Biografieën

La scala di seta / Il signor Bruschino

Chelsea Bonagura

Lucilla / Sofia
Sopraan

De Amerikaanse sopraan Chelsea Bonagura is een zang- en onderwijsprotégé van de beroemde Italiaans-Amerikaanse sopraan Diana Soviero en heeft in heel Noord-Amerika en Europa opgetreden in rollen als Cunegonde (Candide), Susanna (Le nozze di Figaro), Mimi (La Bohème), Micaëla (Carmen) en Donna Anna (Don Giovanni).

Chelsea werkt regelmatig samen met hedendaagse componisten en recentelijk nam ze deel aan het Opera Forward Festival met De Nationale Opera als sopraansoliste. Ze treedt regelmatig op met de befaamde New York City Opera en onlangs maakte ze haar Carnegie Hall Debuut in Lear Auerbachs Symfonie nummer 6 Vessels of Light. Hoogtepunten in concerten zijn onder andere Händels Messiah, Bachs Magnificat in D en Bruckners Psalm 150.

Naast haar zangcarrière, is Chelsea ook werkzaam als zangdocente. Momenteel werkt ze bij de prestigieuze Mannes School of Music in New York City. Ook wordt Chelsea regelmatig uitgenodigd om als jurylid deel te nemen aan panels voor vooraanstaande zangwedstrijden, waaronder recentelijk de Giulio Gari Foundation en de Career Bridges Foundation in New York City. In haar meest recente samenwerking was Bonagura gaststemcoach voor deelnemers aan ARIA, de razend populaire televisieserie in Nederland waarin klassieke zangers live strijden om een plek in het Young Artist Program van De Nederlandse Opera.

www.chelseabonagura.com

Alexia Macbeth

Giulia / Marianna 
Mezzosopraan

Alexia Macbeth is een Frans-Britse mezzosopraan geboren in Parijs. Haar passie voorklassieke zang bracht haar naar de prestigieuze Royal Guildhall School of Music and Drama, waar ze haar bachelor in de klassieke zang behaalde. Ze beperkte zicht niet alleen tot zang, ze behaalde ook een acteerdiploma van de gerenommeerde Royal Central School of Speech and Drama in Londen.

Gedurende drie seizoenen schitterde Alexia als Young Artist bij Opera Fuoco. Haar veelzijdige talent kwam tot uiting in diverse rollen, waaronder het vertolken van Cherubino in Nozze di Figaro, de titelrol in Lady in the Dark (Kurt Weill), en het coveren van de titelrol in Serse (Händel). Macbeth speelde variërende rollen waarvan enkele hoogtepunten zijn; de titelrol in Le Garçon et le poisson magique (Leonard Evers) in de Philharmonie van Luxemburg, Chatte, Écureuil, Bergère, Pâtre in L’enfant et les sortilèges (Ravel) met het Winterreise gezelschap, en de hoofdrol in Forge! (G. Philippot).

In het huidige seizoen vervult ze de rol van Sœur Mathilde in Dialogue des Carmélites bij Massy Opera, schittert ze als Lavinia in A letter for Emily (Lockrem Johnson)en samen met de Winterreise Compagnie neemt ze de titelrol op zich in de voorstelling genaamd Les Années Folles bij Luxembourg Philharmonie.

www.alexiamacbeth.com

Edwin Fardini

Bruschino padre
Bariton

Afgestudeerd aan Conservatoire National Supérieur Musique et Danse (CNSMD) in Parijs onder Élène Golgevit, heeft barition Edwin Fardini snel zijn muzikale stempel weten te drukken met optredens op gerenommeerde locaties zoals Teatro alla Scala in Milaan, Théâtre de l’Opéra Comique en Opéra national de Toulouse. Fardini wordt erkend als een uitblinker in de klassieke muziek, zo verdiende hij een nominatie in de categorie Revelation Lyric Artist bij de Victoires de la Musique Classique 2023 en won hij de Prix Voix des Outre-mer 2021 en Classical Revelation in 2019 van ADAMI.

