La scala di seta / Il signor Bruschino

Gioacchino Rossini

17 mei ’24 > 20 juni ’24
Regie Marcos Darbyshire
Muzikale Leiding Sander Teepen

Info

Een komische ‘feelgood’ voorstelling om niet te missen!

Van vernuftige vermommingen tot stiekeme afspraakjes; de clichés van de liefde worden met een twist weergegeven in de double bill van belcanto-grootmeester Gioacchino Rossini. In deze twee opera’s toonde de jonge Rossini voor het eerst zijn grandioze romantische stijl. Hij componeerde zijn geestige, energieke muziek op de komische verhalen van Giuseppe Maria Foppa.

In La scala di seta is Dorvil in het geheim getrouwd met Giulia. Elke avond beklimt hij stilletjes een zijden ladder (scala di seta) om zijn bruid te zien. Maar Giulia’s voogd heeft andere ideeën voor haar toekomst en probeert haar uit te huwelijken aan Blansac. Dit alles zorgt voor komische taferelen waarin de liefde overwint. 

In Il signor Bruschino probeert Florville met listige plannetjes zelf toestemming te krijgen zijn geliefde Sofia te trouwen en niet meneer Bruschino junior, die Sofia’s voogd in gedachten heeft als huwelijkspartner. Maar lukt het hem? 

Hoewel alle heimelijke liefdes en slinkse plannetjes in beide eenakters zorgen voor een hoop chaos en lachwekkende commotie, verklaart iedereen uiteindelijk de liefde aan de juiste persoon. 

La scala di seta / Il signor Bruschino wordt uitgevoerd in het Italiaans met Nederlandse en Engelse boventiteling.

IN GESPREK MET REGISSEUR MARCOS DARBYSHIRE
‘Rossini’s muziek is zo opwindend en vrolijk! Ik hoop dat het publiek die intensiteit voelt en na afloop van La scala di seta / Il signor Bruschino de zaal uitloopt met het idee: jeetje wat een fantastische man was die Rossini! Ik hoop dat mensen zin hebben om al zijn opera’s te gaan luisteren, want als dit zijn begin is, wat komt er dan nog allemaal na?’

Waarom kiest u juist voor deze twee werken van Rossini?
‘Beide opera’s geven inzicht in Rossini’s jonge brein. De componist experimenteert met komische situaties en verschillende muzikale elementen. We kozen voor La scala di seta en Il signor Bruschino omdat ze allebei al alles in zich hebben wat Rossini later, bijvoorbeeld in Il barbiere di Siviglia, in het groot gaat doen. Zowel op muzikaal als op inhoudelijk vlak zitten de opera’s heel goed in elkaar. Daarnaast vind ik La scala di seta ontzettend leuk omdat het stuk zo ondeugend is en een vrouw de touwtjes in handen heeft in deze komedie. Vervolgens zien we als tweede eenakter Il signor Bruschino, waarin een man centraal staat. Die tegenstelling maakt deze double bill spannend én zorgt voor balans.’

Beide opera’s vallen onder het genre ‘buffa’; komische opera. Kunnen wij – het publiek van nu – nog altijd lachen om de grappen en grollen van toen?
‘Rossini’s werk is gebaseerd op de archetypen uit de commedia dell’arte, maar de meeste mensen kennen die niet meer. Dat is de uitdaging in deze opera’s. We creëren de situaties opnieuw met óns moderne referentiekader, met wat wij – vandaag – humoristisch vinden. Maar afgezien daarvan, Rossini’s muziek is ongelooflijk grappig, sprankelend en energiek, ook voor ons! Dus de muziek gaat onze gids zijn op deze reis. En die ouderwetse archetypen, die transformeren we tot moderne karakters die wij herkennen.’

We krijgen dus een hedendaagse buffa-variant te zien?
‘Precies! Veel oude komische elementen zijn nogal seksistisch en stereotype. Maar humor verandert continu en wordt telkens opnieuw uitgevonden. Vooral de laatste jaren heeft er een grote verandering in komedie plaatsgevonden. Veel dingen die we twintig of zelfs tien jaar geleden grappig vonden, worden nu als passé beschouwd. Ik denk dat opera die verschuiving moet weerspiegelen, ook in de manier waarop we komedie maken.’

Cast

Lucilla / Sofia Chelsea Bonagura
Giulia / Marianna Alexia Macbeth
Bruschino padre Edwin Fardini
Germano / Tutore Gaudenzio Raoul Steffani
Dorvil / Florville Manuel Nuñez Camelino
Blansac / Filiberto Michael Wilmering
Dormont / Un Delegato di Polizia Jacques de Faber
Bruschino figlio Pim van Drunen
Il Cuoco Roderik Povel

Creatives

Regie Marcos Darbyshire
Muzikale leiding Sander Teepen
Decor- en kostuumontwerp Agnes Hasun
Lichtontwerp MartinJan Gaasbeek
Assistent regie Stan Geurts
Assistent muzikale leiding (stagiair) Ceyda Ayanoğlu
Assistent muzikale leiding (stagiair) Daniel Ros Hernández
Orkest Philzuid

Foto

Video

Media

‘Geen slapstick maar subtiele humor in dubbele Rossini bij Opera Zuid’

‘Opera Zuid brengt geraffineerd en kolderiek acteerwerk in twee komische opera’s van Rossini’

‘Opera Zuid bekoort met humor, verrassing en vaart’

‘Muzikale humor van Rossini blijft probleemloos amuseren’

‘This was an excellent production beautifully designed and cleverly directed by Marcos Darbyshire’

‘Avec cette production aussi ambitieuse que réjouissante, Opera Zuid conclut brillamment sa saison 23-24’

‘Een feestelijk schouwspel’

‘In dit stuk zit een vrolijk stuk opgewektheid waarop je heerlijk mee kan drijven, ondersteund door mooie muziek en prachtige zang.’

Ontwerper Agnes Hasun creëerde een speeltuin voor volwassenen

Muzikaal leider Sander Teepen houdt van Rossini’s levenslust

Voor regisseur Marcos Darbyshire is Rossini één van ons

Speellijst

Vr 17.05.2024
19:00

Heerlen
Parkstad Limburg Theaters

Try-out

Zo 19.05.2024
15:00

Heerlen
Parkstad Limburg Theaters

Première

Di 21.05.2024
19:45

Den Haag
Amare

Do 23.05.2024
20:15

Tilburg
Schouwburg Concertzaal Tilburg

Za 25.05.2024
20:00

Eindhoven
Parktheater Eindhoven

Di 28.05.2024
19:30

Venlo
De Maaspoort

Do 30.05.2024
19:30

Maastricht
Theater aan het Vrijthof

Di 4.06.2024
20:00

Utrecht
Stadsschouwburg Utrecht

Do 6.06.2024
20:00

Breda
Chassé Theater

Za 8.06.2024
20:00

Nijmegen
Stadsschouwburg Nijmegen

Di 11.06.2024
20:00

Maastricht
Opus9 Theresiakerk (verplaatst vanuit Openluchttheater Valkenburg)

Semi-concertant

Do 20.06.2024

's-Hertogenbosch
Opera op de Parade