Der Schauspieldirektor Biografieën

Sir Thomas Allen

Leo/Jack/William

Thomas Allen is een Engelse bariton en ‘Mozart-legende’. Deze titel heeft hij te danken aan de vele iconische interpretaties die hij gaf van alle grote bariton-rollen in Mozart-opera’s. Hij wordt geprezen om zijn stem, de veelzijdigheid van zijn repertoire en zijn acteerprestaties; velen beschouwen hem als een van de beste lyrische baritons van de late twintigste eeuw. Hij zong meer dan vijftig rollen in het Royal Opera House, Covent Garden en speelde daarnaast in de grootste operahuizen van de wereld, van La Scala tot de Metropolitan Opera. Naast zijn prestaties in het operarepertoire wordt hij ook geroemd om zijn recitals. Bovendien werkte hij op het concertpodium met ’s werelds grootste orkesten en dirigenten, waaronder Bernard Haitink en Simon Rattle. Allen mocht vele onderscheidingen ontvangen, zo werd hij in 1989 benoemd tot Commander of the British Empire en in 1999 tot Knight Bachelor, waarmee hij Sir Thomas Allen werd.

Saskia Bonarius

Lisa

Saskia Bonarius studeerde aan de toneelschool in Arnhem. Zij speelde o.a. bij Toneelgroep Amsterdam, Muziektheater de Plaats en het Noord Nederlands Toneel. Bij Impresariaat Wallis Finkers speelde ze samen met o.a. Will van Kralingen, Huub Stapel en Peter Tuin de voorstelling De Goede Dood (Toneelpublieksprijs 2009) die nadien ook verfilmd is. Saskia was nauw betrokken bij de totstandkoming van het scenario van schrijver en regisseur Wannie de Wijn.

Behalve op het toneel is Saskia ook graag voor en achter de schermen betrokken. Zo is zij naast actrice werkzaam als muziektheater-regisseur; van jazz, pop en fado tot opera. Saskia regisseerde kleine ensembles, o.a. kameropera De Grens van Jan-Peter de Graaff, De Schubertianen met pianist Tobias Borsboom en R11 met Rob Verdurmen en Bob Zimmerman. Zij werkte met grotere gezelschappen, o.a. La Vestale bij Opera Festa, Anna Bolena bij de Bredeweg Opera, Doodnormaal bij het Nederlands Studenten Kamerkoor. En deed regie-assistenties bij Opera Zuid en regies bij Capella Brabant, waaronder Klacht van de Vrede met componist Lucas Wiegerink en schrijver Jibbe Willems. Samen met alt-mezzo Eva Kroon vormt ze de artistieke leiding van Salone dell’Opera, waar zij jonge zangers en instrumentalisten van de Nederlandse conservatoria coacht. Bij Philzuid regisseerde Saskia onlangs een klassenvoorstelling. Komend voorjaar zal zij bij het orkest als verteller optreden in het familieconcert Merregnon, Land of Silence.

saskiabonarius.nl

Kristina Bitenc

Mademoiselle Silberklang/Martha/Maria
Sopraan

De Sloveense sopraan Kristina Bitenc begon haar muzikale carrière als violiste, waarna ze op de middelbare school voor Muziek en Ballet in Ljubljana overstapte naar zang. Kristina vervolgde haar opleiding aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in 2012 afstudeerde aan de Dutch National Opera Academy (DNOA). Vanaf September 2012 tot juli 2014 maakte Kristina deel uit van de operastudio van Opera National du Rhin, Strasbourg.

Zij zong onder andere de rollen Belinda (Dido and Aeneas, Purcell), Gianetta (L’elisir d’amore, Donizetti), Elle (La voix humaine, Poulenc), Blanche (Dialogues des Carmélites), Max in Knussens Where the Wild Things are. Onlangs vertolkte zij de rol van Sandrina in Mozarts La Finta Giardiniera, Miss Julian in Brittens Owen Wingrave, Femme in Milhauds Le pauvre Matelot. Met de Nederlandse Reisopera was zij te zien in de rol van Eurydice in Glucks Orphée et Eurydice in regie van Floris Visser. Bij Opera Zuid zong Kristina de rol van Oscar in de productie Un ballo in maschera in de regie van Waut Koeken. In juli 2019 maakte ze haar debut op Festival d’Aix-en-Provence in Kurt Weils Aufstieg und Fall der Stadt Mahagony. In de zomer van 2021 was zij te zien als Rusalka bij Opera Compact en in het voorjaar van 2022 was ze terug bij Opera Zuid in de rol van Titania in Brittens A Midsummer Night’s Dream. In de familie opera Het Lijflied van Lucas Wiegerink was ze door het hele land te zien in de hoofdrol van Ina. In voorjaar 2023 speelde ze Erste Dame in Mozarts Die Zauberflöte met de Nederlandse Reisopera.