In het seizoen 2023/2024 is Edwin Fardini te zien in een reeks intrigerende rollen. Zo bekleedt hij de rol van Guillaume Tell bij de Opéra de Fribourg en vertolkt hij de rol van Heerrufer in Lohengrin bij de Opera National du Rhin. Daarnaast vertolkt Fardini de graaf in Le nozze di Figaro bij Seine Musicale met het ensemble Appassionato. Eerder was hij bij Opera Zuid te zien als Mercutio in Roméo et Juliette en dit seizoen als Bruschino senior in Il signor Bruschino. Zijn soloprestaties als bas weerklinken in Mozart’s Requiem en Stravinsky’s Noces met het Radio-France koor, evenals de Mis in C met het Orchestre national de Montpellier.

https://www.rsbartists.com/en/artists/edwin-fardini

Raoul Steffani

Germano / Tutore Gaudenzio
Bariton

Bariton Raoul Steffani is de kersverse winnaar van de Nederlandse Muziekprijs 2023, de hoogste onderscheiding die door de Nederlandse Staat aan een musicus kan worden uitgereikt. Eerder won hij onder meer de Grachtenfestival Prijs 2018. Daarnaast is hij lid van Equilibrium, het young artists program van Barbara Hannigan. 

Onlangs zong Raoul de rol van Ramiro in Ravels L’heure espagnole bij de Opéra National de Lyon, waarna hij werd uitgenodigd om Ned Keene te zingen in Brittens Peter Grimes en Ramiro bij de Opéra de Toulon. Andere recente hoogtepunten zijn Bachs Johannes Passion (Christus) met Orchestra of the Age of Enlightenment onder leiding van Mark Padmore, Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen met Ensemble Domestica, Frank Martins Ode à la musique met het Radio Filharmonisch Orkest o.l.v. Marcus Creed en diverse Matthäus Passion-concerten met Phion (Christus). Als solist werkte hij eerder samen met dirigenten als Sir Mark Elder, Vladimir Jurowsky, Sigiswald Kuijken, Ed Spanjaard en Otto Tausk.  

In seizoen 2023/2024 zingt hij onder andere J.S. Bachs’ Weihnachtsoratorium (Eerste Cantate) met het Groot Omroepkoor en het Radio Filharmonisch Orkest, John Adams The Wound Dresser bij festival Musica Sacra in Maastricht met Philzuid, Beethoven Symfonie nr. 9 met Phion, en Mozartaria’s met het Residentie Orkest o.l.v. Richard Egarr. Hij maakt zijn recitaldebuut bij de Schubertiade Wieden in de Ehrbar-Saal in Wenen, bij het LIFE Victoria Festival in Barcelona en zingt Die schöne Müllerin met meesterpianist Severin von Eckardstein op piano. 

www.raoulsteffani.com

Manuel Nuñez Camelino

Dorvil / Florville
Tenor

Manuel Nuñez Camelino werd geboren in Corrientes, Argentinië en ging in 2002 naar het Hoger Kunstinstituut van Teatro Colón. Hij debuteerde in het Teatro Avenida in Buenos Aires in de rol van Beppe (I Pagliacci) en was finalist in de 1e Teatro Colón New Voices Competition. In 2005 nam hij deel aan Don Quichot en Lucia di Lammermoor in het Teatro Colón. In 2005 was hij halve finalist in de Neue Stimmen International Competition in Gütersloh (Duitsland) en van 2006 tot 2008 was hij in residentie bij het CNIPAL. In 2008 nam hij deel aan de producties La Vida Breve en Samson et Dalila in de Opéra-Théâtre de Saint-Etienne en zong hij Phoebus in Louise Bertins La Esmeralda  tijdens het Festival de Radio France en Montpellier.

In oktober 2008 werd hij lid van het Atelier Lyrique de l’Opéra national de Paris, waarmee hij optrad in Boekarest, in het Auditorium du Louvre, in het Palais Garnier met het Orchestre de l’Opéra national de Paris en in de Villa Medici in Rome. Hij zong Paolino in Le Mariage secret en La Théière/Le Petit Vieillard in L’Enfant et les sortilèges. In september 2009 zong hij de rol van Don Ramiro (La Cenerentola) bij de Opéra de Vichy.

