LA BOHÈME ( 2016 )
Archief
-
La Bohème ( 2016 )
Reacties uitgeschakeld voor La Bohème ( 2016 )Cast
Rodolfo Adriano Graziani Mimi Héloïse Koempgen-Bramy Mimi Jeannette van Schaik Musetta Anna Emelianova Marcello Marcel van Dieren Colline Emanuele Cordaro Colline Geoffroy Buffière Benoit / Alcindoro Henk van Heijnsbergen Parpignol Bram van Uum Ober Menno Neus Creatives
Regie Waut Koeken Muzikale leiding Karel Deseure Decor- en kostuumontwerp Luis F. Carvalho Lichtontwerp Glen D’haenens Choreografie Renske Meertens Koordirigent Tjitte de Vries Koor theaterkoor opera zuid Orkest philharmonie zuidnederland Media
‘Opera Zuid komt voor de vijfentwintigste verjaardag met een lekkere ‘La Bohème’
‘Vlaming redt Puccini van Opera Zuid’
‘Opera Zuid met La Bohème schot in de roos’
‘Armoede, koude en vooral heel veel liefde in ‘La Bohème’
-
Le nozze di Figaro (2016)
Reacties uitgeschakeld voor Le nozze di Figaro (2016)Info
Het is 1786. Een nieuwe dag begint in het huis van de graaf en gravin Almaviva. In alle kamers wordt gefluisterd en geflirt. De bediendes Figaro en Susanne maken zich op voor de mooiste dag van hun leven: vandaag trouwen ze. Het hele huis broeit, tintelt en zindert van liefde. Maar gemakkelijk zal het niet gaan: de graaf heeft zijn oog laten vallen op Susanne. Hij moet en zal haar hebben. Hij beroept zich zelfs op het oude herenrecht om de eerste bruidsnacht met haar door te brengen. Maar Figaro is niet voor een gat te vangen. De gravin ook niet; zij wil haar man weleens een lesje leren. Samen met Susanna en de puberende page Cherubino smeden zij een plan om de graaf op zijn nummer te zetten. Wat volgt is een dolle dag vol misverstanden, verkledingen, intriges, affaires, ontboezemingen, blijdschap, verdriet en liefde, liefde en nog eens ….
Mozart en De Ponte schreven een opera vol levensdrift over kleine mensen met grote verlangens, gevangen in het tijdloze spel dat liefde heet.
Le Nozze di Figaro wordt in het Italiaans gezongen met boventiteling in het Nederlands
Cast
Il Conte di Almaviva Rubèn Plantinga La Contessa di Almaviva Anna Stylianaki Figaro Nikos Kotenidis Susanna Anna Emelianova Cherubino Veerle Sanders Marcellina Miranda van Kralingen Bartolo Stefan Stoll Don Curzio/Basilio Lasse Penttinen Antonio Marcel van Dieren Barbarina Lilian Farahani Creatives
Regie Daniel van Klaveren Muzikale begeleiding Arjan Tien Decorontwerp Douwe Hibma Kostuumontwerp Marrit van der Burgt Lichtontwerp Henk van der Geest Koorleiding Tjitte de Vries Choreografie Marishka van Loon Orkest philharmonie zuidnederland Klavecimbel Pieter Dirksen Koor Theaterkoor Opera Zuid -
De prins op het Knappe Paard (2016)
Reacties uitgeschakeld voor De prins op het Knappe Paard (2016)Info
Cast
Acteur Gijs Nollen Acteur Felix Schellekens Acteur Yela de Koning Zanger Janneke Schaareman Zanger Samuel Namotte Accordeon Rik Cornelissen Cello Jur de Vries Viool Nina Przewozniak Gitaar Jeen Rabs Creatives
Regie Lennart Monaster Muzikale leiding Bart Rademakers Decor- en kostuumontwerp Jorine van Beek Lichtontwerp Alex Brok Media
OPERA EN SPROOKJES MENGEN BIJ OPERA ZUID.