Ook zong Kristina onder andere met het ASKO Schonberg ensemble, het Residentie Orkest, Orchestre Philharmonique de Strasbourg, RTV Slovenia Symphony Orchestra, het Noord Nederland Orkest, Philzuid, Orchestre Symphonique de Mulhouse. Dirigenten met wie ze zong zijn onder meer J. van Veldhoven, J. Ogg, B.  Kuijken, R. Egarr, R. de Leeuw, B. Wiegers, M. Blaszczyk, A. Hermus, M. Letonja, C. Schnitzler, G. Nikolić, F. Layer, L. Hussain, P. Davin, K. Deseure en E.-P. Salonen.

kristinabitenc.com

Chelsea Bonagura

Madame Herz/Angela
Sopraan

De Amerikaanse sopraan Chelsea Bonagura is een zang- en onderwijsprotégé van de beroemde Italiaans-Amerikaanse sopraan Diana Soviero en heeft in heel Noord-Amerika en Europa opgetreden in rollen als Cunegonde (Candide), Susanna (Le nozze di Figaro), Mimi (La Bohème), Micaëla (Carmen), Donna Anna (Don Giovanni), Gretel (Hänsel und Gretel) en Geraldine (A Hand of Bridge).

Chelsea werkt regelmatig samen met hedendaagse componisten en recentelijk nam ze deel aan het Opera Forward Festival met De Nationale Opera als sopraansoliste. Ze treedt regelmatig op met de befaamde New York City Opera; onlangs maakte ze haar Carnegie Hall Debuut in Lear Auerbachs Symfonie nummer 6 Vessels of Light. Hoogtepunten in concerten zijn onder andere Händels Messiah, Bachs Magnificat in D en Bruckners Psalm 150.

Naast haar zangcarrière, is Chelsea ook werkzaam als zangdocente. Momenteel werkt ze bij de prestigieuze Mannes School of Music in New York City. Daarnaast heeft ze een privéstudio in New York City en Amsterdam, waar ze zangers van een breed scala aan disciplines begeleidt, waaronder opera, klassiek, muziektheater en hedendaagse stijlen. Ook wordt Chelsea regelmatig uitgenodigd om als jurylid deel te nemen aan panels voor vooraanstaande zangwedstrijden, waaronder recentelijk de Giulio Gari Foundation en de Career Bridges Foundation in New York City. Sindsdien heeft ze haar professionele banden uitgebreid door toe te treden tot de faculteit van het Trentino Music Festival en de Florida Grand Opera Studio als hun inwonende zangdocente. In haar meest recente samenwerking was mevrouw Bonagura gaststemcoach voor deelnemers aan ‘ARIA’, de razend populaire televisieserie in Nederland waarin klassieke zangers live strijden om een plek in het Young Artist Program van De Nederlandse Opera.

chelseabonagura.com

Marc Pantus

Buff/Klaas
Bas-bariton

De veelzijdige Marc Pantus volgde na zijn opleiding tot beeldend kunstenaar aan de Rietveld Academie zang aan de conservatoria van Utrecht, Den Haag en Chicago. Hij soleerde bij onder andere de Nederlandse Bachvereniging, het Koninklijk Concertgebouworkest, het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het Royal Philharmonic Orchestra en de Nationale Opera, onder leiding van dirigenten als Edo de Waart, Kenneth Montgomery, Jos van Veldhoven, Paul McCreesh en Antony Hermus.

Pantus nam verscheidene operarollen op cd op, waaronder Publio in La clemenza di Tito van Mozart en Pan in Pan and Syrinx van Galliard. Ook nam hij een cd op met liederen van Nederlandse componisten op tekst van Heinrich Heine. Daarnaast schrijft hij zelf teksten in opdracht van componisten, zoals Bart Visman.