Manuel Nuñez Camelino

Michael Wilmering

Blansac / Filiberto
Bariton

Michael Wilmering behaalde zijn bachelor cum laude en zijn master met onderscheiding aan het Conservatorium van Utrecht. Na zijn studie was hij een jaar verbonden aan de Opera Studio in Stuttgart. Op het Internationaal Vocalisten Concours won hij met pianist Javier Rameix de juniorprijs, de persprijs én de IVC-Prijs in categorie Liedduo. In 2019 ontving hij een Award van de Operadagen Rotterdam voor zijn creatie Grenze(n)loos.

Bij De Nederlandse Opera zong hij rollen in titels als: Alfredo Bracale (Caruso a Cuba), Caliban in Goethe, Conte Robinson in Il matrimonio segreto, Le Medecin (Pelleas et Melisande), Thierry (Dialogues de Carmelites) en Cappadocier (Salome). Bij Opera zuid zong hij Junior (A Quiet place) en in het huidige seizoen is hij te horen als blansac en filiberto in La scala di seta en Il signor Bruschino.

Michael werkte met regisseurs als Pierre Audi, Tatjana Gürbaca, Ivo van Hove, Olivier Py, Robert Carsen en Lotte de Beer en met dirigenten als Daniele Gatti, Stéphane Denève, Patrick Fournillier, Ed Spanjaard en Edo de Waart. Vorig jaar heeft hij samen met Daan Boertien zijn eerst CD, Die Winterreise, uitgebracht die met lof is ontvangen. Dit jaar wordt de Dichterliebe van Schumann opgenomen met Nicolas van Poucke. 

www.michaelwilmering.nl

Jacques de Faber

Dormont / Un Delegato di Polizia      
Tenor

Jacques de Faber zit ondanks zijn jonge leeftijd al lang in het vak. Hij begon bij het Rotterdams Jongenskoor, speelde in verschillende opera’s bij Opera Ahoy en vervolgens bij Jeugdtheater Hofplein. Nadat hij zijn diploma behaalde aan de sportacademie van Den Haag, besloot hij zijn tweede passie te volgen en studeerde hij zang aan het Conservatorium in Maastricht en later in Rome (als Erasmusstudent) en Utrecht. De tenor zong sindsdien o.a. bij het Brussels Operette Theater, BarokOpera Amsterdam, De Nederlandse Reisopera en Opera Nijetrijne. Ook bij Opera Zuid heeft hij verschillende rollen op zijn naam staan, o.a. in Káťa Kabanová van Janáček, Die Zauberflöte van Mozart, Un ballo in Maschera van Verdi en Roméo et Juliette van Gounod.

www.jacquesdefaber.nl

Pim van Drunen

Bruschino figlio
Tenor

Tenor Pim van Drunen staat al van kinds af aan op de planken. Op jonge leeftijd speelde hij in diverse professionele musicals waaronder de titelrol in Ciske de Rat. Op het conservatorium van Tilburg ontwikkelde hij een grote passie voor klassieke muziek en behaalde daar zijn bachelor- en masterdiploma bij zangdocent Harry Ruijl. Momenteel wordt Pim gecoacht door tenor Marcel Reijans. 

Al tijdens zijn studie begon hij met het zingen van uiteenlopende rollen bij diverse operagezelschappen. Een recent hoogtepunt was de rol van Bolletje/Drolletje in de nieuwe kinderopera Het Lijflied (Opera Zuid/De Nationale Opera). Tevens zingt Pim regelmatig in het koor bij gezelschappen als Opera Zuid, De Nationale Opera, Opera Vlaanderen en De Nederlandse Reisopera. Als tenorsolist is hij te horen op diverse concerten van hedendaagse- tot oude muziek.  

Eind 2022 werd Pim bekend bij het grote publiek door het bereiken van de finale van het televisieprogramma ARIA (Omroep Max).

www.pimvandrunen.com

Roderik Povel

Il Cuoco

Roderik Povel is een gevierd thuiskok met vele mondelinge onderscheidingen van vrienden en familie op zijn naam. Zo werd hij recent door zijn zus gekroond tot “koning van de Sambal Goreng” voor het maken van een geslaagde garnaal-versie van het Indonesische gerecht. Ook “soep met hartjes” en “kip in stinksaus” zijn klassiekers geworden in de familiekeuken.