Foto
-
Il Barbiere di Siviglia (2017)
Reacties uitgeschakeld voor Il Barbiere di Siviglia (2017)Info
Rossini’s De Barbier van Sevilla is een schitterende opera, vol ingewikkelde intriges, waarin alles draait om jeugd en ouderdom, liefde en begeerte. Graaf Almaviva is stapelverliefd op de mooie, jonge en rijke Rosina. Het grote probleem is echter dat ze continu wordt bewaakt door haar voogd, dokter Bartolo; een veel oudere man die hoopt zelf met haar te kunnen trouwen. Almaviva doet er alles aan om contact te krijgen Rosina. Als zijn pogingen dreigen te mislukken, roept hij de hulp in van Figaro, de sluwe barbier van Sevilla en het manusje van alles. Samen verzinnen ze de ene list na de andere en de zaak wordt steeds ingewikkelder als graaf Almaviva in verschillende vermommingen probeert Rosina’s hart te veroveren. Uiteindelijk slagen ze in hun opzet en trouwt Rosina met Almaviva.
Het alom geprezen theaterduo Geert Lageveen en Leopold Witte – dat eerder bij Opera Zuid Carmen regisseerde – situeert de voorstelling in een hedendaags kuuroord waarin welgestelde, verveelde mensen hun tijd doden met spelletjes en verwoede versierpogingen. De dag wordt gevuld met saunabezoek, massages en schoonheidsbehandelingen en ’s avonds wordt exorbitant gefeest. Zo gaat iedere dag op dezelfde manier voorbij.
Cast
Il Conte d’Almaviva Juraj Holly Bartolo Stefan Stoll Rosina Romie Estèves Figaro Luthando Qave Basilio Marcel van Dieren Basilio Veerle Sanders Fiorello/Officier Rubèn Plantinga Creatives
Decorontwerp Marc Warning Kostuumontwerp Dieuweke van Reij Lichtontwerp Uri Rapaport Orkest philharmonie zuidnederland Media
Seks, drugs & rock-n-roll op zijn Rossiniaans
Foto
-
Werther (2017)
Reacties uitgeschakeld voor Werther (2017)Info
Regisseur Sybrand van der Werf plaatst deze aandoenlijke, melancholische opera op het snijvlak van werkelijkheid en illusie. De realiteit waarin we willen leven bepaalt de keuzes die we maken. Maar wat als je, net als Charlotte, geen keus hebt?
Werther is een onbegrepen en overgevoelige jongen die de rest van zijn leven wil delen met zijn grote liefde Charlotte. Ze is echter al verloofd met Albert. Zelfs nadat Charlotte een paar maanden met Albert getrouwd is, verklaart Werther opnieuw zijn liefde voor haar. Ze wijst hem opnieuw af en stuurt hem weg. Maar hij kan Charlotte niet uit zijn gedachten krijgen en hij blijft proberen haar voor zich te winnen door aanhoudend liefdesbrieven te sturen. Door haar afwijzingen wordt Werther steeds depressiever. Hij speelt zelfs met het idee van zelfmoord. Op kerstavond herleest Charlotte alle liefdesbrieven die Werther haar stuurde. Opeens staat Werther voor haar en doet een laatste poging om Charlotte voor zich te winnen. Radeloos rent Charlotte weg, waardoor Werther besluit een einde te maken aan zijn lijden. Door een gruwelijke winterstorm haast Charlotte zich naar Werther en geeft uiteindelijk toe dat ze altijd van hem heeft gehouden. Maar ze is te laat, hun eerste kus is meteen zijn laatste.
Werther is een typisch romantische opera vol weltschmerz. Met deze opera breekt Massenet definitief met de traditie van de Franse Grand Opéra en concentreert hij zich op geloofwaardige menselijke relaties, daarbij geholpen door het psychologische en dramaturgische raamwerk van Goethes roman Die Leiden des jungen Werthers. Je wordt meegenomen in een gekwelde wereld door het verhaal van enerzijds een jongeman die moet bezwijken voor zijn eigen passie en anderzijds een jongedame die moet leren leven in een ongekozen realiteit.