Bovendien bestiert hij zijn eigen operagezelschap, I Piccoli Holandesi. Met dit operagezelschap creëerde Pantus als regisseur en zanger enkele komische operaproducties, waaronder twee aan Don Quichot en Sancho Panza gewijde collage-opera’s. Onlangs baarde hij opzien met zijn productie van de derde acte van Wagners Parsifal, in kleine bezetting. Behalve als regisseur en vormgever, trad Pantus ook op als Gurnemanz en Amfortas, samen met mezzosopraan Merlijn Runia en tenor Marcel Reijans, en een ensemble bestaande uit Daan Boertien op piano, Dirk Luijmes op harmonium, en Andrea Friggi op synthesizer. Deze productie was onderdeel van de Wagner4daagse, een festival – opgezet door Pantus – gewijd aan Wagners muziek in bewerking voor kleine ensembles in de Heilig Landstichting.
Daarnaast was hij al eerder bij Opera Zuid te zien, in de rol van Bottom in Brittens A Midsummer Night’s Dream.

marcpantus.nl

Mitch Raemaekers

Herr Vogelsang/André/Thomas
Tenor

Mitch Raemaekers is een Nederlandse tenor. Hij debuteerde in 2015 bij Nationale Opera & Ballet als Le Fils in Les Mamelles de Tirésias (Poulenc). In 2022 was hij te horen bij Opera Nijetrijne in Expeditie op drift en debuteerde hij als Snout in A Midsummer Night’s Dream (Britten) door Opera Zuid. 

Mitch is veelgevraagd solist voor oratoria zoals de Johannes Passion van J.S. Bach, de Messiah van G.F. Händel, de Petite messe solenelle van G. Rossini en de Carmina Burana van C. Orff.

Mitch participeerde veelvuldig aan masterclasses, georganiseerd door instituten zoals het Britten-Pears-Young-Artist-Programme of BPYAP (UK), de Koningin Elisabeth Muziekkapel (BE) en het IVC. Hier werkte hij o.a. met Thomas Allen, Elly Ameling, José van Dam, Rosemary Joshua, Ann Murray, Roger Vignoles en Andrew Watts. Zijn betrokkenheid bij het BPYAP bezorgde hem er een concertserie in the Red House (Brittens voormalige residentie). 

Mitch studeerde klassieke zang aan het Conservatorium van Maastricht. Daarnaast behaalde hij zijn masterdiploma in de musicologie bij de KU Leuven (BE) cum laude met een thesis over Riccardo Zandonai’s opera Francesca da Rimini. Mitch wordt gecoacht door stempedagoog Manuela Ochakovski. 

mitchraemaekerstenor.com

Berend Stumphius

Huub/Piet
Bariton

De Nederlandse bariton Berend Stumphius begon zijn loopbaan als cellist en dirigent. Enkele jaren na zijn cellostudie besloot hij om van zijn hobby zijn werk te maken en zich volledig op zang te richten. Het afgelopen seizoen zong hij onder andere de rollen van Figaro (Le Nozze di Figaro – European Opera Academy) en Papageno (Die Zauberflöte – Trentino Music Festival) en debuteerde hij als invaller bij De Nationale Opera in de rol van Napoleon (Animal Farm). Naast zijn solistische activiteiten zingt hij geregeld in het koor van De Nationale Opera, is hij actief als oratoriumsolist in een breed repertoire en vormt hij een liedduo met pianist Duco Burgers.

Berend begon zijn zanglessen bij Henny Diemer en vervolgde zijn studie bij Margriet van Reisen. Ondertussen wordt hij gecoacht door Annegeer Stumphius, Stephen Sweetland en Chelsea Bonagura en volgde hij masterclasses bij o.a. Markus Eiche en Albert Pesendorfer.

In zijn vrije tijd is Berend actief als vrijwilliger en dirigent bij Zomercursus Woudschoten. 

Neele Jacobsen

Eva/Lisbeth
Sopraan

De Duitse sopraan Neele Jacobsen is in augustus 2023 afgestudeerd aan het Conservatorium Maastricht bij Yvonne Schiffelers. Momenteel volgt ze haar masteropleiding aan de Robert Schumann Hochschule in Düsseldorf bij Prof. Ludwig Grabmeier. Neele interesseert zich voor het verfijnen van klassieke zang, tegelijkertijd onderzoekt ze graag de integratie van traditionele concepten en kunstvormen met hedendaagse ontwikkelingen. Tijdens haar studie aan het Conservatorium Maastricht deed ze ervaring op in operaproducties bij Opera Zuid, Theater Hagen en Theater Aachen.  Ze vertolkte de rollen van Susanna in Le Nozze di Figaro, Dido in Dido and Aeneas en Giulietta in I Capuleti e i Montecchi in een concertante uitvoering aan het Conservatorium Maastricht. Masterclasses onder leiding van Eva-Maria Westbroek, David Wakeham, Ingeborg Danz en Federico Santi hebben haar muzikale opleiding uitgebreid. In 2023 was Neele een van de vier finalisten van de 21e editie van de Muziekprijs Maastricht.