Roderik is geheel autodidact, door schade en schande wijs geworden in een tijd dat middelen schaars waren en een jong gezin gevoed moest worden. Zijn culinaire inventiviteit komt ook tot uiting in zijn schaduw-carrière als jazz musicus. Na zijn conservatorium studie werkte hij met ambitieuze jonge muzikanten aan de ins en outs van de geïmproviseerde muziek en met theaterstudenten aan dictie en presence. Wanneer zijn drukke keukenschema dat toestaat, werkt hij aan zijn eigen muziekproducties binnen de Jazz, modern klassieke- en theatermuziek, en tevens als restaurateur en stemmer van piano’s.

Sander Teepen

Muzikale leiding

Dirigent Sander Teepen begon zijn carrière in Oost-Europa nadat hij in 2012 het concours van het MAV Symphony Orchestra in Boedapest won, in 2013 de Blue Danube Competition en in 2014 de George Enescu Philharmonic Orchestra Prize bij de International Conducting Competition Jeunesses Musicales in Boekarest.

Sander werkte bij operahuizen in Ostrava, Tsjechië (onder andere aan Lady MacBeth van Shostakovich en Pique Dame van Tchaikovsky) en Stara Zagora, Bulgarije. Sander is regelmatig te gast bij het Residentie Orkest, de philharmonie zuidnederland, het Noord Nederlands Orkest, Phion, het Balletorkest en het Metropool Orkest. In het buitenland werkt hij regelmatig met het Bangkok Philharmonic Orchestra, het Moldova Philharmonic Orchestra in Lasi en het Banatul Philharmonic Orchestra in Timisoara, beide in Roemenië, en het Slowaaks Staats Philharmonisch Orkest Kosice, Slowakije.

Sander was drie seizoenen assistent van het Radio Filharmonisch Orkest. In die hoedanigheid werkte hij met een groot aantal dirigenten waaronder chef-dirigent Karina Canellakis, Bernard Haitink, Pablo Heras-Cassado, Markus Stenz, JoAnn Faletta en Stanislav Kochanovsky. Als kroon op zijn werk voor het Radio Filharmonisch Orkest dirigeerde Sander dit orkest in oktober 2021 in Het Concertgebouw met onder meer de Negende symfonie van Dvorák.

In 2023-24 maakt Sander zijn debuut bij het Concertgebouworkest, het Brussels Philharmonic en bij Opera Zuid. Daarnaast keert hij terug bij het Noord Nederlands Orkest, de philharmonie zuidnederland, Phion, het Residentie Orkest, de Nordwestdeutsche Philharmonie, het Moldova Philharmonic Orchestra in Iasi, het Banatul Philharmonic Orchestra in Timisoara en het Bangkok Philharmonic Orchestra.

www.sanderteepen.nl

Marcos Darbyshire

Regie

Marcos Darbyshire werd geboren in Córdoba, Argentinië, waar hij werd opgeleid tot pianist gespecialiseerd in kamermuziek, en tot liedbegeleider. In 2008 verhuisde hij naar Duitsland, liep stage bij de Opera van Frankfurt en werd vervolgens student aan de Hochschule fur Musik und Theater Hamburg, waar hij Opera Stage Direction studeerde. Van 2012 tot 2016 werkte hij als assistent-regisseur bij Opera Vlaanderen (België), waar hij gerenommeerde regisseurs als Peter Konwitschny, David Alden, David Hermann, Robert Carsen, Tatjana Gürbaca, Calixto Bieito, Mariame Clément, Kornel Mundruzco, Sidi Larbi Cherkaoui en anderen assisteerde en veel van hun voorstellingen nieuw leven inblies.

Als freelance revivalregisseur werkte hij in Staatstheater Nürnberg, La Fenice (Venetië), Teatro Real (Madrid), Palau Reina Sofia (Valencia), Teatro de la Maestranza (Sevilla) en Opera Vlaanderen (België), Grand Théâtre de Genève, en volgend seizoen ook Liceu Barcelona.