Werther wordt in het Frans gezongen met Nederlandse boventiteling
Cast
Werther Eric Fennell Charlotte Florieke Beelen Albert Ivan Thirion Sophie Anna Emelianova Johan Marcel van Dieren Schmidt Marcel Reijans Le Bailli Jean Manuel Candenot Kätchen Liza Lozica Vjera Brühlmann Noah Schaul Understudy Werther Papuna Tchuradze Creatives
Director Sybrand van der Werf Musical director Pieter-Jelle de Boer Set design Eric Goossens Costume design Jorine van Beek Light design Alex Brok Dramaturgy Bart Boone Orchestra philharmonie zuidnederland Choir Limburgse Koorschool Kokoz Media
‘An opera that will also appeal to young people.’
‘…with the appointment…of Waut Koeken, the company seems to have its flag on top again.’
‘From overstatement to understatement: it is clear that a new wind is blowing at Opera Zuid now that intendant Waut Koeken is in charge there. This second production…is characterized by a pleasant kind of idiosyncrasy.’
‘Koeken also delivers on the promise of working with young talent…’
‘Eric Goosens’ decor was of sublime simplicity and effectiveness.’
‘Werther by Opera Zuid is an admirable musical drama’
‘Opera Zuid is embarking on new work with tightly directed work’ (..) ‘…accessible to a wide audience.’ (…) ‘…Opera Zuid has taken a new path.’
Foto
Video
-
Un Ballo in Maschera (2018)
Reacties uitgeschakeld voor Un Ballo in Maschera (2018)Info
Un Ballo in Maschera is gebaseerd op het toneelstuk Gustave III ou Le bal masqué van Eugène Scribe over de Zweedse koning Gustav III, die in 1792 tijdens een gemaskerd bal vermoord werd. Op last van de censuur moest Verdi, tot zijn grote ergernis, de personages en de plaats van handelingen veranderen. Ondanks talrijke aanpassingen is deze opera door de eeuwen heen een meeslepend en duister drama gebleken. Het intrigerende verhaal over ongeoorloofde liefde, voorspellingen, verraad, samenzweringen en een koningsmoord wordt door Opera Zuid gebracht in de originele ongecensureerde Zweedse versie.
Verhaal
Samenzweerders hebben het voorzien op koning Gustav III van Zweden. Ondanks waarschuwingen van zijn vriend en adviseur Ankaström en de voorspellingen van helderziende Mme Ulrica Arvedson, weigert Gustav het dreigend gevaar onder ogen te zien. Al zijn aandacht gaat uit naar Amelia, de vrouw van Ankaström. Deze liefde is wederzijds. Tijdens een heimelijke ontmoeting tussen Gustav en Amelia, verschijnt onverwacht Ankaström. Hij herkent zijn gesluierde vrouw niet en wendt zicht tot Gustav, die hij wil beschermen tegen de samenzweerders. Om hen om de tuin te leiden, wisselen beide heren van kleding. Eenmaal aangekomen in de stad richten de samenzweerders zich tot de vermeende koning. Amelia werpt zich tussenbeide, waardoor haar identiteit onthuld wordt. De samenzweerders bespotten Ankaström, waarop deze zich aansluit bij de vijanden van de koning. Tijdens een gemaskerd bal volgt de onafwendbare ontknoping waarmee de voorspelling van Mme Arvedson in vervulling gaat.
Un Ballo in Maschera was een coproductie van Opera Zuid met Opéra National de Lorraine, Les Théâtres de la Ville de Luxembourg en Angers Nantes Opéra.