Pascal Franssen

Rob/Jaap
Tenor

De tenor volgde zijn opleiding Klassieke zang aan het Conservatorium Maastricht, onder leiding van Yvonne Schiffelers. Hier nam hij deel aan diverse producties van het conservatorium, waarbij hij de rollen van Spalanzani en de vier dienaarrollen vertolkte in Offenbachs Les Contes d’Hoffmann. Daarnaast gaf hij gestalte aan de rol van Aeneas in Purcells Dido and Aeneas en Don Basilio in Mozarts Le nozze di Figaro.
In 2022 was hij prijsdrager tijdens het 31e Internationale Zangcompetitie Kammeroper Schloss Rheinsberg, waar hij de rol van Wenzel vertolkte in Smetana’s Die Verkaufte Braut. In datzelfde jaar was hij ook betrokken bij het Wokmuziektheater in Weert, waar hij te bewonderen was als Ménélas in Offenbachs La Belle Hélène. In seizoen 23/24 is hij bij Opera Compact te zien als Gastone in Verdi’s La Traviata. Daarnaast heeft hij ruime podiumervaring opgedaan in diverse operakoren, waaronder die van Opera Zuid, Opera Spanga en Theater Aachen. Bovendien is hij regelmatig te horen in verschillende oratoria, met onder andere optredens in de Dom van Aken, Eßweiler en met Toonkunstkoor Maastricht.

pascalfranssen.com

Enrico Delamboye

Muzikale leiding

Enrico Delamboye begon op jonge leeftijd met pianolessen. Later studeerde hij aan het Conservatorium Maastricht piano bij Joop Celis en orkestdirectie bij Jan Stulen. Al tijdens zijn opleiding maakte hij – in 1999 – zijn operadebuut, met Brittens The Rape of Lucretia in het Hessisches Staatstheater Wiesbaden. Zijn carrière nam een vlucht en vele muziektheaterproducties volgden, in operahuizen als het Staatstheater Wiesbaden en Mainz, de Oper Köln, de Volksoper Wien, de Komische Oper Berlin en Theater Basel.

Enrico was hoofdvakdocent orkestdirectie aan het Conservatorium Maastricht en van 2009 tot 2019 chef-dirigent van het Theater Koblenz. Hij werkte met tal van symfonieorkesten (o.a. ook veel bij omroepen) en bij operagezelschappen, vooral in het Duitstalig gebied. Tegenwoordig is hij eerste gastdirigent bij het WDR Funkhausorchester te Keulen en als docent verbonden aan de International Opera Academy te Gent.

Christopher Gillett

Concept, tekst & regie

Christopher Gillett begon zijn nu vijfenveertigjarige carrière aan King’s College, Cambridge, waar hij in het koor zong en economie en muziek studeerde. Hij maakte zijn operadebuut in Sadler’s Wells in 1981 als Edwin in Die Czardasfürstin, en zong voor het eerst in het Royal Opera House, Covent Garden in 1984 als Flute (A Midsummer Night’s Dream). Vele rollen volgden, in Groot-Brittannië en wereldwijd, van Roderigo in Otello onder leiding van Carlos Kleiber, tot Arnalta in L’incoronazione di Poppea voor Los Angeles Opera en Horace Adams in Peter Grimes in La Scala, Milaan. In Nederland bouwde hij een hechte band op met Pierre Audi en zong in vele producties voor DNO, waaronder Rosa van Louis Andriessen; en hij trad veelvuldig op met het ASKO en Schönberg ensemble. Naast zanger is Christopher auteur, met verschillende boeken op zijn naam – waaronder Who’s My Bottom? en Knowing Britten. Bovendien levert hij regelmatig bijdragen aan tijdschriften als Opera, BBC Music en Opernwelt. In 2016 regisseerde hij A Midsummer Night’s Dream voor The Lyric Theatre @ Illinois in de Verenigde Staten.

