Info
Een komische ‘feelgood’ voorstelling om niet te missen!
Van vernuftige vermommingen tot stiekeme afspraakjes; de clichés van de liefde worden met een twist weergegeven in de double bill van belcanto-grootmeester Gioacchino Rossini. In deze twee opera’s toonde de jonge Rossini voor het eerst zijn grandioze romantische stijl. Hij componeerde zijn geestige, energieke muziek op de komische verhalen van Giuseppe Maria Foppa.
In La scala di seta is Dorvil in het geheim getrouwd met Giulia. Elke avond beklimt hij stilletjes een zijden ladder (scala di seta) om zijn bruid te zien. Maar Giulia’s voogd heeft andere ideeën voor haar toekomst en probeert haar uit te huwelijken aan Blansac. Dit alles zorgt voor komische taferelen waarin de liefde overwint.
In Il signor Bruschino probeert Florville met listige plannetjes zelf toestemming te krijgen zijn geliefde Sofia te trouwen en niet meneer Bruschino junior, die Sofia’s voogd in gedachten heeft als huwelijkspartner. Maar lukt het hem?
Hoewel alle heimelijke liefdes en slinkse plannetjes in beide eenakters zorgen voor een hoop chaos en lachwekkende commotie, verklaart iedereen uiteindelijk de liefde aan de juiste persoon.
La scala di seta / Il signor Bruschino wordt uitgevoerd in het Italiaans met Nederlandse en Engelse boventiteling.
IN GESPREK MET REGISSEUR MARCOS DARBYSHIRE
‘Rossini’s muziek is zo opwindend en vrolijk! Ik hoop dat het publiek die intensiteit voelt en na afloop van La scala di seta / Il signor Bruschino de zaal uitloopt met het idee: jeetje wat een fantastische man was die Rossini! Ik hoop dat mensen zin hebben om al zijn opera’s te gaan luisteren, want als dit zijn begin is, wat komt er dan nog allemaal na?’
Waarom kiest u juist voor deze twee werken van Rossini?
‘Beide opera’s geven inzicht in Rossini’s jonge brein. De componist experimenteert met komische situaties en verschillende muzikale elementen. We kozen voor La scala di seta en Il signor Bruschino omdat ze allebei al alles in zich hebben wat Rossini later, bijvoorbeeld in Il barbiere di Siviglia, in het groot gaat doen. Zowel op muzikaal als op inhoudelijk vlak zitten de opera’s heel goed in elkaar. Daarnaast vind ik La scala di seta ontzettend leuk omdat het stuk zo ondeugend is en een vrouw de touwtjes in handen heeft in deze komedie. Vervolgens zien we als tweede eenakter Il signor Bruschino, waarin een man centraal staat. Die tegenstelling maakt deze double bill spannend én zorgt voor balans.’
Beide opera’s vallen onder het genre ‘buffa’; komische opera. Kunnen wij – het publiek van nu – nog altijd lachen om de grappen en grollen van toen?
‘Rossini’s werk is gebaseerd op de archetypen uit de commedia dell’arte, maar de meeste mensen kennen die niet meer. Dat is de uitdaging in deze opera’s. We creëren de situaties opnieuw met óns moderne referentiekader, met wat wij – vandaag – humoristisch vinden. Maar afgezien daarvan, Rossini’s muziek is ongelooflijk grappig, sprankelend en energiek, ook voor ons! Dus de muziek gaat onze gids zijn op deze reis. En die ouderwetse archetypen, die transformeren we tot moderne karakters die wij herkennen.’
We krijgen dus een hedendaagse buffa-variant te zien?
‘Precies! Veel oude komische elementen zijn nogal seksistisch en stereotype. Maar humor verandert continu en wordt telkens opnieuw uitgevonden. Vooral de laatste jaren heeft er een grote verandering in komedie plaatsgevonden. Veel dingen die we twintig of zelfs tien jaar geleden grappig vonden, worden nu als passé beschouwd. Ik denk dat opera die verschuiving moet weerspiegelen, ook in de manier waarop we komedie maken.’