder een nieuwe bewerking van Salieri’s Armida bij Opera Nijetrijne (2023). Dit seizoen werkte hij tevens mee aan de première van Die Rundköpfe und die Spitzköpfe in Muziekgebouw aan ’t IJ (maart 2025).
Lauren Poulton
Associate regie & choreografie
Na haar afstuderen aan de Central School of Ballet, een toonaangevend instituut voor professionele dansopleiding in Londen, en na jarenlang werkzaam te zijn geweest als professioneel danseres in het klassieke, hedendaagse en fysieke theater, is Lauren Poulton de afgelopen jaren actief geweest als choreograaf en bewegingsregisseur in diverse producties in het Verenigd Koninkrijk en Europa.
Haar meest recente werkzaamheden omvatten onder andere The Magic Flute (associate director en revival choreographer), Flute Lite (revival director en choreographer), La Rondine (choreograaf en assistent-regisseur), Falstaff (choreograaf, Opera North), The Cunning Little Vixen (associate director en choreograaf, Longborough Festival), Die Entführung en Die Fledermaus (choreograaf en assistent-regisseur, Diva Opera), A Quiet Place (choreograaf en assistent-regisseur), A Midsummer Night’s Dream (assistent-regisseur, Opera Zuid), en Wuthering Heights (choreograaf, Opéra National de Lorraine).
Daarnaast werkte ze als assistent-regisseur en revival movement director bij A Midsummer Night’s Dream (Glyndebourne Festival Opera en Malmö Opera), Ariadne auf Naxos en La bohème (Opera North), Spelman På Tåget (Malmö Opera), en als revival-choreograaf voor Fiddler on the Roof (BBC Proms-uitvoering in de Royal Albert Hall) en Street Scene (Theater Magdeburg).
Ze choreografeerde ook verschillende danswerken, waaronder Carnival of the Animals in samenwerking met Sinfonia Cymru, Kneading You en Spanish Suite voor Ballet Cymru, en Nexus voor MYDC. Locatiespecifieke werken zijn onder andere Urban Sprawl (in samenwerking met URRL-artiesten) en The Gravity Project.
Lauren is werkzaam binnen opera, theater, dans en film, en is uitgegroeid tot een van de meest gevraagde choreografen van haar generatie.
Pilo Pilkes
Ontwerp kap & grime
Na de opleiding etaleren-decoreren aan het Nimeto in Utrecht en grafisch ontwerp aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam is Pilo Pilkes het theater ingerold. Aanvankelijk met het ontwerpen en uitvoeren van kostuums, decor en grafisch werk. Na een opleiding bij pruikenmaker Sjoerd Didden kwamen daar ook het ontwerpen en uitvoeren van haarwerk en grime bij.
In het theater werkte hij onder andere voor gezelschappen als De Trust/Theatercompagnie, Tryater, HNT, NNT, Het Toneel Speelt, De Appel, de Venlose Revue, de Passiespelen Tegelen en voor de voorstellingen Anne en De Stormruiter.
Ook is Pilo werkzaam voor televisie. Hij werkte mee aan Wilhelmina en Ramses, aan de film Nachtrit, Simon en aan werk van Peter Greenaway.
Eerder deed hij de regie voor barokmuziektheater I Piccoli Hollandesi, en voor zijn eigen gezelschap Plamour schreef en regisseerde hij Naaiatelier de Dekmantel en Het Einde der Meiden.
Bovendien werkte hij aan musicals als Sweeney Todd, De Tweeling en Moeder ik wil bij de Revue. Pilo is samen met alle creatives van Soldaat van Oranje genomineerd voor de Wijnberg scenografieprijs 2011.
Daarnaast geeft hij les in haarwerk/pruikenmaken aan de opleiding Mask in Amsterdam.
Ook het genre opera is niet onbekend voor Pilo. Hij werkte eerder al voor Opera2day, en voor Opera Zuid, onder meer aan de voorstellingen Un ballo in Maschera (2018) en Orphée aux Enfers (2023), waar hij het kap & grime-ontwerp voor deed.
Jori Klomp
Koorleiding
Jori Klomp behaalde zijn master Koordirectie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht en studeerde daarvoor saxofoon en solozang aan het Conservatorium in Maastricht. Sinds 2018 is hij als koordirigent en muzikaal leider verbonden aan Theater Aachen waar hij verantwoordelijk is voor het operakoor, het symfonisch koor, het extra-koor en het kinderkoor. Daar is hij bovendien muzikaal leider van verschillende producties, waaronder recent Indian Queen van Purcell en Die Zauberflöte van Mozart.
