Welkom! De fantastische dimensie van de werkelijkheid.
In ons seizoen 2024-2025 staat het begrip fantastisch centraal. In de betekenis van ‘geweldig en groots’, maar vooral als ‘aan fantasie ontsproten’. Fantasie dus, als appèl aan de onuitputtelijke verbeeldingskracht van de mens bij de beantwoording van vragen over wie we (willen) zijn. We leven in uitdagende tijden waarin onze capaciteit tot fantasie meer dan ooit kan dienen als kompas én inspiratiebron. Opera is als meervoudige en fantastische kunstvorm in staat de buitengewone werkelijkheid uit te drukken in talen voorbij woorden.
De fantastische werkelijkheid openbaart zich in sprookjes maar evengoed in ons dagelijks leven, het is namelijk onze werkelijkheid die fantastisch is. En wat is er fantastischer dan de intieme liefdesrelatie die we met een ander aangaan?
Blauwbaards Burcht
Dit is het geval in Bartóks Blauwbaards Burcht, in de regie van Kenza Koutchoukali. In dit fantastische verhaal gaan we samen met Judith de burcht van haar geliefde Blauwbaard binnen. Daar ontdekt Judith dat de ander leren kennen soms ook betekent ‘delen van je innerlijk laten zien die je het liefst geheim had gehouden voor de ander, misschien zelfs voor jezelf’. Herkenbare menselijke thema’s komen aan bod, want hoe deel je je innerlijke waarheid met je intiemste partner?
In dit Bartók-project zoeken we samen met onze partner Philzuid naar de grenzen van het fantastische waarbij het orkest zélf – op het toneel gezeten – de onpeilbaar mysterieuze burcht zal belichamen. Onder de bezielende muzikale leiding van chefdirigent Duncan Ward maakt de fenomenale Thomas Oliemans zijn roldebuut als Blauwbaard, naast de onvolprezen en doorgewinterde Deirdre Angenent als Judith.
Le Villi
We zijn daarnaast bijzonder trots op Puccini’s jeugdwerk Le Villi in onze programmering. Een dansopera die, ten onrechte, hoogst zelden wordt uitgevoerd buiten Italië: uniek en daarom niet te missen! Villi zijn geesten van allen die stierven aan een gebroken hart. Ze leven in het woud en dit donkere bos staat in Le Villi symbool voor het verdwaald raken in het leven.
Net als Blauwbaards Burcht draait deze operaparel om een intieme menselijke relatie. De hoofdpersonages Anna en Roberto moeten zich weten te verhouden tot een fantastische buitenwereld. Maar het verhaal gaat ook over vertrouwen, elkaar kwijtraken en over vergeving. Thema’s die voor iedereen herkenbaar zijn, gevat in bloedmooie en hartverscheurende muziek van een jonge Puccini. Speciaal voor deze productie schrijft de talentvolle en eveneens jonge componist Karmit Fadael een nieuw werk voor Opera Zuid als prelude op Puccini’s werk, vanuit het perspectief van een jonge vrouw nu; als een meditatieve spiegel op het verhaal van Le Villi.
Niemand minder dan de befaamde aeralist, choreograaf en regisseur Dreya Weber voert de regie en maakt met Le Villi haar opera regiedebuut. De gerenommeerde Karel Deseure, die eerder als vaste gastdirigent hoge ogen gooide, dirigeert een cast van verbluffende talenten, aangevoerd door Sílvia Sequeira als Anna.
Naast Blauwbaards Burcht brengen wij dit najaar meer werk van Kenza Koutchoukali. Kenza is een uitzonderlijk talent met wie we het motto ‘the fantastic dimension of reality’ delen. We plaatsen haar daarom met trots centraal in onze programmering!
Goud!
Zo is Kenza’s regie van Leonard Evers’ eigentijdse en succesvolle kinderopera Goud!, gebaseerd op een sprookje van Grimm, dit seizoen opnieuw te zien. Over een fantastische dimensie van de werkelijkheid gesproken; in dit stuk leren een sprekende vis en een onstuimige zee Jacob over de menselijke eigenschap hebzucht.
The Four Note Opera
In The Four Note Opera van Tom Johnson ging Kenza, samen met scenograaf en ontwerper Yannick Verweij (die ook tekent voor de vormgeving van Blauwbaard) aan de slag met jonge makers en zangers over de toekomst en de fantastische zeggingskracht van opera. Deze opera toont een unieke en meesterlijke combinatie van diepzinnige en radicale vragen en ontwapenende, hilarische humor! Met dit project zetten we tevens het unieke jongtalent-samenwerkingsverband tussen De Nationale Opera, Nederlandse Reisopera en Opera Zuid voort.
Dido and Aneneas
Deze aanstormende talenten staan in het voorjaar opnieuw centraal in een unieke concert-theatrale uitvoering van Purcells beroemde Dido and Aeneas. Wederom gaat het om een kwetsbare intieme relatie die zich moet verhouden tot een fantastische buitenwereld, waarin ditmaal ‘hekserij’ een rol speelt: de liefde laat ons ‘bewitched and bewildered’ achter. Diepmenselijke thema’s als jaloezie en liefdesverdriet komen adembenemend tot uiting. Het project wordt gedirigeerd door rising star Camille Delaforges. Voor de regie tekent topsopraan en artistiek leider van De Nationale Opera Studio, Rosemary Joshua. Alleen al dit tweetal garandeert een unieke en fantastische ervaring.
Buurt Opera Malpertuis (BOM)
Dit seizoen presenteren we ook met trots een bijzondere jubileumeditie van onze community-opera Buurt Opera Malpertuis (BOM). De spannende brug vanuit het sociaal menselijke naar het artistiek fantastische, op het snijvlak tussen kunst en welzijn, dát vormt de BOM. Wanneer de buurtbewoners het podium van Opera Zuid overnemen, gebeurt er iets ongelooflijks: hun persoonlijke verhalen belichamen de fantastische dimensie van de werkelijkheid.
De opera’s die wij dit jaar op de planken brengen gaan stuk voor stuk over de mens: over goedheid, liefde en kracht, het ‘licht’. Maar ook over wraak, hebzucht en demonen, het ‘donker’. De mens dus, in al zijn volledigheid, in het (podium)licht.
‘Op de wereld is er veel waar je verstand bij stilstaat, maar niets dat meer verbijstert dan de mens.’ – Sophocles
We hopen u dit seizoen in groten getale mee te mogen nemen in de fantastische dimensie van de menselijke werkelijkheid.
Intendant Waut Koeken
en team Opera Zuid