Hij heeft drie Donizetti-opera’s geënsceneerd, waaronder L’elisir d’amore voor Opera Zuid, voor een livestream voor Operavision in 2021 en Lucia di Lammermoor voor Staatstheater Darmstadt. Zijn laatste producties zijn Nabucco (Staatstheater Mainz), María de Buenos Aires (Theater St. Gallen) en Denis & Katya (Theater an der Wien).

https://www.marcosdarbyshire.com

Agnes Hasun

Decor- en kostuumontwerp

Agnes Hasun is decor- en kostuumontwerper uit Wenen en werkt internationaal voor zowel opera- als theaterproducties. Ze studeerde decorontwerp aan de Academie voor Schone Kunsten in Wenen in de masterclass van Erich Wonder en Theater-, Film- en Mediawetenschappen aan de Universiteit van Wenen. Haar werk was te zien in gerenommeerde operahuizen en theaters zoals de Weense Staatsopera, Opera Zürich, Volksoper Vienna, Theater an der Wien, Theater Lübeck, Tiroler Landestheater en Salzburger Landestheater. 

Tot haar meest recente producties behoren het decorontwerp voor Tschaikovsky`s Eugen Onegin in Theater Lübeck en het decor- en kostuumontwerp voor Tick, tick…BOOM! in Volksopera Wenen. Haar productie voor Der Konsul, geregisseerd door René Zisterer in het Tiroler Landestheater, werd in 2019 genomineerd voor de Oostenrijkse Muziektheaterprijs als Beste Operaproductie. Als artistiek medewerker en assistent van bekende decorontwerpers als Christof Hetzer en Johannes Leiacker, heeft ze internationaal gewerkt bij theaters als Teatro alla Scala in Milaan, Teatro Real in Madrid, Nationale Opera Amsterdam, Staatsopera Wenen, Bregenz Festival, Vlaamse Opera Antwerpen/Gent, Opera Malmö, Opera Keulen, Tokyo Opera Nomori, Wiener Festwochen en Salzburger Festspiele. 

www.agneshasun.com

MartinJan Gaasbeek

Lichtontwerp

MartinJan Gaasbeek, afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht in Beeld en Media, heeft een carrière in het theater die sinds 1993 gestaag is gegroeid. Zijn professionele pad is divers, met werkervaringen bij diverse instellingen en projecten die getuigen van zijn veelzijdigheid en vakmanschap.

MartinJan heeft zijn technische en creatieve talent toegepast bij toonaangevende culturele organisaties zoals Tivoli Vredenburg, Holland Opera en ReisOpera. Zijn werk bij deze organisaties omvatte alles van complexe lichtontwerpen tot ondersteunende videodesigns die de artistieke intenties van de producties versterkten.

Zijn sleutelrol op het gebied van licht en video heeft hem ook gebracht naar kleinere gezelschappen zoals BovenWater, Le Nuove Musiche, BarokOpera Amsterdam en Opera Compact. Die afwisseling, tussen grootschalige operaproducties en intieme voorstellingen bevalt hem goed.

Sinds 2004 is hij ook een vaste waarde bij Opera Zuid, waar hij als technicus en eerste belichter werkzaam is. Zijn langdurige betrokkenheid bij het gezelschap toont zijn liefde voor het vak en zijn toewijding om bij te dragen aan bijzondere voorstellingen.

Stan Geurts

Assistent regie

Stan Geurts is al van jongs af aan bezig met theater. Na de HAVO te hebben afgerond, start hij in 2013 aan de vooropleiding Muziektheater aan ArtEZ. Het jaar daarop start hij aan de bachelor Muziektheater, waar hij in 2017 afstudeerde. Hij kreeg les van oa: Elena Vink, Caroline Almekinders, Marielle Vester, Casper vandePutte, Richard van der Hart, Jan-Pieter Koch, Benno van Leer en Bouwe Bruins. Tevens heeft hij workshops gevolgd bij Michel van der Aa, Marlyn Coetsier, Simone de Jong, Aike Dirkzwager, Arend Niks en Dorine Niezing.

Na zijn afstuderen ging Stan aan het werk als theatermaker, componist en (assistent-)regisseur. Zijn voorstellingen liggen op het snijvlak van opera, musical en muziektheater. Muziek is het uitgangspunt voor alles wat hij maakt. Met die muziek creëert hij een wereld waarin hij samen met het publiek kan verdwalen. Stan schrijft theatermuziek, geworteld in impressionisme, romantiek en postmodernisme. Hij maakt gebruik van zowel klassieke tradities, als moderne inventies. De muziek volgt zijn eigen dramaturgie, en kan met de acties op toneel meekleuren, of juist contrasteren.