Cast
Gustavo III Adriano Graziani Renato Anckarström Jason Howard Amelia Jannelieke Schmidt Oscar Kristina Bitenc Mme. Ulrica Arvedson Melanie Forgeron Horn Huub Claessens Cristiano Rick Zwart Ribbing Kazuma Goto Il Primo Giudice Russell Hibberd Un Servo di Amelia Jacques de Faber Danser Jean-Philippe Guilois Danser Aya Yasuda Danser Daphne de Drue Danser Bram De Beul Creatives
Regie Waut Koeken Muzikale leiding Karel Deseuse/Klaas-Jan de Groot Decor- en kostuumontwerp Luis F. Carvalho Lichtontwerp Nathalie Perrier Choreografie Klaas-Jan de Groot Koordirigent Klaas-Jan de Groot Orkest philharmonie zuidnederland Koor Theaterkoor Opera Zuid Media
Foto
-
De Grens (2018)
Reacties uitgeschakeld voor De Grens (2018)Info
The opera is set at the station of Eijsden (South Limburg), where on November 10, 1918 Kaiser Wilhelm II arrived with his entourage in the hope of obtaining asylum in the neutral Netherlands, after his forced departure from Germany. His asylum application was granted, the Kaiser (mezzo-soprano Eva Kroon) camped in uncertainty at Eijsden station for 24 hours. In the opera during this period he gets into a conversation with the local station master (soprano Ginette Puylaert), who is in everything a complete opposite of the Kaiser, but towards the end of the opera, despite all the differences, there seems to be an unlikely friendship between the two. two men.
About the maker
Jan-Peter de Graaff (1992), born in Papendrecht and raised on the island of Terschelling, started composing at the age of 15. De Graaff’s oeuvre now spans more than 30 works for various line-ups, varying from solo works and chamber music (both instrumental and vocal) to works for symphony orchestra and music theater. In addition to his activities as a composer, De Graaff also works as a conductor, arranger and (independent) teacher of composition.Recently Jan-Peter de Graaff won the International Rostrum of Composers Award, in the under 30 category, for the composition ‘Le café de nuit’.
Jan-Peter had previously won several prizes:
2008: Young Talent Prize, for the composition Waterballet
2011: Bronzen Oor, for the composition Modern Times
2016: Nicolaï Fund Award, for the most original final exam (All Rise!)De Grens was made possible in part by the Province of Limburg, the Municipality of Maastricht, the Municipality of Heerlen, the Municipality of Sittard-Geleen-Born, the Prins Bernhard Cultuurfonds, the Elisabeth Strouven Fund, Brand Bierbrouwerij and De Buren.
A production of the Leonore Foundation i.c.w. Opera Zuid and VIA ZUID.
Cast
Kaiser Wilhelm II Eva Kroon Station Manager Ginette Puylaert Musicians Pieter van Loenen & Ensemble But What About Creatives
Regie Saskia Bonarius Decor- en lichtontwerp Hendrik Walther Kostuumontwerp Leo van den Boorn Media
Foto
-
Het Meermeisje (2019)
Reacties uitgeschakeld voor Het Meermeisje (2019)Info
Meermeisje is een vrije bewerking van het sprookje van Hans Christiaan Andersen: de Kleine Zeemeermin.
Het verhaal van een jonge zeemeermin die haar familie, haar waterwereld én haar stem opgeeft uit liefde voor een jongen van het land en de drang om te dansen. In deze Faust-achtige vertelling verkoopt het Meermeisje in plaats van haar ziel haar stem aan de Zeeheks, in ruil voor een paar prachtig dansende benen.
Ze kan niet wachten tot het ochtend is! Dan mag ze eindelijk naar boven, de wolken zien, de wind horen, de zon voelen. Het kriebelt in haar staart, hoe zou het zijn om te lopen, te rennen, te dansen? Hij staat op het strand, een surfplank onder zijn arm en tuurt over de zee, achter hem brandt het vuur en dansen de meisjes. Hij verlangt naar de zee, de wind steekt op.
Familievoorstelling voor iedereen vanaf 6 jaar.