christophergillett.co.uk

Bretta Gerecke

Decor- & lichtontwerp

Bretta Gerecke is decor-, kostuum- en lichtontwerper voor theater, circus en opera.
Ze is de resident designer bij Catalyst Theatre (Canada), co-creëert nieuw werk en toert door Noord-Amerika, het Verenigd Koninkrijk en Australië. Ze ontwerpt ook voor Cirque du
Soleil, The Royal Shakespeare Company, The National Theatre, The Stratford Shakespeare
Festival, Birmingham Rep, Edmonton Opera, Calgary Opera, Vancouver Opera, The Citadel Theatre en The Grand Theatre. Ze heeft meer dan 25 onderscheidingen ontvangen waaronder Avenue Magazine’s Top 40 Under 40, Global Television’s Woman of Vision, IPL Best Emerging Artist en nominaties voor de Lucille Lortel Award. Ze vertegenwoordigde onlangs Canada in Praag op de Scenography Quadrennial en haar kostuumontwerpen zijn tentoongesteld in Moskou, Peking, Taipei, de VS en Canada. Naast haar carrière als lichtontwerper is zij een marathonloper en archeologisch illustrator.

bretta-gerecke.com

Leo van den Boorn

Kostuumontwerp

De Nederlandse kostuumontwerper Leo van den Boorn studeerde modevormgeving aan de Academie voor Toegepaste kunsten te Maastricht. Met zijn eindexamencollectie won hij The Smirnoff Fashion Award in de Royal Albert Hall te Londen. Na 10 jaar mode ging zijn aandacht steeds meer richting theatervormgeving en werkte hij als kostuummaker bij o.a. Opera Zuid, De Nationale Reisopera, Het Vervolg (nu Toneelgroep
Maastricht) en bij verschillende musicals. Sinds 2002 is hij hoofd van het kostuumatelier van Opera Zuid. Voor Oper Zuid ontwierp hij eerder kostuums voor Die Dreigroschenoper, Mavra, De Grens, Die Zauberflöte, Pagliacci en Goud!. Bovendien ontwierp hij samen met Ben van Buuren de kostuums voor L’Orfeo, Die Lustige Witwe en Die Fledermaus.

Joep Hupperetz

Dramaturgie

In 2021 studeerde Joep Hupperetz af als Master of Arts in Theatre Studies aan de Universiteit van Amsterdam. Al tijdens zijn studie deed hij ervaring op in verschillende vakgebieden binnen de opera- en theaterwereld. Zo liep hij stage bij Opera Zuid als tweede regie-assistent bij A Quiet Place (2018) en Fantasio (2019) en als assistent-dramaturg bij Die Zauberflöte (2019). In 2020 maakte Joep deel uit van een van de talententeams bij het Opera Forward Festival van De Nationale Opera als dramaturg en librettist van IDIOSYNCRATIC. Daarnaast werkte hij twee seizoenen als producent bij JONG DeLaMar. Sinds september 2020 maakt Joep deel uit van het vaste team van Opera Zuid als dramaturg. Voor Opera Zuid werkte hij als dramaturg op de producties MTOTO van Nienke Nasserian Nillesen, Kurt Weills Lady in the Dark (Winnaar Opera van het Jaar 2022, Place de l’Opera) en Eternal Road, een liederabend over Kurt Weill voor Théâtres de la Ville Luxemburg. In de zomer van 2023 werkte Joep als dramaturg voor Armida door Opera Nijetrijne.