Stan heeft gewerkt voor onder andere de Reisopera, Nationale Opera, Café Theater Festival, Holland Opera, Karavaan en PIT Producties. Ook is hij deel van Collectief Ludvik.

www.stangeurts.nl

Ceyda Ayanoğlu

Assistent muzikale leiding (stage)

De Turkse orkest-en koordirigent en tevens pianist Ceyda Ayanoglu, studeerde cum laude af aan de pianoafdeling van het MSFAU Istanbul Staatsconservatorium. Ze werkte aan piano in verschillende masterclasses met Catherine Vickers, Marta Gulyas, Fedele Antonicelli, Fernando Viani, Hüseyin Sermet, İris Şentürker,İnci Birol en İdil Biret.

Ze is de oprichtster van het Orphe Polyfonisch Koor en was algemeen artistiek directeur tussen 2020 en 2022 in Istanbul. In diezelfde jaren reorganiseerde ze ook het Mimar Sinan Polyfonisch Koor aan het Staatsconservatorium en werd er tevens dirigent. In 2023 richtte ze het Su Polyfonisch Koor op waar ze nog steeds mee samen werkt in Maastricht. Ze dirigeerde Donizetti’s opera L’elisir D’amore op speciaal verzoek van het Staatsconservatorium in 2022 en was assistent-dirigent van Mozarts opera Le Nozze di Figaro aan het Conservatorium Maastricht in 2023 onder leiding van dirigent Federico Santi. Bovendien is ze door Opera Zuid aangenomen als assistent-dirigent voor de opera’s Il signor Bruschino en La scala di seta en door de Berlijnse Opera Academie om Humperdincks opera Hansel und Gretel te dirigeren.

Ze werd uitgenodigd om het volledig vrouwelijke symfonieorkest te dirigeren op het 10e Internationale KlarinetFestival, met Ecesu Sertesen en Merve Nuvasil als solisten. In januari 2022 werd ze gastdirigent van het Monster Soundtrack Orchestra. Daarnaast kreeg ze de kans om een concert te dirigeren van het Balkan Symfonie Orkest, op 8 maart Internationale Vrouwendag, in samenwerking met het Trakya Conservatorium en 12 verschillende vrouwelijke musici zoals violiste Sevil Ulucan en celliste Nil Kocamangil. Ook werd ze uitgenodigd om het Cukurova State Symphony Orchestra te dirigeren, samen met de bekroonde violiste Veriko Tchumburidze.

Daniel Ros Hernández

Assistent muzikale leiding (stage)      

Daniel Ros wordt beschouwd als een van de toekomstige beloften van het dirigeren en is een van de meest actieve jonge dirigenten op de nationale scène. Hij is geschoold door grote maestro’s als José Miguel Rodilla, Cristóbal Soler, Miguel Ángel Gómez-Martínez, Atso Almila, Antony Hermus, Jurjen Hempel, Karel Deseure, Karel Mark Chichon en Johannes Wildner. Hij wertke met o.a het Orquesta Sinfónica de la Región de Murcia, ADDA-Simfònica, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Orquesta de Córdoba, Berliner Symphoniker, Berlin Sinfonietta, Malta Philharmonic Orchestra, Orquesta Sinfónica CullerArts, Orquesta de Jóvenes de la Región de Murcia en het Joven Orquesta Sinfónica de la FSMCV.

Momenteel woont hij in Rotterdam, waar hij de Master of Music in Orkestdirectie afrondt aan Codarts, Hogeschool voor de Kunsten Rotterdam, onder begeleiding van Hans Leenders en Sander Teepen. Daarnaast heeft hij een eigen project in Nederland met de Stichting Harmonix, waar hij zijn functie als voorzitter combineert met die van artistiek leider en chef-dirigent van het Harmonix Orkest (HXO). Tegelijkertijd vervult hij nationale en internationale engagementen.

http://www.daniel-ros.com/

Philzuid

Orkest

Wij laten iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven.