Deze jeugdopera is in samenwerking met Opera Zuid en Ragazze Quartet.Cast
Kleine Zeemeermin Mercedes Go Zusjes Florien Hilgenkamp Zusjes Kelly Poukens Zusjes Veerle Sanders Prins Edvard Rick Zwart Prins Edvard Berend Eijkhout Triton Niek Idelenburg Creatives
Ragazza Quartet 2e viool Jeanita Vriens Ragazza Quartet 1e Viool Runa ’t Hart Ragazza Quartet Altviool Annemijn Bergkotte Ragazza Quartet Cello Rebecca Wise Regie en libretto Joke Hoolboom Libretto Herman van de Wijdeven Muzikale leiding Oene van Geel Choreografie Jenia Kasatkina Decorontwerp Douwe Hibma Lichtontwerp Maarten Warmerdam Geluidontwerp Tom Gelissen Kostuumontwerp Esmee Thomassen Maskerontwerp Lisa Louwers Grime Bernadette Hilhorst Media
Muzikaal is Meermeisje vol vaart en veelkleurigheid, en mét een laag voor de ouders. Haaien? Daar klinken die enge krijsviolen uit Jaws. Surfdude in zicht? ‘Good Vibrations’! En de samenzang van de zeedochters doet denken aan Wagners Rheingold, waaraan ook de kabbelende klanken van het goed spelende Ragazze Quartet bijdragen. Het kwartet versmelt romig met de stemmen én heeft theatrale meerwaarde. De zangers zingen en acteren met verve en de kwetsbaar-krachtig dansende Jade Stenhuijs is voor de titelrol een vondst.
In deze operabewerking van de Kleine Zeemeermin is de prins een surfdude op het strand. Componist Oene van Geel schreef niet alleen ijle klanken en duistere diepzeetonen voor het gedeelte dat zich onder water afspeelt, maar ook swingende rock-‘n-roll voor de aanvankelijk zorgeloze taferelen op het strand. Het Ragazze Quartet speelt alle composities messcherp, beweeglijk en uit het hoofd. Ook de jonge zangers voelen zich als vissen in het water, en transformeren snel van luchtig geklede strandmeisjes tot azuurblauwe zeemeerminzusjes. Zelfs als zeeheks-met-drie-piranhakoppen zijn ze door de prachtige maskers heen goed te verstaan. Niek Idelenburg is met zilvergrijze vlecht een indrukwekkende Triton. Holland Opera houdt met Meermeisje zijn wintertraditie hoog, om het oude jaar muzikaal uit te luiden, in een operataal voor jong publiek.
-
I Hate Music (4+) (2018)
Reacties uitgeschakeld voor I Hate Music (4+) (2018)Info
Operavoorstelling voor kinderen gebaseerd op de gelijknamige liederencyclus van Leonard Bernstein.
I Hate Music! is een samenwerking met Opera Compact.
Deze opera wordt gezongen in het Nederlands.
Introductie
Een sopraan en een pianist brengen (voor een publiek van 4 tot 104, vanaf groep 6 t/m groep 8) een voorstelling over de verwondering die in kindervragen schuilt. Waarom werkt de wereld zoals ze werkt? De korte voorstelling (ongeveer 35 minuten) gaat vergezeld van een interactief gedeelte, waar de jonge luisteraars aan het denken en vooral aan het bevragen gezet worden. De uitvoerenden gaan in direct contact met hun jonge publiek en geven ruimte om na te denken over de wereld om ons heen. De mobiele voorstelling is door zijn flexibiliteit op zeer veel locaties te spelen en verkent daarin graag de grenzen!Verhaal
Feed them with bread: they start to grow.
Feed them with love: they start to feel.
Feed them with ideas: they start to think.
Feed them with art: they start to understand.(fragment van een gesprek tijdens een treinreis tussen moeder en dochter)
– Mama, is dit de echte wereld?
– … Ja, schatje, dit is de echte wereld.
– (staart naar vingers) Maar ben ik ook echt?