joephupperetz.com

Lochlan Brown

Assistent muzikale leiding

Lochlan is een Australische pianist, componist en dirigent, momenteel gevestigd in Amsterdam. Onder zijn recente optredens als dirigent valt Candide bij de Litouwse Nationale Opera en de wereldpremière Anansi bij De Nationale Opera. Hij werkt ook regelmatig bij Opera Zuid en Nederlandse Reisopera. Lochlans interesse in theater begon als repetitor bij de West-Australische Opera en de Lisa Gasteen National Opera School in Brisbane, Australië. Vervolgens verhuisde hij naar New York om studies in orkestdirectie en collaborative piano aan de Mannes School of Music te volgen. Hij bracht zijn zomers door op het Miami Music Festival als repetitor en assistent-dirigent. Terwijl hij in New York was, speelde Lochlan voor verschillende producties bij Opera on Tap, Bare Opera, Long Island Opera en On Site Opera. Voor het seizoen 2018-2019 kreeg Lochlan de functie van Maestro Collaboratore aangeboden bij Teatro dell’Opera di Roma en het daaropvolgende seizoen sloot hij zich aan bij de De Nationale Opera Studio in Amsterdam. Als pianist heeft Lochlan opgetreden in Carnegie Hall, het Concertgebouw, op de Nederlandse televisie en radio, waaronder Podium Witteman en Mondo. Lochlan werkt ook graag in tv, film en musical. Hij heeft arrangementen en orkestraties gemaakt voor projecten die opera, hiphop, ballet, elektronica en andere cross-genre-elementen combineren – sommige hiervan zijn verschenen op het Opera Forward Festival. In 2021 en 2022 was hij de coach en assistent van Leonard Evers op de succesvolle tv-competitie show, ARIA, die terug zal keren voor een derde seizoen. In Lochlans eerste seizoen bij Opera Zuid assisteerde hij Enrico Delamboye bij een vernieuwende filmproductie van L’elisir d’amore. Vervolgens heeft hij bij Opera Zuid geassisteerd tijdens de producties van A Midsummer Night’s Dream, Lady in the Dark en Orphée aux Enfers.

lochlanjbrown.com

Lysanne van Overbeek

Assistent regie

Lysanne is een Nederlandse theater- en operaregisseur, gevestigd in Londen.

Na haar afstuderen aan het Trinity Laban Conservatoire of Music and Dance in 2013 besloot ze haar liefde voor opera weer op te pakken door een carrière als regisseur na te streven. Haar eerste professionele rol was het assisteren van Jenny Miller bij Longborough Festival Opera in Alcina in 2016. Sindsdien heeft ze geregisseerd en geassisteerd in operahuizen in het Verenigd Koninkrijk en Europa.

Ze regisseerde onder andere: Iolanta (IF Opera), Alice’s Adventures in Wonderland (IF Opera), La Traviata (Brent Opera), Opera Gala (Clonter Opera), Tutankhamun’s Shoes (English Touring Opera), Dido & Aeneas (IF Opera), Rita (IF Opera), Double bill: Orfeo ed Euridice / Zanetto (Barefoot Opera, Finalist voor 2022 OFFIES), The Tales of Hoffman (Opera Integra), Rigoletto (Brent Opera), I Capuletti e i Montecchi (Grimeborn, The Arcola), The Magic Flute (Opera Integra), Lady of Stavoren (Over the Pond Productions).

Als assistent-regisseur werkte ze onder andere aan: Orphee Aux Enfers (Opera Zuid), Fedora, La Rondine (IF Opera), Little Women (Opera Holland Park), La Boheme, The Golden Cockerel, Amadigi, ETO at Home (English Touring Opera), Il Ritorno d’Ulisse in Patria, Anna Bolena, Alcina (Longborough Festival Opera), Street Scene (Koln Oper, Duitsland), Il Trionfo del Tempo e del Disinganno (Kiez Opera, Duitsland), Das Rheingold, The Rape of Lucretia, The Cunning Little Vixen (Grimeborn, The Arcola), Max the Brave (Britten Sinfonia).

lysannevanoverbeek.com

MartinJan Gaasbeek

Assistent licht

MartinJan Gaasbeek, afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in Beeld en Media, heeft een carrière in het theater die sinds 1993 gestaag is gegroeid. Zijn professionele pad is divers, met werkervaringen bij diverse instellingen en projecten die getuigen van zijn veelzijdigheid en vakmanschap.

MartinJan heeft zijn technische en creatieve talent toegepast bij toonaangevende culturele organisaties zoals TivoliVredenburg, Holland Opera en ReisOpera. Zijn werk bij deze organisaties omvatte alles van complexe lichtontwerpen tot ondersteunende videodesigns die de artistieke intenties van de producties versterkten.

Zijn sleutelrol op het gebied van licht en video heeft hem ook gebracht naar kleinere gezelschappen zoals BovenWater, Le Nuove Musiche, Barok Opera en Opera Compact. Die afwisseling, tussen grootschalige operaproducties en intieme voorstellingen bevalt hem goed.

Sinds 2004 is hij ook een vaste waarde bij Opera Zuid, waar hij als technicus en eerste belichter werkzaam is. Zijn langdurige betrokkenheid bij het gezelschap toont zijn liefde voor het vak en zijn toewijding om bij te dragen aan bijzondere voorstellingen.