Daarnaast is Jori regelmatig gast-koordirigent bij het operahuis De Munt (La Monnaie) in Brussel en bij Opera & Ballet Vlaanderen in Antwerpen. Vanaf het seizoen 2025-2026 is hij benoemd tot koorleider van de Koninklijke Opera van Zweden in Stockholm. Eerder werkte Jori bij Opera Zuid onder andere aan Werther, A Quiet Place, Die Zauberflöte, Roméo et Juliette, Lady in the Dark en Orphée aux Enfers.
Theaterkoor Opera Zuid
Koor
Theaterkoor Opera Zuid is een projectkoor dat bestaat uit een veelzijdige groep zangers; van recent afgestudeerde talenten tot ervaren koorleden die al aan meerdere producties van Opera Zuid meewerkten. Deze vaste kern behoort tot de beste operakoorzangers van Zuid-Nederland en wordt aangevuld met jonge, getalenteerde zangstudenten en young professionals. Hierbij is er grote aandacht voor talentontwikkeling en doorontwikkeling.
In Le Villi is de rol van de koorleden niet beperkt tot zingen alleen; een aantal van hen vertolken ook de mysterieuze Villi op het toneel.
Kent Moussault
Assistent muzikale leiding
De Nederlands-Japanse Kent Moussault (1993) is dirigent en componist. Hij behaalde zijn bachelor orkestdirectie aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag, waar hij studeerde bij Jac van Steen, René Gulikers en Kenneth Montgomery. Hij voltooide zijn Master in dirigeren aan het Royal Conservatoire of Scotland bij mentoren Garry Walker en Martyn Brabbins. Aanvullende begeleiding kwam van dirigenten als Otto Tausk, Mark Wigglesworth, Johannes Schlaefli, Nicolás Pasquet, Junichi Hirokami, Jan Stulen en Ulrich Windfuhr. Kent studeerde ook compositie aan het Conservatorium van Amsterdam bij Willem Jeths, Joël Bons en Wim Henderickx.
In 2023 won Kent de eerste prijs op de Call for Conductors Budapest Competition en in 2016 de Young Conductors Award in Hilversum. Hij was ook assistent-dirigent van Otto Tausk, Jac van Steen en Martyn Brabbins in verschillende Europese orkesten en van Junichi Hirokami in Japan.
Kent heeft gewerkt met hedendaagse componisten en heeft verschillende wereldpremières gedirigeerd met ensembles als Catchpenny Ensemble, Red Note Ensemble en Hebrides Ensemble. Ook was hij opnamedirigent voor videogames met Music Engine in Tokio, waarmee hij in juni 2025 op tournee gaat met de muziek van Hollow Knight.
Zijn operawerk omvat engagementen met de Dutch National Opera Academy (assistent-dirigent), Muziektheater Hollands Diep Dordrecht (assistent met dirigeren van voorstellingen), JKTyl Theater in Pilsen (overname voorstelling), en de Nederlandse Reisopera waar hij negen voorstellingen van De Piratenkoningin dirigeerde. In 2023 sprong hij in om de Canarische première van Händels oratorium Theodora te dirigeren tijdens het Internationale Bach Festival Gran Canaria.
In 2022 richtte hij MoussaultArt-Music op om zijn werk als mediacomponist voort te zetten en muziek te maken voor film, tv en games. Daarnaast is hij gastdocent orkestratie voor mediacomponisten en soundtracks en SFX in games aan het ArtEZ Conservatorium en de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht. Hij onderzoekt actief de integratie van multimedia in klassieke concerten.
Dorota Nowak
Assistent regie
Dorota Nowak is danseres, choreografe en assistent-regisseur, actief binnen zowel opera als hedendaagse dans. Ze trad op in toonaangevende zalen zoals het Royal Opera House (Linbury Theatre), Sadler’s Wells en het Amare Theater, in werken van choreografen als Richard Alston (Altogether), Christopher Bruce (Dancing Days) en Richard Chappell (Vessel). Ook nam ze deel aan het onderzoeks- en ontwikkeltraject van Jungle Book van Akram Khan.
Binnen de opera danste ze in Orphée aux Enfers (Opera Zuid, 2023) en was ze assistent bij de productie van Maria de Rudenz (Gothic Opera, Londen, 2024).
