Info
Het drama vóórafgaande aan een première gebruiken om een opera te maken, Wolfgang Amadeus Mozart deed het! In de briljante komedie Der Schauspieldirektor neemt de componist de operawereld op de hak. Alles komt voorbij, van rivaliserende zangers, grote ego’s en hectische repetities tot ruzie op het toneel.
Mozart kon voor Der Schauspieldirektor rijkelijk uit zijn eigen ervaringen putten en dat geldt ook voor regisseur, auteur én operazanger Christopher Gillett. Hij schreef de nieuwe toneeltekst en regisseert Der Schauspieldirektor bij Opera Zuid, met in zijn achterhoofd een schat aan hilarische ervaringen. Alleskunner Gillett geeft dus een kijkje achter de toneelgordijnen en volgt Mozart op in zijn liefdevolle satire over het operabedrijf.
Samen met dirigent Enrico Delamboye en een topcast, haalt hij de sprankelende lichtvoetigheid van deze grappige en inventieve partituur naar boven. Want natuurlijk staat Mozarts fantastische muziek centraal! Deze komedie met muziek toont met theatrale stijl zijn genie op zowel dramatisch als psychologisch vlak.
Der Schauspieldirektor wordt gezongen in het Duits en Italiaans, met gesproken teksten in het Nederlands en het Engels, en met Nederlandse en Engelse boventiteling.
IN GESPREK MET REGISSEUR CHRISTOPHER GILLETT
Als operazanger kent u de operawereld natuurlijk van heel dichtbij. Kunnen we persoonlijke verhalen en anekdotes verwachten?
‘Ik maak zeker gebruik van mijn eigen ervaringen, maar het is vooral een voorstelling over het maken en opvoeren van een voorstelling. Ik zie het als een mogelijkheid om het te hebben over hoe absurd opera soms is en hoe die absurditeit kan doorslaan waardoor het genre fantastisch transcendent wordt en uitstijgt boven het normale.’
Absurd én transcendent?
‘Ja, eigenlijk heb ik een haat-liefdeverhouding met opera. Het is natuurlijk gekkenwerk om je brood te willen verdienen als operazanger. Het artiestenleven is vaak frustrerend en eenzaam. Operazangers en andere theatermakers zijn heel normale mensen, maar zodra ze op het podium staan, transformeren ze in iets exceptioneels. Soms is het gewoon potsierlijk wat we staan te doen, terwijl andere keren alleen al de fysieke handeling van het zingen zelf geweldig theater is. Opera stuitert heen en weer tussen belachelijk en subliem. In dit stuk wil ik de draak steken met het belachelijke.’
Geen hoogdravende opera, maar lol en entertainment?
Ja! Mozart noemde het zelf een komedie met muziek. De bezoekers van Der Schauspieldirektor krijgen gewoon een leuke avond. Zo heeft Mozart het ook geschreven, als entertainment.’
Deze komedie met muziek is dus niet alléén voor operaliefhebbers?
‘Absoluut niet. Natuurlijk zullen fervente operabezoekers sommige grapjes beter begrijpen, maar ook nieuwkomers zullen dit leuk gaan vinden. Hoop ik tenminste! Je hoeft in ieder geval geen voorkennis te hebben.’
De tekst van Der Schauspieldirektor wordt tegenwoordig vaak aangepast omdat die niet meer van deze tijd is. Hoe gaat dat in uw versie?
‘Ik heb de toneeltekst helemaal herschreven, op de openingszin na. En omdat de oorspronkelijke opera maar vijf – weliswaar heerlijke – muziekstukken bevat, hebben we er nóg meer mooie muziek van Mozart in verwerkt die goed past bij de inhoud van het stuk. Dus het is een soort goodiebag vol meesterlijke muziek van Mozart geworden!’
Wilt u nog een tipje van de sluier oplichten over hoe Der Schauspieldirektor eruit gaat zien?
‘Ik wil er nog niet te veel van prijsgeven. Het doek gaat op voor een prachtig, zeventiende-eeuws decor vanuit een negentiende-eeuws perspectief. Wat er daarna gebeurt…dat hou ik nog even geheim, want dat is deel van de lol.’