Dat is onze missie, dat is waar wij voor gaan en wat we voor jou willen betekenen. Philzuid is een orkest ván en vóór iedereen. We verleggen voortdurend onze grenzen door op zoek te gaan naar nieuwe uitdagingen waarmee we mensen van alle leeftijden raken in hoofd, hart en ziel. Vanuit Eindhoven en Maastricht zijn wij verbonden met alle inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland, maar ook ver daarbuiten, in binnen- en buitenland. Onder leiding van intendant Stefan Rosu en met chef-dirigent Duncan Ward laten wij iedereen onvergetelijke geluksmomenten beleven. Wij zijn hét symfonieorkest van het Zuiden.

Continu vernieuwen zit in ons bloed: We zijn geluksmakers

Een belangrijke kernwaarde voor Philzuid is ‘vernieuwen’. Wij zijn een veelzijdig orkest dat continu bezig is met vernieuwen. We staan bekend om onze grote symfonische concerten met bekende muziekwerken in alle concertzalen in Zuid-Nederland en daarbuiten, maar we zijn ook makers. We zoeken steeds weer onze grenzen op. We bedenken en creëren nieuwe concertformules op onverwachte locaties. We doen onderzoek naar veranderingen in de wereld van de klassieke muziek binnen het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music (MCICM). Het MCICM is een interdisciplinair onderzoekscentrum waarin het orkest, Universiteit Maastricht en Zuyd Hogeschool samenwerken. Het orkest vervult daarin een laboratoriumfunctie, het brengt nieuwe ideeën direct in praktijk.

Ook zijn wij trots op ons uitgebreide educatieve programma’s. Kleine ensembles met musici uit het orkest reizen naar basisscholen om leerlingen heel dichtbij en betrokken live klassieke muziek te laten ervaren. In de theaters of concertzalen ontmoeten leerlingen het hele symfonieorkest en doen ze mee in voorstellingen. Voor het voortgezet onderwijs maken we op programma’s waarbij scholieren live klassieke muziek ervaren en in contact komen met onze musici.

Wij zijn geluksdelers door te verbinden

We zijn verbinders op alle fronten. Een tweede kernwaarde in onze organisatie. We spelen in op maatschappelijke onderwerpen en gebeurtenissen. We hebben een levendige band met de Zuid-Nederlandse samenleving. We zijn er in de eerste plaats voor de inwoners van Noord-Brabant, Limburg en Zeeland. In deze regio, het grootste deel van Nederland, zijn we niet meer weg te denken met grote publieksevenementen als Opera op de Parade en Opera Sing Along in ’s-Hertogenbosch. Wat dacht je van het Liberation Concert in Margraten of onze spraakmakende optredens op festival Cultura Nova in Heerlen en natuurlijk de populaire Vastelaovend- en Carnavalsconcerten in Limburg en Brabant. Van grote betekenis zijn ook de verschillende samenwerkingen, zoals met hedendaags muziekfestival November Music in ’s-Hertogenbosch, met amateurmusici en met aanstormend talent van de conservatoria van Maastricht en Tilburg in de Orkestacademie. Ook maken we verbinding met het bedrijfsleven, zoals tijdens inspirerende business-events zoals onze Philinspired en diverse op maat gemaakte arrangementen.

We zijn geluksbrengers en willen verrassen

Daar staan wij voor opgesteld. Met elk concert, elke uitvoering, elk project willen we verrassen en mensen een beetje geluk laten beleven. Verrassen is ónze derde kernwaarde. Iedereen die een concert bezoekt, ervaart emotievolle momenten. Het zijn momenten van verbazing en verwondering, van innerlijke rust tot inspiratie en van bezinning tot het krijgen van extra energie. Ons doel is dat iedereen deze geluksmomenten gaat voelen met onze muziek. En hoe mooi is het dat het eerste woordje van onze oude naamgeving philharmonie eenzelfde klank heeft als het Engelse woordje Feel. Het woord ‘Phil’ spreek je uit als ‘Feel’. Door achter het woord ‘Phil’ allerlei gevoelens te plaatsen, kan iedereen zelf invullen hoe een geluksmoment beleeft en gevoeld wordt: Van Phil Good, Phil Amazing, Phil Nice, Phil Wonderfull, tot Phil Relaxed, Phil Special. Kortom, een eindeloze inzetbaarheid van woorden die geluksmomenten van mensen beschrijven als zij onze muziek beleven. Deze ambitie heeft geleid tot het aanpassen van onze naamgeving van philharmonie zuidnederland naar Philzuid!

philzuid.nl