– Toe, schei uit met die onzin.De wereld van het kind is er een van ontdekken en bevragen. Hoe zit de wereld in elkaar en waarom? Binnen hun eigen bereik, in hun eigen woorden, beginnen kinderen zich de grote vragen te stellen die ons al millennia bezighouden. Waar komen we vandaan? Hoe werkt het heelal? Waarom doe ik wat ik doe? Hoe richten we met elkaar de samenleving om ons heen in? Deze “Filosofie für Anfänger” is vaak heel specifiek, ongedwongen en van een grote inventiviteit. Dat maakt de gesprekken met kinderen hierover zo bijzonder.
I Hate Music! van Leonard Bernstein, een korte liederencyclus op zelfgeschreven gedichten, is een muzikaal pareltje waar de componist getuigt van een groot inzicht in de kinderpsyche. Grillig en humoristisch schetst hij 5 kleine gedachtenkronkels waar grote levensvragen haast ongemerkt de revue passeren. In combinatie met nog enkele ‘verwonderings’-liederen (want filosofie begint tenslotte met verwondering) van onder meer Maurice Ravel en Charles Ives, hertaald in het Nederland, maakt Opera Zuid een kleine, intieme voorstelling voor sopraan en pianist, waar met de kinderen naar vragen gezocht en wat minder naar antwoorden.
Creatives
Regie Sybrand van der Werf Piano Robert Weirauch Zang Fenna Ograjensek Foto
-
A Quiet Place (2018)
Reacties uitgeschakeld voor A Quiet Place (2018)Info
Naast wereldberoemde muziektheaterwerken als West Side Story, On the Town en Candide, is A Quiet Place Bernstein’s enige avondvullende opera. Het is tevens zijn laatste werk voor de bühne. Als enige Europese Operahuis brengt Opera Zuid tijdens het Bernstein-Centennial jaar 2018, de bloedmooie en hartverscheurende opera A Quiet Placein de uiteindelijke versie in drie bedrijven.
Geconcipieerd als een vervolg op zijn korte satirische komedie Trouble in Tahiti uit 1951, vertelt A Quiet Place op haast filmische wijze het verhaal van een eigentijds Amerikaans ‘suburban’ gezin dat worstelt met communicatie, met aanvaarding en met het verwerken van intense emoties na de tragische dood van een geliefde bij een door alcohol veroorzaakt auto-ongeval.
Deze opera wordt gezongen in het Engels met Nederlandse boventitels
Cast
Sam Huub Claessens Dede Lisa Mostin François Enrico Casari Junior Michael Wilmering Dinah Turiya Haudenhuyse Young Sam Sebastià Peris Jazz Trio Veerle Sanders Jazz Trio & Funeral Director Jeroen de Vaal Jazz Trio Rick Zwart Bill Marcel van Dieren Susie Maria Kowan Mrs. Doc Mireille Capelle Doc Galen Dole Analyst Stefan Kennedy Creatives
Regie Orpha Phelan Muzikale leiding Karel Deseure Decor- en kostuumontwerp Madeleine Boyd Lichtontwerp Matthew Haskins Choreografie & regie-assistentie Lauren Poulton Assistent dirigent Klaas-Jan de Groot Koordirigent Jori Klomp Orkest philharmonie zuidnederland Koor Theaterkoor Opera Zuid i.s.m. Kooracademie Maastricht Media
“Van de voorstellingen die op dit moment bij de drie nationale operagezelschappen te zien zijn overtuigt verrassend genoeg (…) vooral Opera Zuid, in het zelden vertolkte ‘A Quiet Place’ van Leonard Bernstein.”
“…een sterke voorstelling, waarin een eigentijdse problematiek op een indringende manier is vormgegeven.” “Opera Zuid voert Bernsteins opera A Quiet Place formidabel uit”
“In feite waren er zo’n 12 hoofdrollen, en er was, ondanks de razend moeilijke zing-zegpartijen, geen zwakke plek te ontdekken. Wat een cast!”
“Gedurfde uitvoering” “Opera Zuid bevestigt bestaansrecht met zelden uitgevoerd werk van Leonard Bernstein.”
Foto
Video