Philzuid

Orkest

Wij laten iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven.

Dat is onze missie, dat is waar wij voor gaan en wat we voor jou willen betekenen. Philzuid is een orkest ván en vóór iedereen. We verleggen voortdurend onze grenzen door op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen waarmee we mensen van alle leeftijden raken in hoofd, hart en ziel. Vanuit Eindhoven en Maastricht zijn wij verbonden met alle inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, maar ook ver daarbuiten, in binnen- en buitenland. Onder leiding van intendant Stefan Rosu en met chef-dirigent Duncan Ward laten wij iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven. Wij zijn hét symfonieorkest van het Zuiden.

Continu vernieuwen zit in ons bloed: We zijn geluksmakers

Een belangrijke kernwaarde voor Philzuid is ‘vernieuwen’. Wij zijn een veelzijdig orkest dat continu bezig is met vernieuwen. We staan bekend om onze grote symfonische concerten met bekende muziekwerken in alle concertzalen in Zuid-Nederland en daarbuiten, maar we zijn ook makers. We zoeken steeds weer onze grenzen op. We bedenken en creëren nieuwe concertformules op onverwachte locaties. We doen onderzoek naar veranderingen in de wereld van de klassieke muziek binnen het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). Het MCICM is een interdisciplinair onderzoekscentrum waarin het orkest, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool samenwerken. Het orkest vervult daarin een laboratoriumfunctie, het brengt nieuwe ideeën direct in praktijk.

Ook zijn wij trots op ons uitgebreide educatieve programma’s. Kleine ensembles met musici uit het orkest reizen naar basisscholen om leerlingen heel dichtbij en betrokken live klassieke muziek te laten ervaren. In de theaters of concertzalen ontmoeten leerlingen het hele symfonieorkest en doen ze mee in voorstellingen. Voor het voortgezet onderwijs maken we op programma’s waarbij scholieren live klassieke muziek ervaren en in contact komen met onze musici.

Wij zijn geluksdelers door te verbinden

We zijn verbinders op alle fronten. Een tweede kernwaarde in onze organisatie. We spelen in op maatschappelijke onderwerpen en gebeurtenissen. We hebben een levendige band met de Zuid-Nederlandse samenleving. We zijn er in de eerste plaats voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. In deze regio, het grootste deel van Nederland, zijn we niet meer weg te denken met grote publieksevenementen als Opera op de Parade en Opera Sing Along in ’s-Hertogenbosch. Wat dacht je van het Liberation Concert in Margraten of onze spraakmakende optredens op festival Cultura Nova in Heerlen en natuurlijk de populaire Vastelaovend- en Carnavalsconcerten in Limburg en Brabant. Van grote betekenis zijn ook de verschillende samenwerkingen, zoals met hedendaags muziekfestival November Music in ’s-Hertogenbosch, met amateurmusici en met aanstormend talent van de conservatoria van Maastricht en Tilburg in de Orkestacademie. Ook maken we verbinding met het bedrijfsleven, zoals tijdens inspirerende business-events zoals onze Philinspired en diverse op maat gemaakte arrangementen.

We zijn geluksbrengers en willen verrassen

Daar staan wij voor opgesteld. Met elk concert, elke uitvoering, elk project willen we verrassen en mensen een beetje geluk laten beleven. Verrassen is ónze derde kernwaarde. Iedereen die een concert bezoekt, ervaart emotievolle momenten. Het zijn momenten van verbazing en verwondering, van innerlijke rust tot inspiratie en van bezinning tot het krijgen van extra energie. Ons doel is dat iedereen deze geluksmomenten gaat voelen met onze muziek. En hoe mooi is het dat het eerste woordje van onze oude naamgeving philharmonie eenzelfde klank heeft als het Engelse woordje Feel. Het woord ‘Phil’ spreek je uit als ‘Feel’. Door achter het woord ‘Phil’ allerlei gevoelens te plaatsen, kan iedereen zelf invullen hoe een geluksmoment beleeft en gevoeld wordt: Van Phil Good, Phil Amazing, Phil Nice, Phil Wonderfull, tot Phil Relaxed, Phil Special. Kortom, een eindeloze inzetbaarheid van woorden die geluksmomenten van mensen beschrijven als zij onze muziek beleven. Deze ambitie heeft geleid tot het aanpassen van onze naamgeving van philharmonie zuidnederland naar Philzuid!

philzuid.nl