Van 2024 tot 2025 was Dorota danseres bij B’cause Dance Company in Warschau, waar ze onder andere te zien was in Klif (Jakub Mędrzycki), Cicho Ciszej Zgiełk (Bartek Woszczyński) en Unboxing (Ola Komarnicka), opgevoerd in Teatr Studio.
Ze is medeoprichter van het Krakow Contemporary Dance Collective en ontwikkelt momenteel haar eigen choreografische projecten, zoals Blisko, Bliżej en Re-Invention, evenals interdisciplinaire stukken die beweging, film, animatie en geluid samenbrengen.
Philzuid
Orkest
Wij laten iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven.
Dat is onze missie, dat is waar wij voor gaan en wat we voor jou willen betekenen. Philzuid is een orkest ván en vóór iedereen. We verleggen voortdurend onze grenzen door op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen waarmee we mensen van alle leeftijden raken in hoofd, hart en ziel. Vanuit Eindhoven en Maastricht zijn wij verbonden met alle inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, maar ook ver daarbuiten, in binnen- en buitenland. Onder leiding van intendant Mette Laugs en met chef-dirigent Duncan Ward laten wij iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven. Wij zijn hét symfonieorkest van het Zuiden.
Geluk inspireert ons
Wie onze concerten en activiteiten meemaakt, geniet van muziek en ervaart emotievolle momenten. Bezoekers vertellen ons blijdschap en verwondering te ervaren, momenten van innerlijke rust of inspiratie, vreugde of troost en geluk. Dat woord ‘geluk’ als veelomvattend begrip inspireert ons. Geluk heeft een positieve invloed op welzijn en levenstevredenheid. Geluk ervaart iedereen op een eigen manier. Muziek heeft het vermogen te emotioneren, te verbinden en positieve emoties te stimuleren. Wij bieden deze momenten van geluk.
We zijn geluksdelers door te verbinden
We zijn verbinders op alle fronten. We spelen in op maatschappelijke onderwerpen en gebeurtenissen. We hebben een levendige band met de Zuid-Nederlandse samenleving. We zijn er in de eerste plaats voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. In deze regio, het grootste deel van Nederland met meer dan 4 miljoen inwoners, zijn we niet meer weg te denken met grote publieksevenementen en festivals. We vieren en herdenken met traditionele programma’s als de Kerst- en Nieuwjaarsconcerten, Vastelaovend- en Carnavalsconcerten en Liberation concert. Van grote betekenis zijn ook de verschillende samenwerkingen met amateurmusici en met aanstormende talenten van de conservatoria van Maastricht en Tilburg in onze Orkestacademie. Ook maken we verbinding met het bedrijfsleven en netwerkorganisaties tijdens inspirerende business events zoals onze Philinspired en diverse op maat gemaakte arrangementen voor diverse vormen van partnerships.
Continu vernieuwen zit in ons bloed: we zijn geluksmakers
Een belangrijke kernwaarde voor Philzuid is ‘vernieuwen’. Wij zijn een veelzijdig orkest dat continu bezig is met vernieuwen. We staan bekend om onze grote symfonische concerten met bekende muziekwerken in alle concertzalen in Zuid-Nederland en daarbuiten. Wij begeleiden operaproducties door het hele land. Maar we zijn ook makers. We zoeken steeds weer onze grenzen op. We bedenken en creëren nieuwe concertformules op onverwachte locaties. Wij trots op onze educatieve programma’s. Kleine ensembles met musici uit het orkest reizen naar basisscholen om leerlingen live klassieke muziek te laten ervaren. In de theaters of concertzalen ontmoeten jaarlijks duizenden leerlingen van het primaire, voortgezet en speciaal onderwijs het hele symfonieorkest en doen ze actief mee in onze voorstellingen.
We zijn geluksbrengers en willen verrassen
Daar staan wij voor opgesteld. Met elk concert, elke uitvoering, elk project willen we verrassen en mensen een beetje geluk laten beleven. Verrassen is ónze derde kernwaarde. Iedereen die een concert bezoekt, ervaart emotievolle momenten. Muziek maakt ons mentaal, fysiek en emotioneel sterker. En hoe mooi is het dat het eerste deel van onze naam klinkt als ‘feel’. Dit leidt tot een eindeloze reeks van woorden die geluksmomenten beschrijven van mensen die onze muziek beleven: Philgood, Philamazing, Philnice, Philwonderfull.